Pedig az autógyártók – mint ez kitűnt a kétévenként megrendezett, múlt vasárnap zárult bemutatón is – nem ijesztgetni akarnak, ellenkezőleg: kedveskedni, elkápráztatni, és mindennek eredményeként természetesen vásárlásra biztatni. Jórészt ennek köszönhető, hogy rendszeresen Frankfurtban látható a legtöbb világpremier.
Természetesen ezúttal is felvonultak a nagyok: az átdolgozott külsejű és módosított utasterű Alfa Romeo 166-os, amely 240 lóerős, 3200-as benzin-, valamint 2400-as, 175 lóerős dízelmotorral egyaránt készül. A viszonylag kis modellválasztékot kínáló Bentley ezúttal a Continental GT-t állította a középpontba – valósággal ontja viszont az újdonságokat a BMW. Két világújdonságot és egy európai premiert időzítettek a szalonra. Az X3-as és a 6-os kupé először volt látható, az új 5-ös pedig európai bemutatkozását tartotta Frankfurtban. Feltehetően a magyarországi piac fontosságát jelzi, hogy ez utóbbi már kapható hazánkban is. Érdekesség, és egyúttal egy kicsit a piaci irányokra is jellemző, hogy az amerikai márkák alig váltottak ki érdeklődést a látogatókból, pedig a Cadillac új terepjárója, az SRX, valamint a Chrysler 300M-jét követő 300C-s kombiváltozata meglehetősen feltűnéskeltő volt.
Nagy érdeklődés övezte viszont a kicsiket: a Citroën-minit, a C2-est, amelyet hamarosan Magyarországon is értékesítenek vagy a KIA új kisautóját, amely a Picanto nevet kapta. Ez utóbbi hossza nem éri el a három és fél métert, és a nagyobb – 1100-as – motorral is csak 5,4 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként.
Seat, Skoda, Subaru zárja a sort – de mielőtt túlzottan belemerülnénk az egyes típusok műszaki jellemzőinek értékelésébe, érdemes azon is elgondolkozni, vajon mi vezetett a kis járművek nagymértékű felértékelődéséhez? Az egyik ok minden bizonnyal a világgazdaságot átlengő gazdasági válság, amely vásárlói oldalról visszafogott keresletet, a gyártók felől pedig költségleszorító törekvéseket jelent. Nehezen mérhető, hogy eredményez-e mindez piaci árcsökkenést, és ha igen, akkor mekkorát, mivel nem egy esetben azonos árért többet kínálnak, esetleg egyéb, főleg pénzügyi kedvezményeket is adnak, mindenesetre az újdonságnak nem tekinthető modelleket illetően – a totalcar.hu weblap szerint – Nyugat-Európában 7–30 százalékra becsülhető árcsökkenést lehet érzékelni. Ennek ellenére a forgalom tavaly három százalékkal visszaesett, és az idén is hasonlóra lehet számítani.
A gyártók válasza ezekre a jelenségekre olykor saját bőrünkön is érezhető: vándorol a gyártás nyugatról keletre – például a volt szocialista országokba, esetenként onnan is tovább –, és helyeződnek át a célpiacok területei, most már nem is Latin-Amerikába, hanem Kínába. Mindennek eredményeként csökkenhetnek a gyártási költségek, és megkörnyékezhetők olyan vásárlói csoportok, amelyek igényszintje nem teszi indokolttá a luxuscsodák előállítását.
A legnagyobb gazdasági eredmény azonban a szakértők szerint a cserére ösztönzésben rejlik: ettől várható, hogy a telítettnek tekinthető piacokon is új vásárlók jelenjenek meg. Általános megoldásként kínálkozik erre, amikor a gyártók lerövidítik a kocsik életgörbéjét, ám ez nem alkalmazható minden márkánál – gondoljunk csak arra: ki szeretne viszonylag rövid idő alatt megválni egy korszerű BMW-től, Mercedestől vagy Volvótól.
A nemzetközi dekonjunktúra és a megfogyatkozott vásárlókedv egyértelműen gondolkozásra kényszeríti a gyártókat, ennek jele a számos új konstrukció vagy még inkább az új marketingmódszerek bedobása, tanulmányok, felmérések, piaci elemzések készítése.
Visszatérve Frankfurtba: izgalmas tanulmányautót állított ki a Suzuki Concept S2 néven. Az Auto Bild nevű szaklap szerint könnyen a Swift sikeres utóda lehet Európában az autószalonon bemutatott modell, amelybe 103 lóerős, 1600-as benzinmotort építettek. Külön érdekessége a három részre osztott nyitható, kemény tető. Rövidebb: 370 centis és szélesebb: 173 centis a hasonló kisautóknál, és ezek a méretek megfelelő stabilitást adhatnak a hatfokozatú sebességváltóval gyártott járműnek. A Suzuki felvonultatta új raliautóját is, amely az eddigi Ignis helyett a világbajnokságokon fog indulni 2004-től. A Junior WRC nevű modell 220 lóerős, elődjénél lényegesen stabilabb és erősebb.
És amiért ennyit foglalkoztunk a Suzuki újdonságaival: a már tavaly, a Párizsi Autószalonon sikeresen szerepelt Concept S és a most sikeresen debütált Concept S2 gyártásának helyszíne Esztergom lesz. A Suzukitól származó információk szerint a gyártás 2004-ben indul.

Videón a tűzoltók heroikus küzdelme, családi ház borult lángokba Budapesten