Kis nagy üzlet

Ezekben a félelemkeltő fenyegetésekkel teli hónapokban mivel is kezdődhetett volna stílusosabban a 60. Frankfurti Autószalon, mint bombariadóval. Szerencsére a riasztás vaklármának bizonyult, viszont két és fél órára le kellett zárni a kiállítás mellett húzódó útszakaszt.

Bognár Nándor
2003. 09. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pedig az autógyártók – mint ez kitűnt a kétévenként megrendezett, múlt vasárnap zárult bemutatón is – nem ijesztgetni akarnak, ellenkezőleg: kedveskedni, elkápráztatni, és mindennek eredményeként természetesen vásárlásra biztatni. Jórészt ennek köszönhető, hogy rendszeresen Frankfurtban látható a legtöbb világpremier.
Természetesen ezúttal is felvonultak a nagyok: az átdolgozott külsejű és módosított utasterű Alfa Romeo 166-os, amely 240 lóerős, 3200-as benzin-, valamint 2400-as, 175 lóerős dízelmotorral egyaránt készül. A viszonylag kis modellválasztékot kínáló Bentley ezúttal a Continental GT-t állította a középpontba – valósággal ontja viszont az újdonságokat a BMW. Két világújdonságot és egy európai premiert időzítettek a szalonra. Az X3-as és a 6-os kupé először volt látható, az új 5-ös pedig európai bemutatkozását tartotta Frankfurtban. Feltehetően a magyarországi piac fontosságát jelzi, hogy ez utóbbi már kapható hazánkban is. Érdekesség, és egyúttal egy kicsit a piaci irányokra is jellemző, hogy az amerikai márkák alig váltottak ki érdeklődést a látogatókból, pedig a Cadillac új terepjárója, az SRX, valamint a Chrysler 300M-jét követő 300C-s kombiváltozata meglehetősen feltűnéskeltő volt.
Nagy érdeklődés övezte viszont a kicsiket: a Citroën-minit, a C2-est, amelyet hamarosan Magyarországon is értékesítenek vagy a KIA új kisautóját, amely a Picanto nevet kapta. Ez utóbbi hossza nem éri el a három és fél métert, és a nagyobb – 1100-as – motorral is csak 5,4 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként.
Seat, Skoda, Subaru zárja a sort – de mielőtt túlzottan belemerülnénk az egyes típusok műszaki jellemzőinek értékelésébe, érdemes azon is elgondolkozni, vajon mi vezetett a kis járművek nagymértékű felértékelődéséhez? Az egyik ok minden bizonnyal a világgazdaságot átlengő gazdasági válság, amely vásárlói oldalról visszafogott keresletet, a gyártók felől pedig költségleszorító törekvéseket jelent. Nehezen mérhető, hogy eredményez-e mindez piaci árcsökkenést, és ha igen, akkor mekkorát, mivel nem egy esetben azonos árért többet kínálnak, esetleg egyéb, főleg pénzügyi kedvezményeket is adnak, mindenesetre az újdonságnak nem tekinthető modelleket illetően – a totalcar.hu weblap szerint – Nyugat-Európában 7–30 százalékra becsülhető árcsökkenést lehet érzékelni. Ennek ellenére a forgalom tavaly három százalékkal visszaesett, és az idén is hasonlóra lehet számítani.

A gyártók válasza ezekre a jelenségekre olykor saját bőrünkön is érezhető: vándorol a gyártás nyugatról keletre – például a volt szocialista országokba, esetenként onnan is tovább –, és helyeződnek át a célpiacok területei, most már nem is Latin-Amerikába, hanem Kínába. Mindennek eredményeként csökkenhetnek a gyártási költségek, és megkörnyékezhetők olyan vásárlói csoportok, amelyek igényszintje nem teszi indokolttá a luxuscsodák előállítását.
A legnagyobb gazdasági eredmény azonban a szakértők szerint a cserére ösztönzésben rejlik: ettől várható, hogy a telítettnek tekinthető piacokon is új vásárlók jelenjenek meg. Általános megoldásként kínálkozik erre, amikor a gyártók lerövidítik a kocsik életgörbéjét, ám ez nem alkalmazható minden márkánál – gondoljunk csak arra: ki szeretne viszonylag rövid idő alatt megválni egy korszerű BMW-től, Mercedestől vagy Volvótól.
A nemzetközi dekonjunktúra és a megfogyatkozott vásárlókedv egyértelműen gondolkozásra kényszeríti a gyártókat, ennek jele a számos új konstrukció vagy még inkább az új marketingmódszerek bedobása, tanulmányok, felmérések, piaci elemzések készítése.
Visszatérve Frankfurtba: izgalmas tanulmányautót állított ki a Suzuki Concept S2 néven. Az Auto Bild nevű szaklap szerint könnyen a Swift sikeres utóda lehet Európában az autószalonon bemutatott modell, amelybe 103 lóerős, 1600-as benzinmotort építettek. Külön érdekessége a három részre osztott nyitható, kemény tető. Rövidebb: 370 centis és szélesebb: 173 centis a hasonló kisautóknál, és ezek a méretek megfelelő stabilitást adhatnak a hatfokozatú sebességváltóval gyártott járműnek. A Suzuki felvonultatta új raliautóját is, amely az eddigi Ignis helyett a világbajnokságokon fog indulni 2004-től. A Junior WRC nevű modell 220 lóerős, elődjénél lényegesen stabilabb és erősebb.
És amiért ennyit foglalkoztunk a Suzuki újdonságaival: a már tavaly, a Párizsi Autószalonon sikeresen szerepelt Concept S és a most sikeresen debütált Concept S2 gyártásának helyszíne Esztergom lesz. A Suzukitól származó információk szerint a gyártás 2004-ben indul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.