Nem újított szerződést Oroszország egyik legkedveltebb balerinájával a moszkvai nagyszínház. Anasztazia Volocskovának azért kellett távoznia, mert a Bolsoj vezetése túl magasnak és túl kövérnek találta. A botránnyá dagadt, a showbusiness és a magas művészetek egymáshoz viszonyulásának modern kori problémáját is felvető ügy aligha öregbíti az orosz balett hírnevét, jól jöhet azonban a hatalom választási győzelemre törő pártjának, az Egységes Oroszországnak.
Anasztazia Volocskova 169 centiméteres magassága és 50 kilója országos üggyé kerekedett. A Bolsoj gyönyörű és törékeny – az orosz balett Anna Pavlova által teremtett, Maja Pliszeckaja által tökélyre vitt, a fizikai felkészültséget a nőiességgel ötvöző hagyományait folytató – 27 éves prímabalerinájáról ugyanis hirtelen kiderült, hogy egyébként szemet gyönyörködtető méretei valójában alkalmatlanná teszik a duettre épülő klasszikus balettra. A Hattyúk tava vagy a Giselle hangos sikereket aratott sztárja egyik napról a másikra túlságosan nehéz lett az emelésekhez, ráadásul, mivel a nők lábujjhegyen táncolnak, így még inkább megemelt sudár termete mellett eltörpülhetnek az általában nem túl magas férfi szólisták. Alekszandr Ikszanov, a színház főigazgatója szerint emiatt távozott a Bolsojtól Volocskova állandó partnere, Jevgenyij Ivancsenko, s ezért nem hajlandó más sem táncolni vele. A táncosnő bevallja, hogy a jégkrémnek és a mozarellának, e balerinák számára tiltott gyümölcsöknek nem nagyon tud ellenállni, ám furcsállja a hirtelen támadt kifogásokat. Az valóban elgondolkoztató, hogy a színház négy hónapra ajánlott szerződést a művésznőnek, így erre az időre minden bizonnyal talált volna partnert is számára, az ifjú csillag azonban ragaszkodott az egyéves hosszabbításhoz. A szakítás körülményei tehát finoman szólva is furcsák, az ügy sajnálatos módon beleillik a moszkvai nagyszínház utóbbi években vaskosra dagadt botránykrónikájába, a nyilvános és kölcsönös vádaskodásoktól kísért elbocsátás azonban túlmutat önmagán.
Anasztazia Volocskova a mai orosz balett vitathatatlanul legnépszerűbb, ám nem kevésbé különc sztárja. Mint a Balett című szakfolyóirat jellemzi, „művészete paradox módon egyesíti a szentpétervári és a moszkvai iskola elemeit. Erősen kötődik a klasszikus baletthez, ugyanakkor nem idegenkedik a modern, plasztikus irányzattól sem.” A még a botrány kirobbanása előtt született írás szerzője mindemellett utalt arra, hogy a sikerek ellenére nem lenne meglepve, ha Volocskova már nem az ország első számú társulatánál, hanem valamelyik nyugati fővárosban kezdené a szezont. A balerina szárnyalását ugyanis pletykák, intrikák és sokszor érezhető irigység kísérte. Ebben közrejátszott az is, hogy a mind több sztárallűrt felvevő művésznő inkább volt nevezhető primadonnának, semmint egy balettkar vezető szólistájának. Fürdött a saját népszerűségében, kérkedett drága ékszereivel, s mélyen dekoltált ruhákban megjelenve a televízió műsoraiban, a szigorú diétától szenvedő kollégák jelentős részében visszatetszést kiváltva, mesélt mosolyogva a joghurt iránti ellenállhatatlan vonzalmáról. Volocskova azonban nemcsak fellépésével, hanem művészetével is erősen megosztotta a szakmát. Olyan híres koreográfusok szabták rá a darabjaikat, mint például Jurij Grigorovics vagy Borisz Ejfman, míg a nem kevésbé elismert Vitalij Vulf arra hívta fel a figyelmet, hogy a kétségkívül hatalmas tehetséggel még nagyon sokat kell(ene) dolgozni, hogy a nagy elődök sorába lépjen.
Miközben tehát a világ legdrágább szállodáiban virággal árasztották el a szobáját, hercegek, grófok ostromolták hódoló leveleikkel, Jim Carrey a kedvéért utazott inkognitóban Moszkvába, addig otthon egyre többen nevezték a balett Kurnyikovájának. Az irigyek mellett óvó kritikák is figyelmeztetik, hogy manapság nem egyszerű eligazodni a tömegkultúra, a showbusiness és a magas művészetek egymással is egyre gyakrabban érintkező világában. Mint az Izvesztyija publicistája is megjegyzi, Volocskova gond nélkül túléli, ha a Bolsoj nem tart rá igényt, számára az igazi veszély az, hogy a szakma, a közvélemény kétségbe vonhatja balerina mivoltát. Ebből a szempontból pedig a lehető legrosszabb lépésnek tűnik, hogy Volocskova – ráérezve a választási kampány hangulatára – a politikától remél segítséget. Interjúiban ugyanis váratlanul Oroszország nagyságáról, Putyin hozzáértéséről s az elnök pártjának nevezett Egységes Oroszország támogatandó törekvéseiről kezdett el beszélni. Utóbbinak ugyan jól jöhet a támogató arcok között a teniszező Jevgenyij Kafelnyikov, az énekes Alekszandr Rozenbaum vagy az egykori híres műkorcsolyázó, Irina Rodnyina mellett Anasztazia Volocskova felbukkanása, ez az út azonban semmiképp sem az orosz balett nagyjainak csarnokába vezet.

Ezen múlt, hogy nem Erdő Péter lett az új pápa, hanem Prevost bíboros