Elszámolták az agrárbüdzsét

A jelenlegi állás szerint a 2004-re tervezett agrárköltségvetésből nem lehet finanszírozni az uniós forrásokat kiegészítő, 30 százalékos nemzeti támogatásokat, ugyanis a több mint 90 milliárd forintos tételt és a 70 milliárdos determinációt is egy 105 milliárdos keretből kellene kifizetnie az agrártárcának. A koppenhágai megállapodást nem fogadták örömmel az agráriusok, megnyugtatásukra Medgyessy Péter miniszterelnök megígérte, megkapják a 30 százalékos kiegészítést. Az azonban a megállapodás szerint is csak adható.

Nagy Ottó
2003. 10. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs meg a 2004-re tervezett agrárköltségvetésben az az összeg, amelyből finanszírozható lenne az a harmincszázalékos hazai támogatás, amely a huszonöt százalékos uniós támogatásokat hivatott kiegészíteni. A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) költségvetési fejezetében hazai forrásból mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásokra 152 milliárd forint szerepel. A folyó kiadások és jövedelemtámogatások kategóriába 105 milliárd forint tartozik, de e kategória jelentése nincs pontosan definiálva. Szakemberek azonban úgy vélekednek, hogy e meglehetősen homályos megfogalmazással az előterjesztő a viszonylag széles körű eszközrepertoár működtetését akarja biztosítani. Erre azért van szükség, mert az agrártárca csak ebből a keretből finanszírozhatja a hivatalos becslések szerint is hetvenmilliárd forintra rúgó determinációkat, azaz az ideiről a következő évre áthúzódó fizetési kötelezettségeket. Ugyanakkor szintén csak ebből a keretből finanszírozhatók – legalábbis a jelenlegi költségvetési tervezet alapján – a harmincszázalékos nemzeti támogatások, amelyek összege meghaladja a kilencvenmilliárd forintot.
*
Amennyiben a 105 milliárd forintból levonjuk a 70 milliárdos determinációt – vagy akár annak legkisebb, 40 milliárdra becsült összegét –, látható, hogy a maradék pénzből egyáltalán nem fedezhető a kilencvenmilliárdos hazai kiegészítés, sőt lehetetlenné válik minden más hazai támogatás teljesítése is. Más pénzeszköze nincs a minisztériumnak, mert a hazai forrásból mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatásra fordítható maradék 47 milliárd forint különböző, meghatározott jogcímekre – például halgazdálkodási támogatásra, vadgazdálkodási támogatásra, állati hulladék megsemmisítésére – használható fel. Ebben a szorult helyzetben azonban az is valószínűsíthető, hogy a földművelésügyi minisztérium a rendelkezésére álló maradék összeget nem a nemzeti kiegészítő támogatások folyósítására, hanem a pillanatnyilag is bizonytalan sorsú, de 2004. április 30-ig adható nemzeti támogatásokra fordítja majd. Mégpedig azért, mert a csatlakozás pillanatában élő támogatásokat az unióba újonnan belépő tagországok meghatározott ideig fenntarthatják. Ezért az ágazatnak pedig alapvető érdeke, hogy minél több nemzeti támogatás éljen a csatlakozás pillanatában.
Mindebből az következik, hogy a 30 százalékos nemzeti kiegészítő támogatásra alig vagy egyáltalán nem jut pénz, és ekkor kifizetésről sem lehet beszélni. Ha ez bekövetkezik, és a hazai mezőgazdasági termelőknek folyósított 2004-es területalapú támogatások mértéke nem éri el a 2003-as szintet akkor a termelők versenyképessége a szabaddá váló uniós piacon rendkívüli mértékben csökken. Ezt az állapotot rontja, hogy az uniós megállapodás értelmében ez a fajta nemzeti támogatás csak adható, de folyósítása nem kötelező. Az illetékeseknek azonban valószínűleg nem lesz érdemes erre a kitételre hivatkozni, mert mind Medgyessy Péter miniszterelnök, mind Németh Imre földművelésügyi miniszter kijelentette, hogy előteremtik a 30 százalékos nemzeti támogatás folyósításához szükséges pénzt.
A koppenhágai megállapodás értelmében a közvetlen agrártámogatások huszonöt százalékának megfelelő szubvenciót biztosít az EU a magyar termelőknek. Ez megközelítőleg 76 milliárd forint, amit – az EU gyakorlatából következően – a hazai költségvetésnek kell megelőlegeznie. Egyelőre még az is kérdéses, hogy mikor kaphatják meg a termelők ezt az előleget, mert a kifizetés időpontjáról egyelőre nem határoztak. Értesülések szerint erre leghamarabb augusztusban kerülhet sor, ami viszont azt jelenti, hogy legalább jövő szeptemberig egy fillér támogatás nélkül kell gazdálkodniuk a termelőknek. Ha jó esetben a gazdák jövő szeptemberben pénzhez is jutnak, akkor is csak előlegeket kapnak, mert a 2004-es uniós támogatások maradék részét leghamarabb 2005 elején kaphatják meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.