Most északra repül a rekorder pilóta

Újból útra kelt – ezúttal Skandinávia felé – ultrakönnyű sportrepülőgépével Kántás Andor pilóta, aki alig egy éve Keszthelytől Sydneyig repült, világcsúcsot felállítva, hogy felhívja a figyelmet a gyógyíthatatlan betegségre, a Rett-szindrómára, és hogy pénzt gyűjtsön egy gyógyközpont felállítására.

Grimm Balázs
2003. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elindult tegnap Kántás Andor pilóta Apollo Fox típusú, ultrakönnyű repülőgépével Sármellékről, hogy Prága, Drezda és Hamburg érintésével Norvégiába, majd Svédországba repüljön, folytatva egy éve megkezdett misszióját, amelynek célja felhívni a közvélemény figyelmét egy súlyos értelmi fogyatékossággal és mozgássérüléssel járó genetikai betegségre, a Rett-szindrómára. A pilóta társa Ragályi Elemér Oscar- és Kossuth-díjas operatőr-rendező, aki filmet készít az útról.
Emlékezetes: Kántás, és előző társa, Latky Csongor lassan egy éve, január 30-án érkezett meg Keszthelyről Sydneybe az egri gyártású repülőgéppel. Mint annak idején megírtuk, a magyar rekordereket a bankstowni repülőtéren összegyűlt tömegben többek közt Dick Smith helyi milliárdos és híres sportrepülő köszöntötte, aki az Apollo Fox földet érése után bejelentette: ötezer dollárt ad a budapesti gyógyközpont létrehozásán dolgozó Magyar Rett Szindróma Alapítványnak (MRSZA). A központ azóta sem épült fel. Az ünnepi hangulat elmúltával kiderült, a milliárdos nem a magyar, hanem az ausztrál betegeknek ajánlotta fel az összeget – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Pokorny Katalin, az MRSZA kuratóriumának elnöke. Elmondta: az azóta eltelt hónapokban csak kevés támogatást kaptak itthon is: pár százezer forint összegyűlt az adók egy százalékának felajánlásaiból, egy ismeretlen támogató egymillió, míg egy vállalkozó 500 ezer forintot adott. Mindez kevés a központ felépítéséhez, ráadásul ahhoz, hogy állami támogatást kapjanak; az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztériumhoz benyújtandó pályázat feltételeként az építési költségek 15 százalékát önerőből kell állni, és engedélyeztetett építési tervekkel kell rendelkezniük. – Az idei évre még az alapítvány működéséhez szükséges összeget sem fizette ki a tárca – tette hozzá Pokorny.
Az MRSZA képviselői jelenleg az egyik fővárosi kerület önkormányzatával és a katolikus egyházzal tárgyalnak egy épület esetleg beépíthető tetejéről, illetve egy használaton kívüli plébánia tartós használatának lehetőségéről.
Kántás Andor – akinek egyik lánya, a repülőgép névadója, a tízéves Lúcia szintén a Rett-szindrómában szenved – egy regionális, vidéki központként működő nappali intézmény felépítését szeretné elérni, ezért Keszthelyen létrehozta a Lúcia Nyílt Alapítványt a Halmozottan Sérült Gyermekekért.
A pilóta az újabb repülőút előtt lapunknak elmondta: az elkészülő filmmel szeretnék reálisan bemutatni mindazon érintett gyerekeket és hozzátartozóikat, orvosokat és intézményeket, akiknek a betegség okozta nehézségekkel nap mint nap szembe kell nézniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.