Baráti píár, Széchenyi helyett, uniós logó

Az Orbán-kormány kommunikációjával való szembehelyezkedés lehet az egyik legfőbb eleme az új kormányzati kampánynak – derül ki abból nyertes pályázatból, amit a Miniszterelnöki Hívatal hirdetett meg mintegy félmilliárdos keretösszeggel.

2003. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európa-terv népszerűsítése „mintafeladat” elkészítésével félmilliárd forintos kormányzati PR-megbízást nyert a közelmúltban a Leo Burnett Budapest Kft. A többségében francia érdekeltségű, reklámszakmában már járatos cég szakmai szempontjain túl úgy tűnik, az is hozzájárulhatott a győzelemhez, hogy a „mintafeladat” elkészítése során a „termék” dicsérete mellett kemény politikai bírálatot is megfogalmazott az előző kormánnyal szemben. Ugyanakkor a pályázók többsége abból indult ki, hogy nem a múlt ellen, hanem a közvéleményben kialakult „zavarodott, erőtlen és kapkodó, érték, küldetés és jövőkép nélküli” kormánykép ellen kell harcolni.
A győztes francia ügynökség szerint az előző kabinet üzenetei elidegenítő hatásúak voltak: az Orbán-kormány nem azt mutatta fel az embereknek, hogy lehetőségük van a sikerre, hanem „saját sikertörténetét vette üzenetei alapjául”. Ezzel szemben az új kommunikációban az állam nem mutatna fel sikerrecepteket, nem lépne fel mintateremtőként – olvasható ki az anyagból, amelynek szerzői e stratégiát azért is hasznosnak vélik, mert így „az egyén sem okolhatja az államot saját sikertelenségei miatt”. A „merjünk nagyot álmodni” például a koncepciójában „merjünk tervezni”-re módosul. Ez az értelmezés azt jelenti hogy: „merjünk szolgáltató államunktól segítséget, szponzorációt kérni, támogatást igényelni”; ami tulajdonképpen visszahozza a kormány által időnként már temetett jóléti rendszerváltás ígéretét. A szerzők elvetik az ugyancsak az Orbán-kormány időszakához köthető „szövetség a nemzettel” jelszót és szemléletet – amelyről azt mondják: „patriarchális, hierarchikus, feudális viszonyt jelöl” –, meghonosítani javasolják a korábbi jelszóra rímelő „szerződés a jövővel” szlogent.
A kormányzati kampány gyakorlati megvalósításáról szóló részek ismét az előző ciklus módszereinek „ellenpontozására” épülnek, azzal az érdekes ellentmondással, hogy a koncepció például visszacsempészné a Széchenyi-terv népszerűsítésének számos elemét, például az írott és elektronikus médiába, illetve az óriásplakátokra szánt reklámok látványtervein az EU logója váltaná fel a Széchenyiét. A győztes pályázó anyaga a kormányzati kommunikáció hangnemére vonatkozóan is tesz javalatokat: az új píár inkább „baráti, segítőkész, türelmes, világosan érthető, szemléletes, fiatalos, mintsem ünnepélyes, unalmas, doktrínaszerű”.
Hogy a megrendelő elvárása szerinti politikai megfogalmazásoknak is szerepe lehetett a félmilliárd forint keretösszegű pályázat elnyerésében, az az értékelési jegyzőkönyvből is kiderül. „A mintafeladatban szereplő megvalósításból látható, hogy az ajánlattevő megértette a leendő megbízó igényeit” – áll a dokumentumban. A bírálók azt is az pályázó javára írták, hogy a cég „helyesen mérte fel a kormány szándékát a magyar ember és a magyar állam közti szövetséges viszony kialakítására, a paternalisztikus állam szerepének – kommunikációs szempontból történő – felszámolására.”
Emlékezetes: az MSZP ellenzékben határozottan ellenezte a közpénzből folytatott kormányreklámot. A Széchenyi-terv reklámjai kapcsán úgy vélték, hogy az egyértelműen a hatalmon lévők melletti propaganda. A szocialisták álláspontja tavaly ősszel változott meg, amikor a száznapos program intézkedéseit negyvenmilliós reklámkampány keretében kezdték népszerűsíteni. Akkor már az volt az álláspontjuk, hogy a kormány egyes intézkedéseit meg kell ismertetni a lakossággal, és ehhez megengedhető módszer a fizetett hirdetés is. Azzal érveltek: tőlünk nyugatabbra is jut pénz a kormányzati reklámra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.