Mivel a kormányhatározatokban rögzítettek szerint az M7-es autópálya rekonstrukciójának finanszírozásában a Magyar Fejlesztési Bank Rt. kapott meghatározó szerepet, az államot képviselő szakmai irányítás és felügyeleti ellenőrzés szerepe 2002 végéig formális volt. A szakminisztériumnak a beruházás hatékony megvalósítására nem volt kellő hatása – szerepel az ÁSZ jelentésében. A fejlesztés 72,4 milliárd forintba került.
Az M7-es autópálya Érd–Zamárdi szakaszának felújítása és a jobb pálya Balatonaliga–Zamárdi szakasz építése a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. könyveiben nettó 72,4 Mrd Ft-ot képviselt. A Magyar Autópálya-építő Konzorcium ebből 64,4 Mrd Ft-ot kapott. Az ÁSZ megállapítja: az NA Rt. könyveiben szereplő összeg 1 milliárddal több volt, mint a beruházás Érd–Zamárdi szakaszát ténylegesen érintő része. Ez a különbözet abból adódott, hogy a ráfordítások elszámolásakor olyan tételeket is figyelembe vettek, amelyek a Zamárdi–Letenye szakaszhoz tartoznak, így ez nem felel meg a számviteli törvényben leírtaknak.
A tervezéskor az élettartamot az ajánlott 20 év helyett – üzemeltetői hozzájárulással – a burkolatmegerősítések esetében a még elfogadható 10 évben határozták meg: ez a bekerülési költségekben megtakarítást eredményezett, de hosszabb távon költségnövelő.
Az ÁSZ arra a következtetésre jutott, hogy az alkalmazott feltételrendszer – beleértve a vállalkozásba adás módját, finanszírozási konstrukciót, a szerződéses árak kialakítását, a szerződéses feltételeket és a technológiai megvalósítást – nem teremtette meg a gazdaságos megvalósítás lehetőségét.
*
Az M5-ös autópálya megvásárlásának vagy továbbépítésének a Postabank eladásából származó bevétel nem feltétele – jelentette ki Veres János, a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára tegnap Szegeden. Az MTI-nek elmondta: amennyiben a magyar állam meg tud állapodni az AKA Rt.-vel, az egy külön tranzakció, aminek a költségvetési fedezetét máshonnan is elő tudják teremteni.

Hatalmas hajtóvadászat van érvényben az ország legkeresettebb bűnözői ellen