Találkozás elvtársakkal

Filmrendező és szövetkezeti elnök. Több tucat dokumentumfilmmel és pár – nemzetközi díjjal is kitüntetett – játékfilmmel a háta mögött hosszú évekig kárhoztatták tétlenségre a pénzosztó potentátok. Erdélyi János nem fogta fel tragédiaként a kudarcait. Visszament szülőföldjére, a Kemenesaljára, hogy néhány értelmiségivel társulva megmentse a végső pusztulástól apja, nagyapja szőlejét. Meg Berzsenyi Dánielét.

Lőcsei Gabriella
2003. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tanári diplomával a zsebében feljött vidékről két fiatalember – se rokonaik, se ismerőseik, se boldog fővárosi őseik –, és ostrom alá vették a filmművészetet. Méghozzá sikerrel. Első filmjükről – elismerően vagy elítélően – az egész ország beszélt. Mai füllel elég hihetetlenül hangzik Erdélyi János és Zsigmond Dezső indulásának igaz története.
– Sokan segítettek bennünket. Nem a nagybácsink. Ő is segített volna, csakhogy – Végh Antallal szólván – tehenész volt, a filmszakmába tehát nem tudott volna bevinni bennünket. Legfeljebb valamelyik termelőszövetkezeti tehenészetbe. Hogy mégis viszonylag hamar megjegyezték a nevünket, az azzal magyarázható, hogy izgalmasabbak voltak a próbálkozásaink, mint az átlagnak. De szerencsés volt az indulásunk is. A legelső filmünkben – a címe: Ez zárkózott ügy – sokan látták meg a létező szocializmus árnyoldalait. Magyarán szólva azt a mocskot, amely a nyolcvanas években már szép vastagon rakódott rá világunkra. A mai napig levakarhatatlanul.
– Nem is érti az ember, miért nem választották be ezt a filmet a november elején megrendezett, A rendszerváltozás dokumentumfilmjei című fesztivál programjába.
– Sem a futballbírókat, sem a zsűriket nem érdemes szidni, négy másik filmemet egyébként is beválasztották… Tény viszont, hogy sokunk számára máig emlékezetes az a vihar, amelyet ezzel az 1983 és 1987 között forgatott filmmel kavartunk. Egy Heves megyei község lázadását követtük a kameránkkal, hogy miként álltak ki a falu lakói a párt által leváltott tanácselnökük mellett. Mindjárt az első munkánkkal ellenzéki szerepbe kerültünk, és ezzel értelmiségi körökben tekintélyt szereztünk. Nem féltünk, mitől is féltünk volna, legfeljebb a láncainkat veszíthettük el, de nekünk még láncaink sem voltak, ez is tetszett az embereknek. Aztán a következő munkánk is ellenzéki film lett, a Jelölöm magamat. Az 1985-ös választásokon a hivatalos jelöltek ellen induló önjelöltről szólt.
– Az Erdélyi Jánossal és Zsigmond Dezsővel, a két filmes „fenegyerekkel” nagyjából egykorú, ma hatalmon levő férfiak közül nem is egy azt vallja, hogy a nyolcvanas években a „kis lépések” reformpolitikáját volt érdemes folytatni, nem az eszement ellenzékiséget. Önöket mi vitte a lázadók soraiba? Családi indíttatás? Személyes sérelem?
– A „szokásos” fájdalmakon és veszteségeken túl – gyermekfejjel látni, hogyan tette tönkre a kommunizmus a falut, az embereket, nagyapámat, apámat – nekem nem voltak nagyobb sérelmeim. De soha nem volt kérdés számomra, a család időben tudatosította bennem, hogy a kommunistákkal nem kell egy tálból cseresznyézni. Iskoláskoromban a szülőfalumban azért nem járhattam moziba, mert a mozi gépésze a falu párttitkára volt. A családom azokat az értékeket őrizte, amelyeket a szocializmus idején minden módon igyekeztek devalválni. A keresztény hitet, a tulajdont, a familiáris összetartozást… És mit láttunk magunk körül? Ezeknek az értékeknek a megcsúfolását. Hogy mindig a leggyöngébb emberből lett brigádvezető, párttag, a semmirekellők parancsolgattak a szorgalmas, tisztességes, a hagyományokat még a mozdulataikban is őrző embereknek. Ciki lett volna az én ifjúkori élményvilágommal belépni a pártba. De nemcsak én, hanem minden normális ember pontosan tudta a hetvenes, nyolcvanas években, hova kell állni. Az se kellett hozzá, hogy pár rossz mondatáért bevigyék a rendőrségre.
– Önnek voltak rossz mondatai?
– Volt egynéhány, legalábbis a rendőr alezredes, aki a szombathelyi polícián kihallgatott, azt állította. Egyik-másik ártatlanul kaján megjegyzésem pártellenes megnyilvánulássá való „előléptetésén” magam is elcsodálkoztam. Volt egy tanulótársam a tanárképző főiskolán, vonalas gyerek, akinek nehezen ment a kislabdahajítás. Csak úgy csúszott át a vizsgán, hogy a párttitkár jelenlétében produkálta magát. Én meg megkérdeztem tőle, hogy rákötötte a párttagkönyvét, és így messzebbre repült a kislabda? – hát ez is rendszerellenes megjegyzésnek számított, nem csak a „ruszkik, haza!”. Nagy tanulság volt számomra az „elvtársakkal” való találkozás. A diákkori is, a filmforgatás közbeni is. Máig ható tanulság, hiszen ugyanazokat a mondatokat hallom, ugyanazokat a gesztusokat látom, ugyanazokat a figurákat is, mint a nyolcvanas években. Nem személy szerint – a szemük fénye olyan, a hazug mosolyuk, a semmitmondó szavaik. Még ha negyven év alattiak, akkor is.
– Azt gondolná az ember, hogy ilyen filmes előélet után a rendszerváltozást követően garmadával érkeztek a felkérések: forgassa le Erdélyi János Zsigmond Dezsővel közösen vagy egymaga a rendszerváltozás dokumentumfilmjeit. De nem így történt, a kilencvenes évek második felében és az ezredfordulón inkább csak a saját felelősségére filmezett. Árvizeket, háborúkat, pusztulófélben levő magyar tájakat.
– A dokumentumfilmes szakma különböző okokból elbliccelte a rendszerváltozást. A látszat szerint én is a bliccelők közé tartozom. Mentségemre szolgál, hogy egyrészt azt gondoltam, az elhallgatott történelmet is meg kell jeleníteni, és eleinte ennek érdekében dolgoztam. Másrészt: a Magyar Mozgókép Közalapítványtól nyolc éven át nem kaptam filmkészítési lehetőséget. Hogy miért, nem tudom. Talán a nemzeti oldal iránt megnyilvánuló, soha nem titkolt rokonszenvem miatt? Szomorúsággal tölt el, hogy a negyvenes éveimben, amikorra derék „öreg” iparos lett belőlem, nem készíthettem olyan játékfilmet, dokumentumfilmet, amelyhez az igazi képességeim kellettek volna. Mécs Lászlóról emlékfilmet készíteni – nagy kihívás, édesanyám emléke előtt is tiszteleghetek vele. De mára már alaposan „kigyúrt” filmrendezői izmaim nagyobb súlyok hordozására is képesek volnának.
– „Súlynak” ott a Kissomlyó-hegy, a történelmi bortermelő vidék, ahol több más értelmiségivel együtt nagyobb szőlőterületek telepítését határozták el.
– A Kissomlyóra is a film révén jutottam fel, mint életem minden fontosabb állomására. Búcsú Kemenesaljától címmel filmet forgattam 2000-ben arról a „vidám” enyészetről, amely szülőföldem sorsa lett. Jókedvű bécsi házmesterek vásárolják fel őseink házát, birtokát, a saját képükre és hasonlatosságukra alakítva át a vidéket. E kitűnő természeti adottságokkal rendelkező tájon, hol oly kétségesnek látszik a jövő, kötelességemnek éreztem, hogy, mielőtt végképp az enyészeté lesz minden, több hozzám hasonló gondolkodású emberrel szövetkezve mentsük, ami menthető. Ma már egy kicsivel többet is akarunk ennél: kis mennyiségben piacképes, világklasszisnak számító bort szeretnénk termelni. Mivel belőlünk hiányzik, a helybéliekből pedig „kikopott” a szőlészeti szakértelem, Erdély nagy bortermelő vidékeiről szerződtetünk bérmunkásokat. Egyszerre szeretnénk ezen vállalkozásunk által segíteni a romániai magyarokat és a románokat. Közülük is kiemelten kezelünk egy családot, a Medgyesieket. Árpád és Levente már járt is minálunk. Nehéz beszédűek ők is, akár más Medgyessyek, de termetük és jellemük szép, egyenes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.