Kötéltáncok

Csontos János
2003. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eger, ez a festői barokk város, noha katolikus egyházi méltóságok székhelye volt, soha nem vetette meg a világi színjátszást. Egymást követték itt a vándortársulatok, ám állandó kőszínháza csupán 1904-től van. Akkor már negyven esztendeje tervezgették a nagy beruházást – s talán az építkezés kultúrmisszió jellegét is bizonyítja, hogy az épület tervezői, Légmán Imre és Bárány Géza nem fogadtak el munkájukért honoráriumot. A teátrumot Szent István ünnepén avatták fel, s ki más is írhatta volna a nyitó darabot, mint Gárdonyi Géza, mégpedig Dobó István szelleme címmel. Négy évvel később az épületbe került társbérlőként az első egri mozi is. Számos nagyság játszott e falak között, a háború után államosított színháznak azonban csak 1955. október 23-án (!) lett új társulata. Ekkor megismételték a Gárdonyi-bemutatót, amelyen Gárdonyi Sándor, az író fia is megjelent. Azóta nevezik az egri teátrumot Gárdonyi Géza Színháznak. Ám ez az időszak csak tizenkét évig tartott: 1967-től 1985-ig befogadó színházként működött, főleg a miskolciak tájoltak itt. Szikora János kezdte, majd Gali László folytatta a társulatépítést, 1993-tól pedig a város helyett Heves megye lett a fenntartó. Az épület rekonstrukciója 2000-ben fejeződött be.
Manapság a társulat széles repertoárral rendelkezik. Nemcsak a nagyszínházban, de stúdiószínpadon is játszik, s nem elhanyagolható a nyári Agria játékok sem. Molnár Ferenc, Sarkadi Imre, Márai Sándor, Tennessee Williams, Shakespeare, Csehov, Heinrich Böll, Arthur Miller éppúgy színpadot kap itt, mint kortárs magyar szerzők, például Kőrösi Zoltán. A színház látogatottsága 95 százalékon felül van – ez évi nyolcvanezer nézőt jelent. Tavasszal megrendezik a monodráma-fesztivál mellett a már hagyományos évadkeresztmetszetet is.
A Jászai-díjas Csizmadia Tibor már a harmadik évadját tölti Egerben igazgató-főrendezőként. Nem először van vezetői helyzetben: Szolnokon négy éven át volt főrendező 1985-től, s ő volt annak a háromfős csapatnak a művészeti vezetője is a kilencvenes évek közepén, amely egy sikeres pályázatot követően a Népszínházat Budapesti Kamaraszínházzá formálta át. Szabadúszó időszakaiban ezenkívül rendszeresen vállalt rádiós feladatokat, továbbá a Színművészeti Egyetemen és két főiskolán (köztük jelenleg az egri Eszterházy Károly Főiskolán is) színházesztétikát tanít. A helyi felsőoktatással, mint mondja, amúgy is élő a színház kapcsolata – ez is beletartozik a népszínházi koncepcióba, sok más mellett stúdió-előadások egyik célközönségét találják meg a diákok között. Amúgy pedig a Gárdonyi Színháznak művészeti mindenesnek kell lennie, ami a direktor szerint nagy vonalakban annyit jelent, hogy nem illik a publikumon kísérletezni. A társulat ugyanis a legszélesebb nézői rétegekre számít – ebbe azonban bőven beleférnek olyan darabok is, mint a Száz év magány, az Elveszett paradicsom vagy a Három nővér. Hála az egri közönség kíváncsiságának és érzékenységének, minden nagyszínházi produkció megéri legalább a huszonötödik előadást – a felnőtt- és gyermekközönséget egyaránt megérintő Valahol Európában musical pedig már a hatvanadik előadás felé tart.
A társulatépítés mostanára nyugvópontra jutott. Stabil egzisztenciák, népszerűségek jöttek létre, amelyeket az igazgató sem kíván megkérdőjelezni. Ugyanakkor szívesen szerződtet fiatalokat, olykor egyenesen a Színművészeti Egyetemről; de sikerült azokat a harminc és negyven közötti művészeket is ide kötni, akik korosztályilag hiányoztak a társulatból. Eger vonzereje egy friss diplomás számára arra a tapasztalatra épül, hogy színészetet csakis vidéken van mód elsajátítani. Akik ide szerződnek, bíznak magukban és bíznak a lehetőségeikben, hogy nem fognak petrezselymet árulni, folyamatosan színpadon lesznek.
Idillről persze szó sincs, de Csizmadia Tibor szerint konfliktus nélkül nem is színház a színház. Miközben a nézői visszaigazolásnál nincs fontosabb, állandó küzdelem folyik például a költségvetés körül. Ám ez korántsem egri specialitás: a direktor természetesnek tartja, hogy harcolnia kell a színházi munka alapvető feltételeinek megteremtéséért. Ennek generális okát abban látja, hogy 1990 után megváltozott az elosztási szisztéma, folyamatosan kutatni kell a pénzforrások után. Például bevett módszerré vált a szakmai munka fenntartásához a pályázati úton történő pénzszerzés, holott a másik oldalon a színház műsortervében kötelezettségeket vállal bérletesei felé. Minden évad egyetlen kötéltánc – összegez az igazgató.
Vannak persze különféle megoldások, hogy mégse pottyanjanak le a kötélről. Ilyen például, hogy a sikeres nyári szabadtéri előadásokat behozzák a kőszínházba is. Ezek a produkciók már készen vannak, tehát lehet rajtuk takarékoskodni.
S hogy mi a Gárdonyi Színház, az egri színjátszás specialitása? Ezerféle ilyen van, de egyetlenegy meghatározható nincsen – állítja a direktor. Kulturális centrumról van szó, s él itt egy olyan közönség is, amely esztétikailag fogékony, melyet „könnyű táncba vinni”. Igénylik a magas szakmai nívót – megfogalmazni talán nem kell, de csalhatatlanul érzik, mikor igényes egy produkció, méltányolják az újszerű erőfeszítéseket. Erre épül a stúdióprogram, amely kétségkívül rétegközönségre számít – ám lényeges, hogy ne az előadás találja meg a maga közönségét, hanem a publikum a maga előadását.
2004-ben centenáriumot tart a színház: a mostani épület elődjének átadása szolgáltatja az okot a visszatekintésre. Lesz persze ünnepség is, de a hangsúly a tudományos, történeti feldolgozásra kerül. Azonkívül a teátrum a maga módján már december 19-én elkezdte az emlékezést: ősbemutatóként állította színre az Otelló Gyulaházán című produkciót. A Gádor Béla-féle sikeres film nyomán készült mű ugyan a hatvanas évekbe viszi vissza a nézőt, ám általánosabb értelemben is szól a vidéki színházi létről. A legáltalánosabb olvasata pedig egy elkoptatott közhely: bár mindig egy félig-meddig szakrális szertartás veszi kezdetét, amikor felgördül a függöny – azért valójában a színész is csak ember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.