Európa legnagyobb autógyártójának, a német Volkswagen AG-nek az üzemi nyeresége tavaly az első kilenc hónapban 53,4 százalékkal, 1,73 milliárd euróra esett az általános gazdasági gyengélkedés, az elöregedett modellkínálat, az euró magas árfolyama és a brazíliai átszervezés költségei miatt. Az eredmény megfelel a cég előrejelzésének – nyilatkozta Hans-Dieter Pötsch, a cég pénzügyi igazgatója a detroiti autószalonon. A társaság már korábban közölte, hogy a 2003-as üzemi eredmény az egy évvel korábbi 4,76 milliárd euró felét sem fogja elérni. (A VW szóvivője hozzátette: tavaly – a terveknek megfelelően – több mint ötmillió járművet értékesített a német cég.) Az igazgató a Reuters hírügynökségnek úgy nyilatkozott, hogy a társaság 2006-ig el akarja érni a 2001-ben felmutatott, 5,42 milliárd eurós üzemi eredményt.
A negyedik negyedévben a Dow Jones értesülései szerint mintegy 500 millió eurót kívánnak leírni a kutatási és fejlesztési eszközök értékéből, főként a Phaeton gyenge értékesítési eredményei miatt. A „népautó” nevet viselő konszern rendkívül drága luxusmodellje – amellyel a cég be kívánt törni a prémium kategóriába – a vártnál kevésbé fogy, akárcsak az októberben piacra dobott új Golf.
A cég idén némi veszteségre számít a meghatározó amerikai piacon, ahol az erős euró és a kifutó modellek miatt már tavaly is csökkent az értékesítés, és Pötsch szerint idén sem várható fordulat. A Porsche ugyanakkor a Cayenne sportterepjárónak köszönhetően 2003-ban harmadával, 30 028-re növelte eladásait Észak-Amerikában. A 2004 júliusával végződő üzleti évben mintegy 35 ezer sportkocsi és SUV értékesítésére számít a térségben, ami a luxusautókat gyártó cég globális forgalmának közel felét teszi ki. A kínai piac azonban továbbra is igen erős a Volkswagen számára: két nagy kínai vegyesvállalata tavaly 694 ezer autót adott el, 40 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, és majdnem 100 ezerrel többet a tavalyi tervnél.
Megsértette Magyar Pétert, megbuktatták a Tisza Párt operatív vezetőjét - videó