Ha nem az SZDSZ–MSZP-kormány döntött volna szerdán az M5-ös autópályáról, akkor Kuncze Gábor azt mondaná, hogy tolvajbanda, Kovács László pedig gyalázatot említene, s mindkettőjüknek igaza lenne. Elképesztően arcátlan döntést hozott a kormány az M5-ösről, az adófizetőknek ez a legdrágább és legrosszabb ajánlat – jelentette ki tegnap Áder János, a Fidesz frakcióvezetője. Medgyessy Péter alig egy hónapja osztotta meg a közvéleménnyel, hogy a Postabank Rt.-ért kapott 101 milliárdért vásárolják meg az AKA Rt. részvényeit, tehát a vételárat elő tudta volna teremteni a kormány. Ehhez képest negyvenszázalékos kisebbségi részesedést vásároltak 21 milliárdért, holott a teljes részvénycsomagot, ami 72 milliárd forintba kerülne, ki tudták volna fizetni, ha nem a Postabank árából, akkor kedvező kamatozású hitelből – közölte Áder. Azzal viszont, hogy az állam kötelezettséget vállal az évenként esedékes rendelkezésre állási díjra, az adózó polgárok a többszörösét fizetik ki a teljes részvénycsomag tényleges árának.
*
Az adófizetők pénzéből 2006-ig 53 milliárd forint kerül a vételáron kívül az üzemeltetőhöz, ugyanakkor az állami tulajdon változatlan marad. Amennyiben 2006 és 2009 között döntést hoznak a részvények megvásárlásról, az állam a 21 és az 53 milliárd mellett kifizeti a fennmaradó részvénycsomag árát is. Abban az esetben, ha az opció lehívására nem kerül sor, a koncessziós szerződés lejártáig, tehát 2030-ig fizeti az állam a rendelkezésre állási díjat, így összességében 576 milliárd forintba kerül az M5-ös használata. Ennél pedig lényegesen méltányosabb lenne az AKA Rt. egyszeri, teljes kivásárlása, beleértve a 73 milliárd forintos vételárat, illetve az üzemeltető cég fennálló ötvenmilliárdos adósságát. Az AKA Rt. közbeszerzés nélkül építheti tovább az utat, ami önmagában megkérdőjelezi a kormány politikusainak szavahihetőségét – tette hozzá Áder János –, hiszen az MSZP és az SZDSZ ellenzéki pártként a közbeszerzés mellett szállt síkra. Az ismeretek szerint az AKA 93 milliárdért építené tovább az M5-öst, ami nagyon nagy összeg az autópálya hosszához képest.
Áder hangsúlyozta: a kormányfő tett egy kongresszusi felajánlást, ennek teljesítése indokolatlanul megterheli az adófizetőket, s akkor még nem lehet tudni, hogy a szerződés aláírását követően mennyi kerül ebből a kormány által szabott üvegzsebekbe. Amennyiben ezt a döntést érvényesítik, egyértelművé válik, hogy Medgyessy Péternek fontosabb a francia befektetők érdekvédelme, mint a magyar adófizetőké.
Bizonyossá vált az is, hogy a gazdasági tárcához jobb ajánlat is érkezett az AKA-énál. A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy valamennyi ajánlatot hozzák nyilvánosságra, emellett Medgyessy Péter és Csillag István a gazdasági bizottság ülésén adjon számot a részletekről. Hangsúlyozzák: a jelenlegi feltételek mellett ne írják alá a szerződést az AKA Rt. tulajdonosaival.
– Állunk elébe bármilyen vizsgálatnak, ez egy tiszta üzlet – jelentette ki Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke. A Fidesz által közzétett számításokra reagálva kijelentette: Áder János hazudik. Kuncze Gábor szerint a frakcióvezető által hangoztatott számokban benne van az autópálya Szegedig történő megépítése, valamint a Budapest és Szeged közötti szakasz üzemeltetése és karbantartása.
A Budapest és Kiskunfélegyháza közötti szakasz hossza 114 kilométer, ami csak egy része az hatszáz kilométer hosszú országos hálózatnak. Az M5-ösön 43 kilométer épül tovább, ugyanakkor a rendelkezési állási díjként emlegetett öszszegből 280–300 kilométer hosszú új autópályát lehetne megépíteni. Ez pedig hazánk jelenlegi gyorsforgalmi hálózatának a felét jelenti.
A Demján Sándor vezette TriGránit tegnap közölte, hogy az AKA-hoz képest 500 millió euróval, azaz 130 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot tettek le a gazdasági és közlekedési tárca asztalára. Ez a változat is biztosította a matricás rendszerre való áttérést, az új szakasz befejezését és a projekt oly módon való finanszírozását, hogy a költségvetést ne terhelje. Közölték: sajnálják, hogy a kormány nem adott esélyt egy kedvezőbb megoldáshoz.
Lapunknak nyilatkozó pénzügyi szakemberek véleménye szerint hátrányos, kirívóan sokba kerülő üzletet készül kötni a kormány. Az MFB-n keresztül olyan összegre vállalna garanciát, amivel az eladósodást növeli. Ugyanakkor a bankokat nem lehet megtéveszteni, ami annyit jelent, hogy nagyobb kockázatra kedvezőtlenebb feltételek mellett adnak hitelt. A kormány képviselői nem beszélnek továbbá arról, hogy az M5-ös jelenlegi szakaszainak nagy részét hamarosan fel kell újítani, ami szintén jelentős összegekbe kerül, nem beszélve arról, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. teljes évi díjbevételét – amiből a karbantartásokat és a felújításokat finanszírozzák – a rendelkezésre állási díj köti majd le.

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével