Áder János: Arcátlan döntés az M5-ösről

Medgyessy Péter kongresszusi felajánlása indokolatlanul megterheli az adófizetőket – jelentette ki tegnap Áder János, a Fidesz frakcióvezetője az M5-ös autópályáról hozott kormánydöntésről. Az üzemeltető társaságnak 2030-ig fizetendő rendelkezésre állási díjból a jelenlegi autópálya-hálózat felét meg lehetne építeni.

Putsay Gábor
2004. 02. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem az SZDSZ–MSZP-kormány döntött volna szerdán az M5-ös autópályáról, akkor Kuncze Gábor azt mondaná, hogy tolvajbanda, Kovács László pedig gyalázatot említene, s mindkettőjüknek igaza lenne. Elképesztően arcátlan döntést hozott a kormány az M5-ösről, az adófizetőknek ez a legdrágább és legrosszabb ajánlat – jelentette ki tegnap Áder János, a Fidesz frakcióvezetője. Medgyessy Péter alig egy hónapja osztotta meg a közvéleménnyel, hogy a Postabank Rt.-ért kapott 101 milliárdért vásárolják meg az AKA Rt. részvényeit, tehát a vételárat elő tudta volna teremteni a kormány. Ehhez képest negyvenszázalékos kisebbségi részesedést vásároltak 21 milliárdért, holott a teljes részvénycsomagot, ami 72 milliárd forintba kerülne, ki tudták volna fizetni, ha nem a Postabank árából, akkor kedvező kamatozású hitelből – közölte Áder. Azzal viszont, hogy az állam kötelezettséget vállal az évenként esedékes rendelkezésre állási díjra, az adózó polgárok a többszörösét fizetik ki a teljes részvénycsomag tényleges árának.
*
Az adófizetők pénzéből 2006-ig 53 milliárd forint kerül a vételáron kívül az üzemeltetőhöz, ugyanakkor az állami tulajdon változatlan marad. Amennyiben 2006 és 2009 között döntést hoznak a részvények megvásárlásról, az állam a 21 és az 53 milliárd mellett kifizeti a fennmaradó részvénycsomag árát is. Abban az esetben, ha az opció lehívására nem kerül sor, a koncessziós szerződés lejártáig, tehát 2030-ig fizeti az állam a rendelkezésre állási díjat, így összességében 576 milliárd forintba kerül az M5-ös használata. Ennél pedig lényegesen méltányosabb lenne az AKA Rt. egyszeri, teljes kivásárlása, beleértve a 73 milliárd forintos vételárat, illetve az üzemeltető cég fennálló ötvenmilliárdos adósságát. Az AKA Rt. közbeszerzés nélkül építheti tovább az utat, ami önmagában megkérdőjelezi a kormány politikusainak szavahihetőségét – tette hozzá Áder János –, hiszen az MSZP és az SZDSZ ellenzéki pártként a közbeszerzés mellett szállt síkra. Az ismeretek szerint az AKA 93 milliárdért építené tovább az M5-öst, ami nagyon nagy összeg az autópálya hosszához képest.
Áder hangsúlyozta: a kormányfő tett egy kongresszusi felajánlást, ennek teljesítése indokolatlanul megterheli az adófizetőket, s akkor még nem lehet tudni, hogy a szerződés aláírását követően mennyi kerül ebből a kormány által szabott üvegzsebekbe. Amennyiben ezt a döntést érvényesítik, egyértelművé válik, hogy Medgyessy Péternek fontosabb a francia befektetők érdekvédelme, mint a magyar adófizetőké.
Bizonyossá vált az is, hogy a gazdasági tárcához jobb ajánlat is érkezett az AKA-énál. A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy valamennyi ajánlatot hozzák nyilvánosságra, emellett Medgyessy Péter és Csillag István a gazdasági bizottság ülésén adjon számot a részletekről. Hangsúlyozzák: a jelenlegi feltételek mellett ne írják alá a szerződést az AKA Rt. tulajdonosaival.
– Állunk elébe bármilyen vizsgálatnak, ez egy tiszta üzlet – jelentette ki Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke. A Fidesz által közzétett számításokra reagálva kijelentette: Áder János hazudik. Kuncze Gábor szerint a frakcióvezető által hangoztatott számokban benne van az autópálya Szegedig történő megépítése, valamint a Budapest és Szeged közötti szakasz üzemeltetése és karbantartása.
A Budapest és Kiskunfélegyháza közötti szakasz hossza 114 kilométer, ami csak egy része az hatszáz kilométer hosszú országos hálózatnak. Az M5-ösön 43 kilométer épül tovább, ugyanakkor a rendelkezési állási díjként emlegetett öszszegből 280–300 kilométer hosszú új autópályát lehetne megépíteni. Ez pedig hazánk jelenlegi gyorsforgalmi hálózatának a felét jelenti.
A Demján Sándor vezette TriGránit tegnap közölte, hogy az AKA-hoz képest 500 millió euróval, azaz 130 milliárd forinttal kedvezőbb ajánlatot tettek le a gazdasági és közlekedési tárca asztalára. Ez a változat is biztosította a matricás rendszerre való áttérést, az új szakasz befejezését és a projekt oly módon való finanszírozását, hogy a költségvetést ne terhelje. Közölték: sajnálják, hogy a kormány nem adott esélyt egy kedvezőbb megoldáshoz.
Lapunknak nyilatkozó pénzügyi szakemberek véleménye szerint hátrányos, kirívóan sokba kerülő üzletet készül kötni a kormány. Az MFB-n keresztül olyan összegre vállalna garanciát, amivel az eladósodást növeli. Ugyanakkor a bankokat nem lehet megtéveszteni, ami annyit jelent, hogy nagyobb kockázatra kedvezőtlenebb feltételek mellett adnak hitelt. A kormány képviselői nem beszélnek továbbá arról, hogy az M5-ös jelenlegi szakaszainak nagy részét hamarosan fel kell újítani, ami szintén jelentős összegekbe kerül, nem beszélve arról, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. teljes évi díjbevételét – amiből a karbantartásokat és a felújításokat finanszírozzák – a rendelkezésre állási díj köti majd le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.