Nemcsak létszámleépítéseket, hanem számos állami intézmény megszüntetését, valamint a közszférában dolgozók juttatásainak megkurtítását jelenti a 155 milliárd forintos Draskovics-csomag – áll a Pénzügyminisztérium lapunk birtokába jutott tervezetében. Mint ismert, az adóvonzattal együtt majdnem kétszázmilliárd forintra rúgó megszorító intézkedéseket a tarthatatlanul magas költségvetési hiány indokolja. A kormány által február 25-én véglegesítendő takarékossági program a minisztériumok szakmai előirányzatainak 29 százalékát zárolja. A központi beruházások tízszázalékos csökkentése szintén valamennyi minisztériumra érvényes.
A költségvetés nehéz helyzetét jellemzi, hogy a pénzügyi tárca olyan kulcsfontosságú állami társaságot kíván részlegesen eladni, mint a MÁV. A tervezet számos, részben vagy teljesen állami tulajdonban lévő stratégiai intézmény azonnali értékesítését írja elő. Ezek közé tartozik a Bakonyi Erőmű, a villamos energiai és közlekedéstudományi kutatóintézetek, az agrárfejlesztő társaságok és az Informatikai és Technológiai Innovációs Park is.
A megszorító csomag egyik legnagyobb vesztese az oktatásügy: a program legjelentősebb eleme, hogy a takarékosság miatt kevesebb tanórai kötelezettséget tart szükségesnek, és az alapképzési szakok számát is radikálisan csökkenti. A pénzügyi tárca tervezete szerint számos, új felsőoktatási beruházást kell elhalasztani: többek között a Veszprémi Egyetem, a bajai Eötvös József Főiskola, a szombathelyi Berzsenyi Dániel Főiskola, vagy a Nyugat-Magyarországi Egyetem építkezései késnek a nehéz gazdasági helyzet miatt. Hátrányosan érinti az oktatást a már meghirdetett feladatok megvalósítási ütemének lassítása és szűkítése is: a Sulinet Expressz program kedvezményei tovább csökkennek, a határon túli pedagógusok továbbképzésénél alacsonyabb lesz a létszámkeret, a Magyar Tudományos Akadémia fiatal kutatóinak létszámemelése szintén halasztódik. Új külföldi kulturális évadokat kénytelen lemondani a kormány, a közoktatási rendezvények és kutatások finanszírozása pedig szintén csökken. A központi bevételek növelését célozza az a program, mely növelni kívánja az állami felsőoktatás nem finanszírozott képzési költségét. A PM megszorító tervezete ezenkívül kimondja, hogy újabb egyházi ingatlan tulajdonjogi rendezése idén már nem történhet meg.
A megszorító csomag másik nagy vesztese a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium. Az előirányzat meghatározza, hogy az országos közúthálózat fejlesztéseit – a gyorsforgalmi utak és kiemelt beruházások kivételével – lassítani és szűkíteni kell. Az útfenntartás működési kiadásainak drasztikus csökkentése mellett a már meghirdetett területfejlesztési programok is késedelmet szenvednek. Hátrányosan érinti a gazdasági tárcát, hogy az előirányzat szerint megszűnik a Szénbányászati Központ, valamint a Magyar Geológiai Szolgálat központi egysége.
Noha a kormány 2004-et a vállalkozások évének nevezte, jelentős, a kis- és középvállalkozásokat segítő közhasznú társaságok megszüntetését indítványozza a pénzügyi tárca. Eszerint bezárják a Magyar Vállalkozásfejlesztési Közhasznú Társaságot, valamint a Magyar Közösségi Agrármarketing Centrumot.
A megszorítások a nem költségvetési szervezeteket is érintik. Összesen 770 millió forintot vonnak el különböző kisebbségi és hátrányos helyzetűeket segítő közalapítványoktól. A legtöbb pénzt a Magyarországi Cigányokért Közalapítványtól, az EU Kommunikációs Közalapítványtól, valamint a Wesselényi Miklós Közalapítványtól vonná el a Pénzügyminisztérium. Noha az előirányzat nem rendelkezik megszüntetésről, a költségcsökkentés miatt ezeknek az intézeteknek kérdésessé válik a működése.
A Draskovics-csomag részét képezik a még László Csaba által elrendelt, de nem teljesített létszámleépítések is. A PM-tervezet szerint az elbocsátásokkal, valamint az intézményi megtakarításokkal bruttó 1,4 milliárd forint költségcsökkentés érhető el. Az előirányzat kimondja, hogy korlátozni kell a köztisztviselői javadalmazásokat is. A kétheti illetményt meghaladó jutalom kifizetését augusztusig fel kell függeszteni, a juttatások növelését, vagy bármilyen új javadalmazás bevezetését a tervezet megtiltja. A takarékossági csomag megszünteti a főtisztviselői és központi tisztikar intézményét, valamint a tisztviselők rendelkezési állományát. Számos munkavállaló fizetésének csökkenését eredményezi az az előirányzat, amely szerint törlik a jelenlegi nyelvpótlékrendszert, és a nyelvtudást csak akkor javadalmazzák, ha az egyes köztisztviselők azt ténylegesen alkalmazzák is mindennapi munkájuk révén.
Már kihirdetett előirányzatok megkezdésének halasztása:
– fiatal kutatók létszámemelése az MTA-nál,
– egységes digitális rádiórendszer létrehozása,
– holland és orosz kulturális évadokat nem rendeznek,
– budavári Nagyboldogasszony-templom rekonstrukciója,
– népművészeti világtalálkozó támogatása,
– új felsőoktatási beruházások.
A folyó feladatok megvalósításának lelassítása, feladat átütemezése, körének szűkítése:
– országos közúthálózat- – gyorsforgalmi utak, kiemelt beruházások kivételével – fejlesztési programok átütemezése, az úthálózat üzemeltetési költségeinek csökkentése,
– Központi Kárrendezési Iroda leépítése,
– társadalmi bűnmegelőzési programok szűkítése,
– területfejlesztési programok átütemezése,
– a határon túli pedagógusok továbbképzésének szűkítése,
– a nem intézményfenntartó közalapítványok támogatásának csökkentése,
– határon túli magyarok oktatási-nevelési támogatásának csökkentése,
– rendezvények, konferenciák, kutatások támogatásának csökkentése,
– a humánszolgáltatások előirányzatának terhére közoktatási finanszírozás nem köthető,
– Sulinet Expressz program kedvezményeinek racionalizálása,
– a közművelődési fejlesztés ütemének lassítása,
– újabb egyházi ingatlan tulajdonjogát az idén nem rendezik,
– laktanya-rekonstrukciós program, vegyi védelmi fejlesztési programok halasztása.
A központi költségvetési szervekre vonatkozó intézkedések
Gazdálkodások összevonása és beolvasztása:
– hivatalok minisztériumi szervezeti egységgé beolvasztása,
– Országos lakás- és Építésügyi Hivatal beolvasztása a Belügyminisztériumba,
– Közigazgatás-szervezési és Közszolgálati Hivatal beolvasztása a BM-be,
– Közszolgálati Reform Kormánymegbízotti Hivatal beolvasztása az FMM-be,
– GKM Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal beolvasztása a GKM-be.
Országos hivatalok és szervezetek öszszevonása:
– nemzetbiztonsági szolgálatok összevonása,
– a Határon Túli Magyarok Hivatala és a Nemzeti Etnikai és Kisebbségi Hivatal összevonása,
– a Műemlékek Állami Gondnoksága összevonása az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központtal,
– NKÖM gazdasági főigazgatóságának az igazgatáshoz való integrálása,
– FVM Gazdálkodó Szervezet integrálása az FVM Gazdasági Hivatalba.
Regionális hálózattá koncentrálás:
– megyei földhivataloknál regionális szervek kiépítése megyei szint helyett,
– fővárosi és megyei közlekedési felügyeletek regionális szintű összevonása,
– KSH megyei igazgatóságainak regionális összevonása megyei szint helyett,
– határőrizeti és határforgalmi kirendeltségek összevonása,
– regionális szervek kiépítése megyei szint helyett a rendvédelmi és közigazgatási területen,
– a debreceni és a kaposvári állat-egészségügyi intézet integrálása a Hajdú-Bihar, illetve a Somogy Megyei Állat-egészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Állomásba,
– továbbképző és kutatóintézetek egyetemekbe integrálása,
– MTA Filozófiai Kutatóintézetének beolvasztása a Szent István Egyetembe,
– Idegennyelvi Továbbképző Intézet
ELTE-be integrálása,
– BKÁE Közgazdasági Továbbképző Intézet BKÁE-be integrálása.
Gazdálkodás összevonása és gazdasági szervezetek csökkentése:
– MTA Földtudományi Kutatóközpont, MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, valamint MTA Geodézia és Geofizikai Kutatóintézet,
– MTA Növényvédelmi Kutatóintézet, valamint MTA Talajtani és Agrokémiai Kutatóintézet összevonása,
– Magyar Akkreditációs Bizottság titkárságának a Professzorok Házához kapcsolt részben önálló költségvetési szervvé átalakítása,
– kisméretű intézmények 50 fő vagy 300 millió forint kiadás alatt összevonása.
– a tizenöt, jelenleg önállóan gazdálkodó NKÖM felügyelte országos múzeum, könyvtár és levéltár gazdálkodási és egyéb háttértevékenységének konventrálása,
– tiszthelyettesképzésben a várható létszámszükséglethez jobban igazodó képzési rendszer kialakítása, rendészeti szakközépiskolák számának csökkentése, összevonása,
Megszüntetés
– Szénbányászati Szerkezetátalakítási Központ (GKM),
– Magyar Geológiai Szolgálat központi egysége (GKM).
A központi kormányzatot és hivatalt érintő takarékossági javaslatok
A kormányzati kiadások csökkentéséhez szükséges takarékossági intézkedések, a kormány októberi döntése maradéktalan végrehajtásának kikényszerítésével:
– egyes kiadások (távközlési díjak stb.) csökkentése 0,75 milliárd forint,
– gépkocsik számának csökkentése 0,31 milliárd forint,
– szakmai tevékenységet támogató szerződések 0,53 milliárd forint,
– személyi juttatások terhére kötött szerződések (jogi, kutatói stb.) 0,84 milliárd forint,
– a főtisztviselői, illetve a központi tisztikar intézményének megszüntetése (módszer: azonnal vagy fokozatosan, újabb kinevezésekre ne kerüljön sor),
– felmentett főtisztviselők és központi tisztek rendelkezési állománya jogintézményének megszüntetése,
– kormánytanácsadók számának csökkentése,
– a munkakör jellege határozza meg a javadalmazást, ne pedig az adott munkakört ellátó személy végzettsége,
– a nyelvpótlék alanyi jogúságának megszüntetése, a díjazás teljesítményhez kötése,
– az igazgatásban felső vezetők részére vásárolt gépkocsik értékhatárának maximalizálása,
– az államtitkári és helyettes államtitkári juttatásokban részesülők körének drasztikus csökkentése.
Egyéb intézkedések
Bér- és létszámpolitikai intézkedések:
– a kormányzati létszámcsökkentés következetes végrehajtása: a valóságos létszámcsökkentés és az intézményi megtakarítás elvonása bruttó 1,4 milliárd megtakarítást eredményez,
– a köztisztviselői illetmények korlátozása: intézményi szinten kétheti illetményt meghaladó jutalom kifizetésének augusztus 31-ig történő felfüggesztése,
– a nem kötelező, de tervezett juttatások növelésének, illetve új juttatások bevezetésének tiltása.
Szervezeti tennivalók a nem
költségvetési szervezeteknél
Alapítványok, közalapítványok költségvetési elvonása:
– EU Kommunikációs Közalapítvány 68 millió forint,
– Magyarországi Cigányokért Közalapítvány 113 millió forint,
– Mo.-i Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítvány 50 millió forint,
– Biztonságos Magyarországért Közalapítvány 36 millió forint,
– Wesselényi Miklós Sport Közalapítvány 163 millió forint,
– MH Szociálpolitikai Alapítvány 3 millió forint,
– Gyorssegély Alapítvány 1 millió forint,
– Hadigondozottak Közalapítvány 41 millió forint,
– Esélyt a Tanulásra Közalapítvány 25 millió forint,
– Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Közalapítvány 20 millió forint,
– Közoktatási Modernizációs Közalapítvány 10 millió forint,
– Országos Kiemelésű Társadalomtudományi Kutatások Közalapítvány 10 millió forint,
– Tempus Közalapítvány 24 millió forint.
Megszüntetés:
– Ezüstgerely Alapítvány (GYISM),
– Homo Ludens Alapítvány (GYISM),
– Bursa Hungarica Közalapítvány (OM),
– In-forrás XXI. Kht. (MEH),
– Hungarian Review Információs és Kiadói Kht. (MEH),
– FVM magyar Közösségi Agrármarketing Centrum Kht. (FVM),
– Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. (GKM),
– Nemzeti Labdarúgó Akadémia Kht. (GYISM),
– Vízügyi Információs és Szolgáltató Kft.,
– KF Infrastruktúra Kft.,
– Multinova Befektetési Vállalkozási Kft.
Összevonás:
– Építésügyi Minőség-ellenőrző Innovációs Kht. + Magyar Lakásinnovációs Kht. + Országos Kós Károly Otthonteremtést Segítő Kht.,
– ceglédi Gyümölcstermesztési Kutató Intézet Kht. + Érdi Gyümölcs- és Dísznövény-termesztési Kutató + Fertődi Kutató + Újfehértói Gyümölcstermesztési Kutató és Szaktanácsadó Kht.,
– Állami Közúti Műszaki és Információs Kht. + Baranya Megyei Állami Közútkezelő Kht. + Bács-Kiskun Megyei Állami Közútkezelő + Békés Megyei Állami Közútkezelő + összes további megye állami közútkezelő kht.-inek regionális alapon való összevonása (GKM),
– HM Kulturális Szolgáltató Kht. + HM Kulturális és Szabadidő Kht. + HM Zrínyi Kommunikációs Szolgáltató Kht. öszszevonása,
– Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. (KVM) + Környezetgazdálkodási Intézet (kht. formába),
– Állami Autópálya Kezelő Rt. + Nemzeti Autópálya Rt. (GKM),
– HM Budapesti Erdőgazdaság Rt. + HM Kaszó Erdőgazdaság Rt. + HM VERGA Veszprémi Erdőgazdaság Rt.,
– Ex-VÁ Robbanásbiztos Berendezéseket Vizsgáló Kft. + Kermi Minőség-ellenőrző és Szolgáltató Kft. + Magyar Elektrotechnikai Ellenőrző Intézet Kft. + Műszaki Biztonsági Vizsgáló és Tanúsító Intézet Kft. + Polgári Kézilőfegyver- és Lőszer-vizsgáló Kft.,
– Rendezvénycsarnok Rt. + Sportlétesítmények Rt. (GYISM),
– Geodéziai és Térképészeti Rt. + Pécsi Geodéziai és Térképészeti Kft.
GAZDASÁGI TÁRSASÁGOK:
– Nemzeti Színház Rt. (NKÖM), költségvetési szervvé való alakítás.
Privatizálás (100 százalékos állami tulajdonú cégek):
– Club Aliga Rt.,
– Hidrot Kft.,
– Temperáltvizű Halszaporító Kft.,
– Építőipari Közszolgáltató, Kereskedő és Oktató Kft.,
– Villamosenergiai Kutató Intézet Rt.,
– Közlekedéstudományi Intézet Rt.,
– Beruházásszervező és Fővállalkozó Kft.
Állami kisebbségi részesedések értékesítése:
– Gyógynövény Kutató Intézet Rt.,
– KORTEX Kórházi Mérnöki Iroda,
– Agrogeo Agrárfejlesztő Kft.,
– Fazekaszugi Vízhasznosítási Kft.,
– Gabonatermesztési Kutató Vetőmag
Üzletház Kft.,
– GEOSZ Földügyi Szolgáltató Kft.,
– Szentesi-Mag Termeltető Kft.,
– Vetőmag 95 Kft.,
– Informatikai és Technológiai Innovációs Park Rt.,
– Vízhasznosító Kft.,
– Bakonyi Erőmű Rt.
Részleges privatizálás
– Geodéziai és Térképészeti Rt.
– Országos Mesterséges Termékenyítő Rt.,
– Pécsi Geodéziai és Térképészeti Kft.,
– MÁV Rt.

Egészen elképesztő dolog derült ki Sztálinról, a hidegvérű diktátorról