A kommunista diktatúra áldozataira emlékezett Mandur László, az Országgyűlés alelnöke a T. Házban napirend előtt. – Emlékezni a kommunizmus áldozataira egyet jelent a múlttal való elszámolással. Korparancs, meggyőződésünkből fakadó tett – fogalmazott. Szavai szerint nincs olyan történelmi tétel, sem olyan össztársadalmi érdeket tagadó érv, amellyel igazolni lehet egy alapvetően igazságtalan rendszert, amely a legszentebb emberi jogokat, az autonómiát és a szabadságot nem ismeri el.
Téves gazdasági adatokra való hivatkozással vádolta egymást Varga Mihály (Fidesz) és Veres János pénzügyminisztériumi államtitkár napirend előtt. Az elmúlt heti politikai vitanapra utalva a politikus kijelentette: a kormánypárti képviselők és a kabinet tagjai téves adatokat idéztek a gazdaságról. Mint mondta, Göndör István (MSZP) tévedett abban, hogy az előző kormány a belső fogyasztást élénkítő politikát alkalmazott, és tévedett az infláció mértékét illetően is. Az ugyanis januárban 6,6 százalék volt, míg a nyugdíjak 6,3 százalékot emelkedtek. Veres ugyanakkor úgy látja: Varga Mihály hibát követett el azzal, hogy egy hónap adatát hasonlította össze egy éves tendencia adatával e kérdésben. Kitartott amellett, hogy 2001–2002-ben, az előző ciklus idején meghirdetett élénkítés alapvetően fogyasztás-, és nem beruházásélénkítés volt.
A legfőbb ügyész interpellálhatóságának kérdése ismét téma volt tegnap a parlamentben. Gusztos Péter (SZDSZ) napirend előtt úgy vélekedett: Polt Péter legfőbb ügyész félreértelmezte az Alkotmánybíróság e témában született döntését, abból csak olyan elemeket emelt ki, ami az ő szívének kedves. Az autópálya- és vasúthálózat, valamint a hazai repterek európai hálózatba való bekapcsolását is tartalmazza a 2003 és 2015 közötti magyar közlekedéspolitikáról szóló határozati javaslat, amelynek tárgyalását tegnap kezdte meg az Országgyűlés. Gaál Gyula, a közlekedési tárca politikai államtitkára expozéjában elmondta: az előterjesztés célul tűzi ki az autópálya- és vasúthálózat-fejlesztés mellett a közlekedésbiztonság javítását, az épített és természeti környezet megóvását, valamint a hatékony üzemeltetés megteremtését.
Fónagy János (Fidesz) úgy fogalmazott: a határozati javaslat nem szól a meglévő közúthálózat fenntartásáról, felújításáról, aminek finanszírozási igénye egyenértékű a sztrádaépítés költségével. – Az már csak hab a tortán, hogy az M5-ös szerződésének egyik elemét, a rendelkezésre állási díj egy részét is az útfejlesztési célelőirányzatból akarja finanszírozni a kormány – tette hozzá. Tóth Sándor (MSZP) azt mondta, hogy a Rábafüzest és Dunaújvárost összekötő gyorsforgalmi út megépítése mintegy 200 milliárd forintba kerülne, ám a vizsgálatok szerint akár 400–700 milliárd forint többlettőke befektetését is eredményezhetné tizenöt év alatt.
A frakciók abban egyetértettek: továbbra is szükség van arra, hogy az állam döntő szerepet vállaljon az infrastruktúra fejlesztésében és üzemeltetésében. Szalay Gábor (SZDSZ) közölte: a szabad hozzáférés veszélyeztetése nélkül sor kerülhet a magántőke bevonására is. Az MDF viszont nem adná szívesen szavazatát a privatizációhoz – jelentette ki Németh Zsolt (MDF).
***
Leszavazott főhajtás.
Koltai Tamás, a Tolna Megyei Közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetője azt indítványozta a közgyűlés tegnapi ülésén, hogy legalább egyperces néma főhajtással emlékezzenek meg a közgyűlés tagjai a kommunizmus áldozatairól, mivel a közgyűlés többségét alkotó MSZP semmilyen kezdeményezéssel nem állt elő – áll a Fidesz közleményében. Frankné dr. Kovács Szilvia (MSZP) közgyűlési elnök Koltai javaslatát ügyrendi indítványnak tekintette, és szavazást rendelt el, amelyet a szocialista többség leszavazott. Koltai szerint a szocialisták viselkedése még az SZDSZ-ben is visszatetszést keltett.

Szijjártó Péter: Magyarország nem akar az ukrán maffia átjáróházává válni