Tovább bővül kelet felé a NATO

A csatlakozási dokumentumok washingtoni letétbe helyezésével tegnap hét országgal bővült a NATO. Noha a lépés nyilvánvalóan örömteli eseménynek számít az euroatlanti integráció hívei számára, a legnagyobb vidámság sem képes elfedni a szövetség problémáit, illetve azt a tényt, hogy a meghatározó tagországok között stratégiai elkülönülés jelei mutatkoznak.

2004. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a bővítés első körének körülményei sem voltak felhőtlenek, és akkor is folyt a vita arról, hogy tulajdonképpen milyen célt is szolgál a NATO keleti irányú kiterjesztése. A kelet-európai országok számára történelmi küldetést, a Nyugat, vagy ha úgy tetszik Európa „visszafogadó nyilatkozatát”, gazdasági szempontból az újdonsült piacgazdaságok stabilitásának garantálását, míg az ellenzők részéről felesleges lépést, amely drága és feszültséget kelt ott, ahol a Szovjetunió széthullása miatt éppenséggel megszűnt a szembenállás. A kétkedők számára azonban rögvest tömör válasz adódott: az 1999. március 12-i felvétel után alig két héttel megindult a szövetség történetének első háborúja, a Jugoszlávia elleni légi hadjárat formájában. Összhangban azzal, hogy a NATO a hidegháború végét követően a balkáni rendteremtésben talált új identitást, 1999-ben – különösen Magyarország felvétele – rávilágított a bővítés geostratégiai jellegére. Amit Brüszszelben és Washingtonban hivatalosan a stabilitás kiterjesztéseként aposztrofálnak, gyakorlatias szempontok szerint katonai hozzáférést jelent olyan térségekhez, ahol korábban nem voltak jelen.
A 2004-es bővítési fordulóval még inkább ez a helyzet, bár azóta jelentősen megváltozott a világpolitikai helyzet. A hét csatlakozó ország – Bulgária, Észtország, Lettország, Litvánia, Szlovákia, Szlovénia és Románia – aligha erősíti katonai értelemben a szövetséget. A geostratégiai jelentősség különösen igaz a fekete-tenger-parti Bulgáriára és Romániára, amelyek lehetővé teszik a Kaukázus, így Közép-Ázsia elérését, és ezzel „kiválthatóvá” teszik a bizonytalan, önhatalmú Törökországot. Hogy a NATO – különös tekintettel Washingtonra – milyen hasznot remél csatlakozásukból, arra már rávilágítottak az afganisztáni és a tavalyi iraki hadműveletek. 2001 végén, a terrortámadá-sokra válaszul megindított afganisztáni akció során a bulgáriai Burgaszban amerikai tankergépek állomásoztak, amelyek a Fekete-tenger felett töltötték fel a szállító és a harci gépeket. 2003-ban Constanca adott otthont azoknak az amerikai helikoptereknek, amelyek Ankara visszakozása miatt nem állomásozhattak Törökországban.
Megfigyelők emlékeztetnek ugyanakkor, hogy a NATO közös értékeit illetően a jelenlegi bővítés súlyos kérdéseket vet fel. Bár Romániában a felkészülés során engedékenység volt tapasztalható a kisebbségi jogok terén, a valóság még mindig elmarad a nyugati normáktól, nem beszélve arról, hogy zsebében a nem visszavonható tagsággal a bukaresti elit talán ismét hátraarcot vezényel e téren. Észtország és Lettország sem bánik éppen a demokratikusan orosz kisebbségével.
A bővítést stratégiai kontextusba helyezve ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül, hogy a hajdani alapítók között olyan ellentétek jelentkeztek az iraki háború kapcsán, amelyek egyenesen megkérdőjelezik a NATO mint euroatlanti szervezet jövőjét. Németország és Franciaország nemcsak ellenezte az Egyesült Államok iraki háborúját, de eddig lehetetlenné is tette, hogy a megszállás és a stabilizáció NATO-felügyelet alá kerüljön, noha az immár 26 tagú szövetség 18 tagországának katonái részt vesznek a műveletekben. Amennyiben a soron következő nyári, isztambuli NATO-csúcson valamiféle megállapodásra kerül sor – tekintettel az iraki szuverenitás helyreállításának folyamatára –, úgy egyelőre fellélegezhet a szervezet. Ha viszont Washington a jövőben globális érdekérvényesítésének eszközéül kívánja használni, s Európában emiatt tovább nő az Amerika-ellenesség, akkor – a bővítéshez képest persze kevésbé látványosan – kiüresedhetnek a szövetség intézményei.

***

Bukarest és Pozsony a szövetségesünk

Romániában jelenleg már csak a politikai szféra szintjén maradt meg az az eufória, amely évekkel ezelőtt még a társadalom egészét jellemezte a NATO-csatlakozás perspektívája kapcsán. A lakosság ma sokkal inkább az ország mihamarabbi EU-integrációjában reménykedik, hiszen úgy látja, életszínvonala csak a fejlett nyugati családhoz való csatlakozás esetén javulhat. Bukarest külügyi politikáját az 1989-es rendszerváltás óta markánsan befolyásolja az észak-atlanti szövetségbe való igyekvés, olyannyira, hogy a posztkommunista román kormányok mindegyike alapvető célként fogalmazta meg programjában a NATO-integrációt. Az 1999-es NATO-csúcs kudarca – amikor Magyarországgal ellentétben Románia nem kapott meghívást – hatalmas csalódást és presztízsveszteséget okozott a politikai pártoknak, főleg a korábbi kormánykoalíciónak. A 2001 szeptemberében elkövetett New York-i terrortámadás után a román parlament, mondhatni egyoldalúan úgy döntött, hogy átengedi légterét a katonai szövetségnek, és már akkor de facto NATO-szövetségessé nyilvánította az országot. Bukarest jelenleg az amerikai bázisoknak az országba telepítésének gyakorlati hasznában bízik, a legfrissebb washingtoni jelzések szerint ilyen támaszpontokat a Fekete-tenger partján és egy Kolozsvár közeli katonai reptéren létesítenek. Ami pedig a romániai magyarságot illeti: elemzők szerint a közösségnek számos eredményt sikerült elérnie annak köszönhetően, hogy Bukarestet az integrációs folyamat során a NATO-nak való „megfelelési kényszer” is erre kötelezte.
Szlovákia 1994 februárjában csatlakozott a Partnerség a békéért nevű kezdeményezéshez, amivel követte azon szomszédait, amelyek célja a NATO-tagság elérése volt. A szlovák lapok ennek kapcsán írják hétfői kiadásaikban, hogy tízéves álom teljesült azzal, hogy Mikulás Dzurinda átadta Washingtonban a csatlakozási dokumentumokat, s az ország gyakorlatilag az észak-atlanti szövetség tagja lett. Ugyan kitérnek a kommentárok arra is, hogy paradox módon 1994-ben Brüsszelben a csatlakozási szándékot az a Vladimír Meciar írta alá, aki miatt Szlovákia nem lehetett visegrádi szomszédaival azonos időben tagja a NATO-nak, de senki nem akart ünneprontó lenni, ennek megfelelően alapvetően arról nyilatkoznak politikusok, politológusok és írnak a szemleírók, hogy a tagság az észak-atlanti szövetségben az ország és polgárai számára kettős biztonságot jelent: egyfelől egy esetleges támadás esetén számíthat 25 társa segítségére, másrészt azok a külföldi beruházók, akik ez idáig bizonytalanok voltak az ország biztonságát illetően, most majd úgy tekintenek Szlovákiára, mint a világ legerősebb katonai tömbjének a tagjára, s bátran helyezik el tőkéjüket az országban.
Az, hogy a NATO-tagság felelősséggel, kötelezettségekkel is jár, nem újdonság Szlovákia polgárai számára. 1998-tól, az első Dzurinda-kormány megalakulásától kezdve Szlovákia igyekezett úgy viselkedni, mint szomszédai, vagyis úgy, mintha ő is tagja lenne a szövetségnek: részt vett a koszovói, az afganisztáni és az iraki béketeremtő misszióban, jelenleg is több mint 700 katonája teljesít szolgálatot nemzetközi kötelékekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.