Halló, világ – szex, hazugság

„Az önök szavazatai alapján” 25-30 millió körül jár az Okira, Pongóra, Segalra és a többi „sztárra” beérkezett telefonos voksok mennyisége. Elgondolkodtató, hogy az emberek jelentős része pénzét nem sajnálva, önként és bőkezűen juttatja extrabevételhez a valóságipart. Eddig 4–6 milliárd forintot „sikerült összegyűjteni”, és még koránt sincs vége, sőt a nyugati tapasztalatok szerint a félidőben sem járunk. Azok a műsorok, amelyek az ORTT és több civil szervezet szerint is többször megsértették a kiskorúak alkotmányban rögzített jogait, költségvetési tételnek beillő összegekhez jutnak pusztán a szavazások segítségével. Újabban, a maga szerény módján, az állam is a támogatók sorát gyarapítja. E tekintélyes summát a Draskovics-féle megszorítások miatt válságos helyzetbe került minisztériumok és az államigazgatási szféra is csak irigykedve nézheti.

Székely Dániel
2004. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köszönjük hívását, szavazatát elfogadtuk – szól az utóbbi két év egyik legnépszerűbb mondata. Noha pontos kutatások nem folytak, de vélhetően nincs még egy olyan üzenet – Medgyessy kormányfő nagy ívű modernizációs programját is beleértve –, amely annyi emberhez jutott el, mint az előbb idézett rövid megállapítás. Úgy tűnik, ez a reality show-k világában természetes.
A kereskedelmi csatornák szeme előtt csak a magas nézettség lebeg, ezért a valóságshow-k nézőszámának emelését egyre szélsőségesebb jelenetekkel és ötletekkel biztosítják. Ezt megerősítette tavaly Árpa Attila is a Népszavának adott nyilatkozatában, amelyben kifejti: elege lette abból, hogy egyre extrémebb technikákat találjon ki a nézettség növelésére. A nemrég megjelent második könyvében pedig leszögezi: aki be akar jutni a negyedik szériába is, annak az „eddigieknél is durvábbnak” kell lennie. Az igényesebb televíziózást kedvelők hiába reménykednek, az adatokat és a nézettségi mutatókat figyelembe véve a show folyik tovább.
Az ilyen típusú műsorokból származó jövedelem pontos összegéről csak találgatni lehet, hiszen a csatornák nem adnak pontos felvilágosítást. A bevételek többek között a reklámok értékesítéséből, a különböző szponzori juttatásokból, bújtatott reklámokból, a CD-k, kazetták, könyvek eladásából és a telefonos szavazásokból származó összegekből állnak. Így a készítő cégeken és tv-társaságokon kívül nagyon jól járnak a távközlési vállalatok is. A játékosok kiszavazásakor nemegyszer előfordult már, hogy több százezer emelt díjas sms-t küldtek a nézők. Az ebből származó bevételek kevesebb mint felén osztoznak a mobilszolgáltatók, a többi a szervezők és a televíziós társaságok markát üti. Bár konkrét bevételi adatokat egyik cég sem közöl, de azt már mindegyik vállalat – így a túlnyomórészt fiatal ügyfélkörrel rendelkező Vodafone is – elismerte, hogy a normál időszakhoz képest a kiszavazáskor akár tízszeresére is megnőhet az sms-ek száma.
A valóságshow-k szereplőire leadott telefonos szavazatok még a készítők várakozásait is messze meghaladó módon alakultak már az első műsor indulása után. A lakosság jelentős része, mélyen a zsebébe nyúlva, milliárdokat költött emelt díjas hívások és sms-ek formájában, hatalmas pluszbevételekhez juttatva ezáltal a valóságbusinessben érdekelt gazdasági társaságokat. Az RTL Klub tájékoztatása alapján a Való Világ első szériájában, a játék folyamán leadott összes voks mennyisége meghaladta a hatmilliót. Ez a szám a TV2 Big Brotherje esetében is – ugyan ők furcsa módon elzárkóztak a tájékoztatástól – körülbelül hasonló nagyságrendű volt. Egy gazdasági napilap elemzése szerint a BB1 nézői nettó 1,2 milliárd forintot telefonáltak el. A magyarországi valóságshow-k „első fordulójában” tehát a két kereskedelmi csatornához hozzávetőleg 12-15 millió szavazat érkezett be. Ez a mennyiség a 160 forint + áfa egységárral számolva hárommilliárd körüli összeget jelent. A hatalmas lehetőségre az RTL Klub, a saját produkció szabadságát kihasználva, még inkább ráerősített. A VV2 során életbe léptetett új szabályok segítségével – a „beszavazás” és a „kiszavazás” után már a párbajozó felek egyikét is a nézőkre bízták – tovább növelve az amúgy sem visszafogott telefonálási kedvet, így a második körben a bevételek tovább nőttek. Az eredmény: a VV2 ideje alatt több mint 8 millió szavazat érkezett. A TV2-n sugárzott Big Brother 2 adatai szintén nem nyilvánosak, de nem sokkal maradhatott el vetélytársáétól. A párhuzamosan futó két valóságshow-nak a közben vetített Survivor és Nagy Ő-vel egyetemben tehát nem egészen egy év leforgása alatt sikerült elérnie, hogy hozzávetőleg 25 milliószor ragadjanak telefont az országban. Így a lakosságnak – számításaink szerint – ez idő alatt sikerült „összetárcsázni” úgy 4-5 milliárd forintot.
– E nagy aktivitás talán azzal magyarázható, hogy ennek a műsortípusnak hihetetlenül erős a tematizáló hatása, és folyamatosan zúdul ránk a médiából. Így a szereplők a társalgás központi témájává, hétköznapjaink részévé válnak, és e jelenségek egymást erősítve tömeges érzelmi sodrást eredményeznek – véli Németh Erzsébet szociálpszichológus, médiaszakértő.
Az éppen futó VV3 adatai még nem nyilvánosak, de valószínűsíthető, hogy hasonló nagyságrendű lesz, mint elődei, sőt a téma iránt elkötelezettek a Való Világ kvízjátékán mindössze 76 forint + áfáért kipróbálhatják „tudásukat” is. Aki pedig az összefoglalókban mutatott szexnél még többre, esetleg szerkesztett – néhol a pornót súroló – felvételekre vágyik, az a Kormányzati Kommunikációs Központ (KKK) által 9 millió forinttal támogatott műsor honlapjáról megtudhatja, hogy 300 forintért három, 500 forintért hét napon keresztül kedvére figyelheti „Marcsika kicsi, de játékos kezét” vagy egyéb, tabukat nem ismerő szexvideókat.
– Nagy probléma, hogy az adásokban mindig újabb és újabb biztosnak hitt normát szegnek meg, és a társadalom ezt folyamatosan tolerálja. Nem számít az intimitás, a családi kapcsolatok szentségének megsértése, hiszen minél szokatlanabb, annál érdekesebb. Ki kell mondani, hogy az emberi méltóság és a nyilvános megaláztatás nem szabad, hogy forgalomképes áruvá váljon – hangsúlyozta Németh Erzsébet, majd hozzátette: – Azt hiszem, akik ebben a műfajban érdekeltek, megpróbálják meggyőzni magukat és másokat is, hogy itt fellelhetők bizonyos értékek, de ez csak önbecsapás.
Az ORTT álláspontja szerint a kiskorúak alkotmányban rögzített joga a „megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez” többször sérült e műsorok alatt. Az első két Való Világ és Big Brother ideje alatt összesen 5-5 szankciót is magában foglaló testületi határozat született, szinte kivétel nélkül a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése miatt. Ezek a show-k káros életvezetési mintákat mutatnak a gyermekek személyiségfejlődésére nézve, és a műsorszámok meghatározó elemeivé vált a szexualitás közvetlen verbális és képi ábrázolása. Mivel a kereskedelmi csatornák valamennyi esetben megtámadták a határozatot bíróság előtt, és a peres eljárások kivétel nélkül ma is folyamatban vannak, jogerős ítélet még egyikben sem született. Így minden zavartalanul folyhat tovább.
Elgondolkodtató, hogy míg a tavaly áprilisban Magyarország európai uniós csatlakozásáról rendezett ügydöntő népszavazáson alig hárommillióan szavaztak igennel, addig egy Való Világ-fináléban majdnem kétmillió „fizetős” voks érkezett. A hatalmas aktivitás pontos mozgatórugói homályosak, mint ahogy azt sem tudni, hány szülő szeme kerekedett el az utóbbi időben a hónap végén megérkező telefonszámla láttán, szembesülve azzal a ténnyel, hogy gyermekük Majka, Renátó vagy éppen Kismocsok rajongója. Úgy tűnik, mintha minden eddigi összefogást és adakozást zárójelbe téve az emberek elhatározták volna tudat alatt, hogy soha nem látott összeggel segítik a kereskedelmi televíziókat az általuk drágállt műsor-szolgáltatási díjak kifizetésében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.