Köszönjük hívását, szavazatát elfogadtuk – szól az utóbbi két év egyik legnépszerűbb mondata. Noha pontos kutatások nem folytak, de vélhetően nincs még egy olyan üzenet – Medgyessy kormányfő nagy ívű modernizációs programját is beleértve –, amely annyi emberhez jutott el, mint az előbb idézett rövid megállapítás. Úgy tűnik, ez a reality show-k világában természetes.
A kereskedelmi csatornák szeme előtt csak a magas nézettség lebeg, ezért a valóságshow-k nézőszámának emelését egyre szélsőségesebb jelenetekkel és ötletekkel biztosítják. Ezt megerősítette tavaly Árpa Attila is a Népszavának adott nyilatkozatában, amelyben kifejti: elege lette abból, hogy egyre extrémebb technikákat találjon ki a nézettség növelésére. A nemrég megjelent második könyvében pedig leszögezi: aki be akar jutni a negyedik szériába is, annak az „eddigieknél is durvábbnak” kell lennie. Az igényesebb televíziózást kedvelők hiába reménykednek, az adatokat és a nézettségi mutatókat figyelembe véve a show folyik tovább.
Az ilyen típusú műsorokból származó jövedelem pontos összegéről csak találgatni lehet, hiszen a csatornák nem adnak pontos felvilágosítást. A bevételek többek között a reklámok értékesítéséből, a különböző szponzori juttatásokból, bújtatott reklámokból, a CD-k, kazetták, könyvek eladásából és a telefonos szavazásokból származó összegekből állnak. Így a készítő cégeken és tv-társaságokon kívül nagyon jól járnak a távközlési vállalatok is. A játékosok kiszavazásakor nemegyszer előfordult már, hogy több százezer emelt díjas sms-t küldtek a nézők. Az ebből származó bevételek kevesebb mint felén osztoznak a mobilszolgáltatók, a többi a szervezők és a televíziós társaságok markát üti. Bár konkrét bevételi adatokat egyik cég sem közöl, de azt már mindegyik vállalat – így a túlnyomórészt fiatal ügyfélkörrel rendelkező Vodafone is – elismerte, hogy a normál időszakhoz képest a kiszavazáskor akár tízszeresére is megnőhet az sms-ek száma.
A valóságshow-k szereplőire leadott telefonos szavazatok még a készítők várakozásait is messze meghaladó módon alakultak már az első műsor indulása után. A lakosság jelentős része, mélyen a zsebébe nyúlva, milliárdokat költött emelt díjas hívások és sms-ek formájában, hatalmas pluszbevételekhez juttatva ezáltal a valóságbusinessben érdekelt gazdasági társaságokat. Az RTL Klub tájékoztatása alapján a Való Világ első szériájában, a játék folyamán leadott összes voks mennyisége meghaladta a hatmilliót. Ez a szám a TV2 Big Brotherje esetében is – ugyan ők furcsa módon elzárkóztak a tájékoztatástól – körülbelül hasonló nagyságrendű volt. Egy gazdasági napilap elemzése szerint a BB1 nézői nettó 1,2 milliárd forintot telefonáltak el. A magyarországi valóságshow-k „első fordulójában” tehát a két kereskedelmi csatornához hozzávetőleg 12-15 millió szavazat érkezett be. Ez a mennyiség a 160 forint + áfa egységárral számolva hárommilliárd körüli összeget jelent. A hatalmas lehetőségre az RTL Klub, a saját produkció szabadságát kihasználva, még inkább ráerősített. A VV2 során életbe léptetett új szabályok segítségével – a „beszavazás” és a „kiszavazás” után már a párbajozó felek egyikét is a nézőkre bízták – tovább növelve az amúgy sem visszafogott telefonálási kedvet, így a második körben a bevételek tovább nőttek. Az eredmény: a VV2 ideje alatt több mint 8 millió szavazat érkezett. A TV2-n sugárzott Big Brother 2 adatai szintén nem nyilvánosak, de nem sokkal maradhatott el vetélytársáétól. A párhuzamosan futó két valóságshow-nak a közben vetített Survivor és Nagy Ő-vel egyetemben tehát nem egészen egy év leforgása alatt sikerült elérnie, hogy hozzávetőleg 25 milliószor ragadjanak telefont az országban. Így a lakosságnak – számításaink szerint – ez idő alatt sikerült „összetárcsázni” úgy 4-5 milliárd forintot.
– E nagy aktivitás talán azzal magyarázható, hogy ennek a műsortípusnak hihetetlenül erős a tematizáló hatása, és folyamatosan zúdul ránk a médiából. Így a szereplők a társalgás központi témájává, hétköznapjaink részévé válnak, és e jelenségek egymást erősítve tömeges érzelmi sodrást eredményeznek – véli Németh Erzsébet szociálpszichológus, médiaszakértő.
Az éppen futó VV3 adatai még nem nyilvánosak, de valószínűsíthető, hogy hasonló nagyságrendű lesz, mint elődei, sőt a téma iránt elkötelezettek a Való Világ kvízjátékán mindössze 76 forint + áfáért kipróbálhatják „tudásukat” is. Aki pedig az összefoglalókban mutatott szexnél még többre, esetleg szerkesztett – néhol a pornót súroló – felvételekre vágyik, az a Kormányzati Kommunikációs Központ (KKK) által 9 millió forinttal támogatott műsor honlapjáról megtudhatja, hogy 300 forintért három, 500 forintért hét napon keresztül kedvére figyelheti „Marcsika kicsi, de játékos kezét” vagy egyéb, tabukat nem ismerő szexvideókat.
– Nagy probléma, hogy az adásokban mindig újabb és újabb biztosnak hitt normát szegnek meg, és a társadalom ezt folyamatosan tolerálja. Nem számít az intimitás, a családi kapcsolatok szentségének megsértése, hiszen minél szokatlanabb, annál érdekesebb. Ki kell mondani, hogy az emberi méltóság és a nyilvános megaláztatás nem szabad, hogy forgalomképes áruvá váljon – hangsúlyozta Németh Erzsébet, majd hozzátette: – Azt hiszem, akik ebben a műfajban érdekeltek, megpróbálják meggyőzni magukat és másokat is, hogy itt fellelhetők bizonyos értékek, de ez csak önbecsapás.
Az ORTT álláspontja szerint a kiskorúak alkotmányban rögzített joga a „megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez” többször sérült e műsorok alatt. Az első két Való Világ és Big Brother ideje alatt összesen 5-5 szankciót is magában foglaló testületi határozat született, szinte kivétel nélkül a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése miatt. Ezek a show-k káros életvezetési mintákat mutatnak a gyermekek személyiségfejlődésére nézve, és a műsorszámok meghatározó elemeivé vált a szexualitás közvetlen verbális és képi ábrázolása. Mivel a kereskedelmi csatornák valamennyi esetben megtámadták a határozatot bíróság előtt, és a peres eljárások kivétel nélkül ma is folyamatban vannak, jogerős ítélet még egyikben sem született. Így minden zavartalanul folyhat tovább.
Elgondolkodtató, hogy míg a tavaly áprilisban Magyarország európai uniós csatlakozásáról rendezett ügydöntő népszavazáson alig hárommillióan szavaztak igennel, addig egy Való Világ-fináléban majdnem kétmillió „fizetős” voks érkezett. A hatalmas aktivitás pontos mozgatórugói homályosak, mint ahogy azt sem tudni, hány szülő szeme kerekedett el az utóbbi időben a hónap végén megérkező telefonszámla láttán, szembesülve azzal a ténnyel, hogy gyermekük Majka, Renátó vagy éppen Kismocsok rajongója. Úgy tűnik, mintha minden eddigi összefogást és adakozást zárójelbe téve az emberek elhatározták volna tudat alatt, hogy soha nem látott összeggel segítik a kereskedelmi televíziókat az általuk drágállt műsor-szolgáltatási díjak kifizetésében.

A Hell közleményben reagált az energiaitalok korlátozására