Portugál portói

Csontos János
2004. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lusitania, a Britanniát leszámítva legnyugatibb római provincia talán csak véletlenül esik egybe a mai Portugália területével. Az újlatin világ eltérő ütemű fejlődését jól mutatja, hogy a klasszikus latintól a portugál nyelv távolodott el a leginkább – pedig a történelem során több ízben is fennállt a veszély, hogy valami periferiális, egzotikus spanyol dialektussá süllyedjen. Ám – noha a lisszaboni gyarmatbirodalomnak a XX. századra csupán a hírmondója maradt – a portugál kultúra (nem utolsósorban a Spanyol-Amerikába beékelődött Brazília jóvoltából) világviszonylatban továbbra is számottevőnek mondható.
Miféle történelmi szerencse szükséges egy ilyen civilizációs túléléshez? Tudjuk, általános receptek nincsenek, csak konkrét esettanulmányok. Az Ibériai-félsziget visszahódítása a virágzó afroeurópai kultúrát teremtő móroktól (amit a reconquista névvel illetnek) már a XI. században megindult. Ekkor VI. Alfonz, Kasztília királya megalapította a portugál grófságot, amelyet hűbérül a burgundi hercegnek adományozott. Henrik fia, Alfonz Henrik pedig 1139-ben felvette a királyi címet, függetlenítette magát Kasztíliától, és hűséget esküdött a pápának. Alighanem pontosan mérte fel a korabeli erőviszonyokat, 1147-ben ugyanis a keresztesek segítségével visszafoglalta és az ország fővárosává tette Lisszabont. A nemzeti tudat első hivatalos megnyilvánulása a nemesség és a papság képviselőiből verbuválódott 1211-es coimbrai rendi gyűlés volt, a portói dialektus pedig a XIII. században uralkodó Dénes király alatt vált az ország hivatalos nyelvévé.
Mindez azonban a forrongó Európa helyi érdekű hatalmi játszmája maradhatott volna, ha nem szállnak hajóra, hogy ismeretlen földek mesés kincseit hozzák haza. Lényegében még be sem fejeződött a reconquista, amikor Tengerész Henrik már lelkesen támogatta a felfedezőutakat. Ma úgy mondanánk: a növekedésre képtelen királyság külső erőforrásokat vont be, s nem zavarta, hogy előbb ezeket az ismeretlen forrásokat nagy kockázattal fel kell deríteni. Bartolomeo Diaz 1487-ben áthaladt a Jóreménység fokán, Vasco da Gama pedig telepeket hozott létre Indiában. Amikor mi Mátyást sirattuk, és a törökkel keveredtünk mind kisebb sikerű kiszorítósdiba, Portugália I. Emánuel és III. János királyok uralkodása alatt a fénykorát élte: Lisszabon Európa legforgalmasabb kikötője lett. Később aztán jöttek a szomszédos spanyolok, a tengereken meg a hollandok és az angolok – a portugál hegemónia a múlté lett. Ennek a népnek a történelmét, irodalmát és nemzeti tudatát sem lehet azonban igazán megérteni a nagyság kézzelfogható emléke nélkül. A tenger, a hajózás a portugálok képzeletvilágában nem egyszerű „üzemi baleset”, hanem nemzeti létük lényege.
Ez a mindmáig mélyen katolikus ország a XX. század során két nagy forradalmi lépésre szánta el magát: az egyház és az állam szétválasztására, valamint a köztársasági államformára való áttérésre. Nem is ment ez anynyira zökkenőmentesen – másképpen aligha magyarázható a valószínűtlenül hosszú ideig tartó Salazar-diktatúra. Az ország teljhatalmú ura 1932 és 1968 között formálisan portugál miniszterelnök volt, s fasiszta jellegű rendszere éppúgy évtizedekkel túlélte Mussolini itáliai uralmát, mint Francóé Spanyolországban. Salazar államvallássá tette a katolicizmust, bevezette a korporációs rendszert és a tervgazdálkodást – igaz, cserében kimaradhatott az ország a második világégésből. Portugáliában aztán a hetvenes években a baloldalra lendült át az inga, ám az unióhoz való közeledése, majd csatlakozása véget vetett az útkeresés hosszú átmeneti időszakának. Nekünk, magyaroknak meg egyenesen sajátos mintaállammá vált: mind a területe, mind lakosságának lélekszáma hasonlít a miénkhez. Bár egy az egyben felhasználható recepttel nem sok vonatkozásban szolgálhatnak; amit meg lelkesen utánuk csinálunk (például a közszolgálati televízió megszüntetésbe torkolló, kéjesen öncsonkító tönkretétele), jobb volna gyorsan elfeledni.
Igyunk inkább egy portóit az egészségükre, és figyeljünk arra, hogyan csapnak hírverést a boraiknak és történelmi emlékeiknek. Portugália kiválóan képes kelletni magát: széles körben tudható például, hogy úrnapján (amely 1264-es bevezetése óta az egyik legfontosabb vallási ünnep) Ponta Delgada városának lakói virágszirmokból hintenek szőnyeget több mint egy kilométer hosszan. De létezik nemzeti napjuk is a portugáloknak: június tizedike szeretett költőjük, Luis de Camoes halálának az évfordulója. Aki az országba látogat, hogy megtekintse mondjuk Alcobaca városában a királyok sírját, a XIV. században fénykorát élő portugál szobrászat remekét, annak nem igazán kell tájszólásokkal sem küzdenie (az északkeleti országrészben beszélt mirandestől eltekintve). Annál változatosabb a gasztronómia: a nemzeti éteknek számító bacalhaut, a szárított, sós tintahalat például háromszáz módon képesek elkészíteni. Aki pedig idegenkedik a tengeri herkentyűktől, jó szívvel ajánlható neki a cabidela, a rizzsel tálalt csirke, amelyet a saját vérében sütnek meg…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.