Sosem lesz vége?

2004. 04. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány kiemelten fontos és sürgős feladatának – prioritásnak – tekinti Szász Károly leváltását: alig száradt meg a tinta a Medgyessyék sokadik alkotmánysértését rögzítő határozaton, a „javított” változatot hétfőn már el is fogadhatja a T. Házban a koalíciós szavazógépezet. Hacsak az ellenzék képviselői nem ülnek fegyelmezetten és hiánytalanul az ülésteremben, akik az úgynevezett SZDSZ esetleg kitartó renitenseivel együtt akár le is szavazhatják a jogszabályt. Túl sok azonban ebben a „ha”, így megállapíthatjuk, hogy a miniszterelnököt és embereit már csak néhány jogállami formaság választja el a felügyeleti elnök hőn áhított elmozdításától.
A politikai szándék tehát kerülő úton, de célba ér, az eredeti javaslat csupán egy banánhéjon csúszott el. Meglehet, sokunk jogérzékét sérti a tény: az alaptörvény lehetőséget ad arra, hogy a pénzügyi felügyelet átszervezésével piszkálja ki a kormánytöbbség a rendszerből mandátumuk lejárta előtt az érdekeit keresztező vezetőket. Az Alkotmánybíróság tehát nem a szándékot bélyegezte meg, hanem a megvalósítás mikéntjét. Ám az sem vet jó fényt a kabinetre, különösképpen az igazságügy-miniszterre, hogy elsőre nem találta meg Szász menesztésének alkotmányos módját. Egyértelműen a sietség volt a kudarc oka: a PSZÁF-vezetők menesztésével az új jogszabállyal életre hívott Felügyeleti Tanács megalakulását sem várták volna meg. Az erőpolitikával és személy szerint Gál J. Zoltánnal szemben tökéletesen értelmetlen észérveket felhozni, csak – ahogy a parlamentben mondják – a jegyzőkönyv számára rögzítjük: a testületi irányítás a személyi felelősségre épülőnél csak látszólag demokratikusabb, jogállamban nem véletlenül gyakorolja egyetlen személy az államfői jogköröket, nem pedig mondjuk az Elnöki Tanács.
A közvetlen károkozás mellett az ügy a parlamenti cikluson is túlmutató negatív következményekkel fenyeget. A rendszerváltozás óta minden kormányváltáskor feléled a remény a társadalom nem elvakult többségében: az új kurzus tanul az elődök hibájából, és megszakítja a politikai zsákmányszerzés, a leszámolás az országon négyévente végigsöprő gyakorlatát. Nos, mára az elfogulatlan szemlélő is elkönyvelte, hogy a Medgyessy-kormány sem lépett ki ebből a mókuskerékből. Nagy különbség persze, hogy egy párt a több mint kormányváltás, kevesebb mint rendszerváltás vagy az árokbetemetés, nemzeti kiegyezés jelszavakkal gyűjti a szavazókat. Az Orbán-kormány például a Mol MSZP-s pártkatona irányítójától, Pál Lászlótól szintén némi jogszabályi korrekció segítségével szabadult meg, Surányi György jegybankelnök viszont kitölthette mandátumát, Györgyi Kálmán legfőbb ügyész távozásának okát pedig az érintett nem osztotta meg a nyilvánossággal, tág teret nyújtva ezzel a baloldali fantáziálásnak. A Szász-ügy után fel lehet ugyan háborodni azon, ha egy fideszes politikus megpendíti: a következő kormányváltáskor nekik sem érdemes majd önmérsékletet tanúsítaniuk, csak éppen érvelni nem lehet ellene. Különösen, amikor a kormány azt is elérte, hogy a fél ország legyintsen a szocialista zsákmányszerzés útjába került KSH által közölt „kedvező gazdasági adatok” hallatán. Ahol, ha nincs Szász Károly és a PSZÁF, a brókerügyet ma is egyedül a minisztériumi kiszivárogtatókat a titkosszolgálatokkal a háta mögött fenyegető Tóth András államtitkár ismerné a titkos lehallgatási jegyzőkönyvekből. Persze, ha csak ő ismerné, Szász Károly is maradhatna. A történetnek ezzel nincs vége: folyt. köv. 2006-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.