A bérek helyett csak a kiszolgáltatottság nőtt

Keménynek ígérkezik az országos bérajánlásról ősszel kezdődő tárgyalássorozat, feltéve, ha a szakszervezetek kitartanak megfogalmazott követeléseik mellett, amelyek még így is messze esnek a kormányváltáskor elhangzott ígéretektől. A jóléti rendszerváltozás, az uniós bérfelzárkóztatás rég kikerült a kabinet szótárából: a közszférában 2002 óta lényegében nem történt béremelés, és a versenyszféra munkavállalói is örülhetnek, ha idei keresetük annyit ér, mint tavaly. A minimálbérért dolgozók viszont majdnem kétszázalékos reálérték-csökkenést szenvedtek el. A kormány jövőre kétszázalékos reálbér-emelkedéssel számol, ami a fele a gazdaság teljesítőképességének.

Bákonyi Ádám
2004. 07. 24. 18:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jóléti rendszerváltozás, a bérek vásárlóértékének huszonöt százalékos emelése, illetve uniós felzárkóztatása, harmincnyolc órás munkahét, három-négyszázezer új munkahely, jól működő érdekegyeztetés – ígérte a választások során az MSZP és a miniszterelnök-jelölt, Medgyessy Péter. A Fidesz-kormány által 2001-ben megemelt minimálbér és a köztisztviselői béremelés áthúzódó hatását is a maga javára írva egy évvel hatalomra kerülése után a kormány úgy ítélte meg, hogy a bérfelzárkóztatás az előző években megvalósult. A hangoztatott huszonöt százalékos bérnövekedés azonban sajátosan oszlik meg: a 2002 őszén végrehajtott, átlagosan ötvenszázalékos közalkalmazotti béremelés és a minimálbér-emelés a negyven százalékát tette ki az összbérnövekedésnek, a maradékon pedig osztozkodott a versenyszféra. Itt azonban főként a menedzserbérek szaladtak el – jó példa erre a MÁV vezetősége, amelynek bérezése önmagában milliárdokat emészt fel, noha a magyar vasút a csőd felé zakatol –, a fizikai állományban viszont, ahol valóban új értéket állítanak elő, átlagosan legfeljebb egyszázalékos reálbér-emelkedés történt. Több ágazat munkavállalói pedig reálbérveszteséget szenvedtek el.
Erre utalnak a KSH adatai is, ezek szerint az év első négy hónapjában a bruttó nominális átlagkereset 9,1, a nettó átlagkereset 7,8, a reálkereset pedig 0,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben a fogyasztói árindex 6,8 százalékkal emelkedett. Az év első négy hónapjában az ipar termelékenysége 13,6 százalékkal bővült, míg az itteni keresetek messze elmaradtak ettől a szinttől: az átlagos reálkereset-növekedés csupán 2,7 százalék volt. Noha Magyarország GDP-növekedése 52, ipari termelékenysége pedig 62 százaléka az uniós átlagnak, a magyar keresetek bruttó értéken, euróra átszámolva csupán az uniós átlagkeresetek tizenöt-húsz százalékát érik el. Az idén 53 000 forintra emelkedett minimálbér reálértéke 1,9 százalékkal csökkent. Mindezek tükrében a versenyszféra legnagyobb szakszervezeteinek vezetői lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy az országos bérajánlásról szóló tárgyalásokon a gazdaság teljesítőképességével megegyező – várhatóan több mint négyszázalékos – reálbér-növekedést, az adók és a járulékok együttes csökkentését követelik jövőre. Az érdekvédők a stagnáló foglalkoztatottságról és a feketemunkáról is tárgyalni kívánnak. Ezek a kérdések szorosan összefüggnek a bérekkel – hangsúlyozzák a szakszervezetek –, nem mindegy ugyanis, hogy a feketemunka miatt évente akár háromszáz-négyszáz milliárd forintos kiesést az aktív dolgozókkal fizetteti meg az állam.
A 2002-es közalkalmazotti béremelés okozta öröm mára ürömmé változott. Noha Medgyessy Péter korábban folyamatos és fokozatos bérfelzárkóztatást ígért, az intézkedés súlyára hivatkozva a kormány még el tudta fogadtatni a szakszervezetekkel, hogy 2003-ban – az áthúzódó hatáson kívül – nem történik bérintézkedés a közszektorban. Az idei évre minimumként megfogalmazott tízszázalékos követeléssel szemben a kormány mindössze hatszázalékos béremelésre tett ajánlatot, az infláció mértékével megegyező béremelés kifizetésére viszont nem akart jogi és pénzügyi garanciát vállalni. A rendvédelmi területet leszámítva a mai napig nem valósult meg a béremelés, különösen nagy az elmaradás az egészségügyben, az oktatásban, a kutatás területén és a szociális intézményekben dolgozóknál. Noha még az idei bérvita sincs elrendezve, a kormány nemrég bejelentette, jövőre átlagosan kétszázalékos reálbér-emelkedéssel számol a közszférában. Ez az érték – hangsúlyozzák a szakszervezetek – az egyénnek gyakorlatilag érzékelhetetlen. Ráadásul a köztisztviselők esetében a kormány elbocsátásokból kívánja finanszírozni a béremelést, ezt az eljárást az érintettek egyszerűen kannibalizmusnak nevezik. A köztisztviselők számára eleve nem hozott sok szerencsét a kormányváltás, hiszen illetményalapjuk évek óta nem emelkedett, elbukták legutóbbi tizenharmadik havi fizetésüket, és a tavalyi, nyolcezer főt érintő munkahely-megszüntetés után most újabb elbocsátásokra számíthatnak.
A szociális párbeszéd, az érdekegyeztetés „helyreállítása” a szocialisták egyik leghangsúlyosabb – a munkavállalóknak és képviseleteiknek tett – ígérete volt. Az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) 2002-es megalakulásakor Medgyessy Péter azt ígérte, a kormány nem dönt gazdasági, társadalompolitikai kérdésekben, mielőtt kikérné a szociális partnerek véleményét. Ennek ellenére 2003 nyarán a szakszervezetek és a munkaadók megkérdezése nélkül – illetve az utolsó percben megfogalmazhatott javaslatok lesöprésével – döntött a kormány az áfaemelésekről, az adó- és járulékkérdésekről, a tb-kedvezmények csökkentéséről, az egészségbiztosítási járulék emeléséről. Az országos bérajánlásról szóló tárgyalások során rendre késve érkeztek meg a kormányzati előterjesztések, így az OÉT-re már csak a parlamentben elfogadott döntések „jóváhagyása” maradt. Hasonló volt a helyzet a közszférában is: a kormány a kompetens érdekegyeztető fórumok összehívása nélkül döntött a kórháztörvényről, az egészségügyi dolgozók jogállásáról szóló törvényről, valamint a közigazgatásban dolgozók tízszázalékos leépítéséről.
Tavasszal a kormány felvetette, hogy a mindeddig nyilvános OÉT-ülések egyikét-másikát zárt ajtók mögött kellene lefolytatni. A munkaügyi tárcánál ekkor lapunknak azt mondták, az ötlet a „felvetés szintjén” maradt. Ennek ellenére a közelmúltban tizenkét órás zárt OÉT-ülésre került sor a Pénzügyminisztériumban, az elhangzottakról a kormány kérésére nem beszéltek a résztvevők. Tudomásunk szerint – amit a későbbi bejelentések megerősítettek – a munkaadói és munkavállalói képviseleteket itt ismertették meg a kormány középtávú gazdasági elképzeléseivel. A kabinet világossá tette, hogy mivel minden forrást beruházásokra, fejlesztésekre kíván fordítani, az elkövetkezendő években csak a bérek „mérsékelt” növekedésére lehet számítani. A titkosnak mondható OÉT-ülés már csak azért is érdekes, mert tagjai lassan egy év óta kérték Medgyessy Pétert, később Draskovics Tibort is, hogy jöjjenek el a fórum plenáris – és nyilvános – ülésére, hogy a gazdaság, az ország helyzetéről tájékoztatást adjanak.

Két éve nem történt érdemi egyeztetés a heti munkaidő-csökkentés ügyében, ami egyfajta béremelésnek is felfogható lett volna, hiszen ugyanannyi pénzért kevesebbet kellene dolgozni. Bár a munkaidő csökkentése Medgyessy Péter személyes ígéreteinek egyike volt, a munkaügyi tárcánál úgy nyilatkoztak, a kormányprogram nem rögzít sem mértéket, sem időpontot, csak azt, hogy tárgyalások kezdődnek a kérdésről. Mivel a kormány „nem akar egyedül dönteni”, elsősorban a munkaadói és a munkavállalói szervezetekre bízza a megállapodást. A két oldal közötti különbség viszont nem is lehetne nagyobb. Mivel szerintük a kormányprogram tartalmazza, a munkaadók készek lennének tárgyalni a munkaidő csökkentéséről, csak nem tartják időszerűnek a kérdést, mondván: Nyugaton is ellenkező folyamatok zajlanak, noha ott kevesebb munkaidő mellett is nagyobb a termelékenység. A szakszervezetek pedig azt mondják, majd akkor lehet a nyugati tendenciákra hivatkozni, ha a magyar munkavállalók is annyit keresnek, mint ottani kollégáik. A jelenleg hatályos heti negyven óra helyett egyébként átlagosan 41-42 órát dolgozik egy héten a magyar munkavállaló.



Az mszosz is bírál. Megállt a bérek növekedése és a foglalkoztatás színvonala, a munkahelyeken nőtt a kiszolgáltatottság – állapítja meg a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) szeptemberben véglegesítendő civil országjelentése. Az MSZP-vel választási együttműködési megállapodást kötő konföderáció dokumentuma szerint bár a gazdaság hosszú távon fenntartható fejlődési pályára került, megállt a bérek dinamikus növekedése. A versenyszférában különösen rossz a fizikai dolgozók helyzete, ráadásul reálbérük további csökkenése várható, miközben a hazai béreket közelíteni kellene az uniós átlaghoz. A konföderáció kritikával illeti a foglalkoztatottság szintjét is, amely csaknem nyolc százalékkal marad el az uniós átlagtól. Ezért a legfontosabb kormányzati feladatnak új munkahelyek teremtését és a meglévők megőrzését tartja az MSZOSZ. A szervezet olyan kormányzati politikát követel, amely nem az olcsó bérre építi a magyar gazdaság versenyképességét. A magyar munkavállaló ma többet dolgozik és kiszolgáltatottabb uniós társainál. A dolgozók féltik munkahelyüket, a munkáltatók egy része – megsértve a munka törvénykönyvét – visszaél ezzel a helyzettel – mutat rá a dokumentum.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.