Ahol garantáltan nem létezik garancia

A korábbi gigantikus elképzelésekhez képest szerénynek nevezhető az Asia Center tevékenysége. Az épület nyugati szárnya szinte kong az ürességtől. A ki nem nyitott üzletek vagy a már bezártak jellemzője gyakran a hátrahagyott kosz, piszok. Az általunk megkérdezett boltokban a termékekre nem, vagy csak korlátozottan akartak garanciát adni. Hiába van az ország az Európai Unióban, ez a bevásárlóközpont még mindig Ázsiában lehet.

Munkatársainktól
2004. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy terv, szerény eredménnyel – ekképpen foglalható össze az Asia Center rövid története. Mielőtt hozzáfogtunk volna a létesítmény eredményeiről, terveiről készülő cikkünk megírásához, fotós kollégánk a helyszínen képeket akart készíteni. Amit azonban nem engedtek meg neki.
Nézzük akkor fényképezőgép nélkül: az épület két tömbből, a keleti és a nyugati részből áll. (A helyiek csak lány- fiúépületnek nevezik az ingatlanblokkokat). A kettő között óriási a különbség: előbbiben vannak üres üzletek, míg az utóbbi kong az ürességtől.
Sétánkat a Keleti, azaz a „felkapott” tömbben kezdtük. Mindjárt a bejáratnál bazári hangulat fogadott, a ruhák a közlekedőutakon, a képet pedig vendéglátóegység mellé kihúzott kólásrekeszek színesítették. Nyitva tartás egyébként 6-tól 20 óráig, ám mégis sok üzlet már 17–18 órakor zárva van. Így a munkából a „centerbe” igyekvők már csak az elektromosan leengedett rácsokon keresztül vethetnek sóvárgó pillantást a portékákra. A bankfiók melletti élelmiszerbolt termékein elvétve találni magyar nyelvű feliratot. Így csak az eladótól lehet megtudni, hogy a nem éppen bizalomgerjesztő méregzöld színű Wangzhihe nem más, mint hagymaszósz s – egyebek mellett – nyitott kérdés marad a Hoisin szószos doboz tartalma is. A rákszirom pedig csak a csomagolásra rajzolt rákok miatt azonosítható. Az egyik közeli üzletben egykor szebb napokat látott polcon famozsarak vártak vevőre – mindhiába, mert az üzlet zárva volt, talán végleg. A bérlő nélküli üzletek gyakran csupán azért nem konganak az ürességtől, mert szeméttel vannak tele. A működő üzletekben pedig gyakran egymással beszélgetnek az eladók, némelyek a pulton pihenik ki vélhetően a vámoltatás fáradalmait. A kaszinó a központ egészétől eltérő nyitva tartással várja a vendégeket, hiszen az érdeklődők, szórakozni vágyók hajnal kettőig kockáztathatják pénzüket. És hogy miként jutnak be a vendégek az egyébként 20 órakor lezárt épületbe? Biztonsági kísérettel.
Felérve a második szintre, a helyi vendéglátás magasságaiba érünk. Az egyik gyorsétterem neve stílusosan, ha már Ázsia: Eurogrill. Az üzletben időutazáson vehet részt a vendég, hiszen a kiszolgálópult feletti dekoráción Kellemes Ünnepeket! kíván a személyzet. Csak azt nem tudni, hogy a tábla hét-nyolc hónapja köszönti ekképpen a vendégeket, vagy a következő karácsonyra készült a csengőkkel díszített felirat. Biztatásként e szinten a gyarapodás, bővülés jegyében ez olvasható: „Itt tengeri hal étterem nyílik”. Hogy mikor, azt a feliratból viszont nem lehet megtudni. Így marad a bizakodás.
Az épület –2. szintjén, a parkolóházban a lift mellett nincs kamera, úgyhogy az idebolyongó látogató magára marad. A lift melletti táblán olvasható feliratról viszont megtudhatjuk, „A lift tűz esetén nem használható”. Marad a futás, kiabálni ugyanis nem érdemes, hiszen a parkolóház e szintje ottjártunkkor teljesen üres volt. Átérve a Nyugati épületbe, rögtön visszavágyódtunk a szomszédos Keletibe. Ugyanis az üres, egykor működő üzletekben kicsiny táblákon, papírfecniken, változatos szöveggel közlik: a Pannónia utcába költöztünk, másutt „Műszaki okok miatt zárva” felirat látható. Az egyik mobilszolgáltató tevékenységére pedig már csak a cég felirata és designja emlékeztet. A Nyugati második szintjén egyetlen üzlet működött, amikor ott voltunk, egy thai masszázsszalon.
A centrum előnyei között említhetők a kereskedők által kínált termékek árai. Kérdés azonban, hogy ami ma olcsó, később a használat során nem lesz-e drága? A műszaki üzletben arra a kérdésre, mennyi garanciát adnak a 14 ezer forintos kávéfőzőre, a válasz ekképpen hangzott: az nincs hozzá! A szomszédos mindenes boltban hasonló kérdést tettünk fel, csak ott az orsóval felszerelt horgászbotok iránt érdeklődtünk. A nyelvi nehézség az eladó és a mi helyzetünket is megnehezítette. A garanciát firtató kérdésre végül az ár volt a válasz, így kénytelenek voltunk újból, az uniós vásárlók magabiztosságával nekifutni a tudakozódásnak. Az eladó, mintha összebeszélt volna a másik üzlet eladójával – azt mondta: az nincs. Jobban jártunk odébb egy cipőboltban, ahol már három hónapot ígértek a termékre. Igaz, múlt év július óta két év járna – egyebek mellett – a lábbelikre is.

Hazánk kiugróan magas fizetésimérleg-hiányához jelentősen hozzájárult a kínai– magyar áruforgalom kedvezőtlen alakulása, a tetemes, egymilliárd eurós magyar passzívum. Ráadásul a kínai cégek a magyar vámosok határozott fellépése miatt gyakran Szlovákiában vagy más uniós tagállamban vámkezeltetnek, így még a beszedett vám egynegyede sem a magyar büdzsét gyarapítja, miközben az áru végállomása hazánk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.