Az elveszett kovakő

A karszék, amelyben meghalt, papírvágó kése, gyufatartója, asztali órája az Akadémián berendezett emlékszoba kincse volt. Vörösmarty Mihály leszármazottai szeretnék elérni, hogy a tudós testület vezetése ismét nyissa meg az emlékhelyet, csakhogy a tárgyak többsége ma már fellelhetetlen.

Hanthy Kinga
2004. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Méltó emlékezés lenne Vörösmarty Mihály halálának 200 éves évfordulójára, ha emlékszobája jövőre újra megnyílhatna a Magyar Tudományos Akadémián. Bernrieder Jánosné Széll Júlia, a költő unokája is azzal a feltétellel adományozta a hagyatékot – a kéziratokat és a személyes tárgyakat – az intézményre, hogy azt külön szobában kell az épületben elhelyezni. Az Akadémia akkori elnöke, Berzeviczy Albert 1927. június 20-án avatta a Vörösmarty-emlékszobát: „Mi, sajnos, hazánkban nem rendelkezünk oly emlékhelyekkel, melyek halhatatlan költőink életét és munkásságát a genius loci közvetlen ihletével állíthatják lelki szemeink elé. Nekünk nincs Goethe-házunk, mint a németeknek Frankfurtban és Weimarban, sem Schiller-házunk, mint az ugyancsak Weimarban lévő. Buonarroti- vagy Ariosto-házunk sem, mint aminőt az olaszok bírnak Florenzben és Ferrarában, még Shakespeare-házunk sem, mint az angoloknak Stratfordban. A mi szellemi nagyjaink élete többnyire változó helyeken, részben elpusztult vagy megváltozott házakban folyt le, a kegyelet legfeljebb emléktárgyaikat tudta összegyűjteni, hogy azokban földi lényöknek halvány visszfényét varázsolja elénk.” Az elnök beszédében felszólított mindenkit, hogy odaillő emléktárgyakkal gyarapítsák a kis múzeumot.
Az Irodalomtörténet 1928-as számában a Széll Ilona által adományozott tárgyaknak pontos leírása is olvasható. A Vörösmarty-szobába került a karszék, amelyben a költő meghalt, az íróasztala, rajta tintatartó, amelyen felesége által hímzett papírnehezék volt, Vörösmartyné hímzőasztala, hímzőkosara és homeopata-gyógyszerei és egy elefántcsontból faragott sakk-készlet, melyet a költő egyik tisztelőjétől kapott. Külön szekrényben voltak a könyvei és a róla szóló munkák, valamint zárt üvegszekrényben a Vörösmarty család nemesi oklevele, fényképek, ezüstkupák. Végül a kisebb használati tárgyak: papírvágó és zsebkése, gyufatartója, kovája, asztali órája, egy szál Vörösmarty Ilona hajából, akadémiai tagsági levele, a Zalán futása vízmetszetének kliséje, pénztárcái, dohányzacskói, édesapjának jegyzőkönyvecskéje, egy földgömb, valamint a Vörösmarty házaspárt ábrázoló két portré.

Az ajándékcsomag másik részét a kéziratok alkották, melyek a majdani kritikai kiadásnak is igen fontos alapanyagát képezik. „Szövegkritikai és szövegtörténeti szempontból igen sok eligazítással szolgál”, olvasható az 1928-as Irodalomtörténetben. „De még lélektani világosságot is vetnek e kéziratok Vörösmarty belső világára. Ha nem is tiszta, de legalább valamelyes fogalmat nyerünk e kéziratok nyomán Vörösmarty alkotótechnikájáról, szerkesztőmódjáról, arról a fárasztó idegmunkáról, mellyel dolgozott, elfáradt pillanatairól, mikor rajzokkal próbálta felfrissíteni vagy kipihentetni képzeletének lázasan feszülő sodrát, arról a nagy tudatosságról, mellyel kereste a szavakat, a találó kifejezéseket, a ritmus menetét, s végső anyagi életének sok nehézségiről, melyekről a kéziratokon bőségesen található számadások tanúskodnak.”
Könnyű belátni, hogy manapság e hagyaték egyetlen lapja is drága holmi lenne, nem beszélve a 123 kötetes kézikönyvtárról és a kéziratokról, melyek között sok levél is található. A Vörösmarty leszármazottak, Horváth Ferencné Vörösmarty Ildikó és Vörösmarty Dénes most azt szeretnék elérni, hogy az 1950-ben bezárt emlékszoba ismét látogatható legyen, újra berendezzék, és együvé kerüljenek azok a tárgyak, amelyeket a család és az ajándékozó óhaja szerint együtt kellett volna mindörökké tartani. A Vörösmarty testvérek nem egyenes ági leszármazottak, de a költő legközelebbi rokonai, mivel Pál nevű testvérének dédunokái. Szögezzük is le mindjárt, semmiféle anyagi érdekük nem fűződik ahhoz, hogy előrelendítsék a Vörösmarty-hagyaték ügyét. Minden cselekedetüket a tisztelet és a hagyomány őrzésének fontossága vezérli.
Bár Vörösmarty Mihálynak és feleségének öt gyermeke született: Béla, Mihály, Ilona, Erzsébet és Irma, a közvetlen leszármazási ág gyorsan megszakadt. Mihály és Irma gyermekkorukban, Erzsébet 32 éves korában utód nélkül halt meg. Béla neves jogász lett, a kúria másodelnöke, gyermeke neki sem született. Ilona Széll Kálmán, a későbbi miniszterelnök felesége lett, nekik egy lányuk született, Ilona, aki Bernrieder Jánossal kötött házasságot. Mivel a két Bernrieder gyermek, Ferenc és Katalin is utód nélküli volt, velük Vörösmarty Mihály egyenes leszármazási ága kihalt. A hagyaték pedig Széll Ilona ajándékozása révén az Akadémiához került. A rokonságnak a költő emlékének ápolása maradt. Ezt próbálja most, a család biztatására is, ébren tartani a két kései Vörösmarty leszármazott.

Ha megkíséreljük kideríteni, mi is történt az emlékszoba anyagával, nem járhatunk teljes sikerrel. Az Akadémiai Kiadó által 1977-ban megjelentett Vörösmarty Mihály publicisztikai írásait tartalmazó kötet jegyzeteiben (sajtó alá rendezte Solt Andor és Fehér Géza) azt olvashatjuk, hogy a kéziratok szinte teljes egészében az MTA kézirattárában vannak. A Széll Ilona által ajándékozott verskéziratok és a magánlevelezés magmaradtak, ezeket 1944-ben sikerült a vasbeton falas óvóhelyre vinni. A költő akadémiai tagságával kapcsolatos kéziratok azonban csak a szerencsés véletlennek köszönhetik megmenekülésüket, a háború végén nagyrészt kiégett akadémiai épület egyik megmaradt oldalfolyosóján voltak. Az ostromkor elpusztult az emlékszoba bútorzatának egy része. A háborús pusztítást azután követte egy másik, egy még annál is méltatlanabb, az emberi ostobaság pusztítása.
Marosi Ernő, az Akadémia alelnöke arról beszél, hogy az ötvenes években leakasztottak a falról minden festményt, amelyen reverendás vagy díszmagyarba öltözött alakot láttak. A mentében ábrázolt Döbrentei Gábor portréját az egyik gondnok-káder dühében ököllel verte be, mert Döbröginek olvasta a nevet. A kép egy szekrény aljáról került elő sérülten, törött vakrámával. Mostanra helyrehozták, és visszakerült a falra. Az ötvenes években indult meg a közgyűjtemények anyagának teljes keveredése is. Ma már követhetetlen, melyik tárgy hová került, mert a korabeli szakértelem, melyet elsősorban politikai szempontok vezéreltek, nem tartotta fontosnak a dokumentálást. Sorsát az Akadémia gyűjteménye sem kerülte el. Csak sejteni lehet, hogy a Petőfi Irodalmi Múzeum közvetítésével a kápolnásnyéki Vörösmarty-emlékszobába kerültek bizonyos darabok, vélte Marosi Ernő. Sejtése azonban nem látszik beigazolódni. A múzeum munkatársa, Kalla Zsuzsa jól ismeri a nemrégiben újrarendezett, megszépített kápolnásnyéki anyagot, amelyben csak az elefántcsontból faragott sakk-készlet található. Vörösmarty íróasztalát pedig a Petőfi Irodalmi Múzeum őrzi. A többi tárgynak nincs nyoma.

Ilyen körülmények között valóban lehetetlennek látszik újra berendezni az akadémiai emlékszobát. Marosi Ernőtől megtudtuk, a testület tulajdonában lévő kéziratok, valamint a két olajfestmény méltó helyre kerültek, az MTA művészeti gyűjteményébe. Egy tárlóban kiállították a legfontosabb kéziratok fakszimiléjét, az eredetiek ugyanis igen sérülékenyek, kezelésük nagy elővigyázatosságot igényel. Az anyagot folyamatosan cserélik. A tárló fölött ott függ a költőt és feleségét ábrázoló két portré. Ennél többre azonban ma az Akadémia nem vállalkozhat. Nemcsak a gondjaira bízott anyag épségét kell megóvnia, és ezt egy nagy forgalmú teremben nehéz lenne biztosítani, de időközben az épület is megtelt. Emlékszobányi hely senkinek, még a Szózat szerzőjének sem jut benne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.