Leginkább a technikai háttér a meghatározó a gyorspostapiacon, az a szolgáltató, amely ebben nem tud lépést tartani, lemarad a versenyben. A gyorsposta-szolgáltatások iránt egyre nagyobb az igény, ennek megfelelően élesedik a verseny ebben a szektorban. Azoknak a cégeknek a legstabilabb a helyzetük, amelyek jelentős tőkével még a kilencvenes években kezdték meg a szolgáltatást hazánkban. Jelenleg is piacvezető a német DHL Magyarország Kft., hasonlóképpen komoly érdekeltségei vannak a szektorban a holland tulajdonban lévő TNT Expressz Magyarország Kft.-nek, illetve az amerikai érdekeltségű UPS Magyarország Kft.-nek, a Magyar Posta Rt. a piac negyedik legnagyobb szereplője 6-7 százalékos részesedéssel. A DHL-t, mint ismert, a Deutsche Post vásárolta fel még 2002-ben, a cég rendelkezik jelenleg a világ egyik legkiterjedtebb hálózatával, a magyar piac több mint egyharmadát birtokolja.
A nagy cégek elsősorban a távolsági szállításban előzik meg a konkurenciát, hiszen saját repülőgépflottával rendelkeznek, míg az MP Rt. például a menetrend szerint közlekedő, elsősorban a Malév-járatokat tudja igénybe venni. Jellemző például, hogy a piacvezető cégek akár 250 repülőgéppel is rendelkezhetnek, ami annyit jelent, hogy e tekintetben a legtöbb légitársaságot is maguk mögött tudják. Az eszközpark fejlettségétől függ elsősorban a szolgáltatás színvonala, ami a vállalt szállítási időkben is megmutatkozik. Míg a piacvezető cégek egyhárom nap alatt juttatják el a feladott küldeményt rendeltetési helyére, a posta kettő-négy napra vállalja a fuvarokat. A Magyar Posta elsősorban belföldön tudja felvenni a versenyt a kiépített hálózatára építve, a nemzetközi fuvarozásban az alacsonyabb áraival marad a piacon.
A gyorsposta-szolgáltatásra berendezkedett cégek elsősorban dokumentumokat, floppit, CD-t, áruküldeményeket szállítanak. A küldemény a postai szállításból kizárt tárgyak és anyagok kivételével bármit tartalmazhat. Kizáró ok a biztonságra veszélyes termékek fuvarozása. Mint azt Szabó Istvánné, az MP Rt. EMS-központjának vezetője elmondta: nem vesznek fel olyan megrendelést, ahol az ügyfél pénzt, nemesfémet vagy drágakövet küldene A-ból B pontba, ugyanígy élő állat sem szállítható gyorspostával. Veszélyesnek ítélt anyagot csak külön megállapodás szerint és szigorú óvintézkedések mellett szállíthat a posta.
Az üzletszabályzat szerint azon a településen, ahol az ügyfél feladja EMS-küldeményét, a posta bármely pontra köteles négy órán belül azt eljuttatni, a közigazgatási határon kívül a kézbesítésre a következő napon hat és kilenc óra között kerül sor, de még az ország legtávolabbi pontjára is megérkezik a küldemény másnap déli tizenkét óráig. A postafutár esetén még szigorúbb feltételeket tartalmaz a posta üzletszabályzata: azonos helyiségben két órán belül köteles továbbítani a szolgáltató a küldeményt. A közigazgatási határon kívüli szállítás esetén az ügyfél egyedi szerződést köt a szolgáltatóval. Az EMS-szolgáltatás lényege, hogy minden más küldeménytől elkülönítve kézbesítik, így magasabb díj ellenében, de hamarabb odaér a címzetthez, mint normál esetben. A súly- és méretkorlátokat ugyanakkor a posta a nemzetközi és belföldi EMS-nél egyaránt meghatározza. A belföldi EMS-nél a küldemény legkisebb mérete 110x220 milliméter, maximális tömege húsz kilogramm lehet, legnagyobb mérete – hosszúság, szélesség, magasság együttesen – a 2500 millimétert nem haladhatja meg. A posta EMS esetén kiszállítja a megadott címre a küldeményt, ám az üzletszabályzat szerint csak két alkalommal tehet kísérletet a kézbesítésre, ismételt kézbesítés az ügyfél kérésére csak felár ellenében lehetséges. A posta ötvenezer forintig vállal értékgaranciát a küldeményekre, abban az esetben, ha a megrendelő azt kevesli, szintén külön díjazás szerint lehet megállapodni a szolgáltatóval. Zárt csomag küldésekor minden esetben az ügyfélnek kell vállalnia a felelősséget, ám a küldemények jelentős részét a feladáskor csomagolja be a fuvarozó cég.
A nemzetközi EMS-küldeményeket ugyancsak meghatározott időtartamon belül juttatja el a posta a rendeltetési helyre, távoli földrészek esetén – a légi járat gyakoriságától, a távolságtól és a helyi kézbesítési viszonyoktól függően – a kézbesítési határidő változhat. A posta hét zóna szerint továbbítja a nemzetközi EMS-küldeményeket: az első zónában a szomszédos és a gyorsan elérhető európai országok találhatók, a hetedikben pedig azok az államok, amelyek a legtávolabb esnek hazánktól, illetve ahol az infrastrukturális feltételek vagy a kézbesítési körülmények a leginkább kedvezőtlenek.
A posta jelenleg 102 országba vállalja EMS-küldemény továbbítását. A nemzetközi EMS tömege maximálisan 31,5 kilogramm, legkisebb mérete 185x140 milliméter lehet. Ennél kisebb méretű tárgyak is küldhetők, amennyiben magasságuk lehetővé teszi, hogy egy 220x150 milliméteres tasakban helyezzék el. A dokumentum tartalmú küldemények esetében húszezer, egyéb küldeményeknél ötvenezer forint az értékgarancia.
A postafutárral küldött EMS – kézből kézbe történő továbbítás – motorkerékpáros szállítás esetén legfeljebb öt, gépkocsival 31,5 kilogramm lehet. Ezt a szolgáltatást általában motorosfutárok végzik, ötven kilométeres körzeten belül. A küldeményt azonban nem minden esetben köteles elszállítani a posta. Amennyiben szemrevételezés után a küldeményt személyes biztonságára nézve veszélyesnek vagy alkalmatlannak ítéli meg, a felvételt visszautasíthatja.

Menczer Tamás: Minden jel arra mutat, hogy az ukránok és a Tisza Párt között az összekötő Ruszin-Szendi Romulusz