Havasalföld járta ajándék

Fáy Zoltán
2004. 07. 17. 17:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy-egy régi nyomtatott könyv lapszélére odavetett néhány soros feljegyzés mögött sokszor a tér és idő megdöbbentő távolságai sejlenek föl. Máskor különös összefüggések derülnek ki, vagy fontos, más forrásokból korábban nem ismert adatok lesznek hozzáférhetővé a szerencsés olvasó számára. A legtöbb esetben azonban csak néhány gondolatfoszlány látható a könyvek eredetileg üresen hagyott papírfelületein, egyszerű tollpróba, esetleg pár ismeretlen és azonosíthatatlan hajdani tulajdonos neve.
A Michael Furter nevezetes bázeli ősnyomdász műhelyében készült 1497-es, Magyarországon meglehetősen ritka nagyböjti prédikációskötetnek, Johannes Meder Quadragesimaléjának egyik példánya is ilyen „meglepetést” tartogató feljegyzésekkel teszi próbára az utókor érdeklődését. A bejegyzések javarészt egy frissen vágott lúdtoll íróképességét voltak hivatottak kipróbálni, csupán néhány rövid mondat az, melyet informatív szándékkal írt föl valamelyik könyvhasználó.
E kötetnél mintha minden kis adalék „éppen hogy” érdekes lenne a kései utókor számára. A nyomdász, Michael Furter Bázel húsznál több XV. századi, könyvnyomtatással foglalkozó mestere közül bizonyára nem a legjelentősebb, nem is a legelső – bár hiba lenne teljesítményét jelentéktelennek gondolni. A szerző, Johannes Meder franciskánus szerzetes is hasonló ítélet alá eshet: jóllehet számtalan kiadást értek meg művei, aligha nevezhető a prédikációirodalom „első vonalából” valónak. Életéről vajmi keveset tudunk, nyomtatásban is megjelent első szentbeszédgyűjteménye 1491-ben látta meg a napvilágot.
A szerény kis nyolcadrét kötetünkről is hasonló megállapításokat tehetünk. Szép XVI. századi fatáblás, vaknyomásos bőrkötésben díszeleg, de ez nem különösebben érdekes. A szedés a korai nyomtatványokhoz hasonlóan művészien tökéletes, de semmi több, az iniciálék helyei üresen tátonganak; talán egyedül a kötet angyalos fametszetei kelthetik fel a gyűjtők érdeklődését. Ehhez hasonló érdekességeket tartogatnak a hazai ősnyomtatvány-katalógusból kimaradt kötetünk XVI–XVII. századi bejegyzései is. A legrégebbi 1535-ben került a könyvbe. Hol, kiknél volt a kötet első harmincnyolc éve alatt, nem tudhatjuk, ám az időben első, vörös tintával készült bejegyzés nagyon informatív: kiderül belőle, hogy Patai Tamás miniszter Bélai Jánosnak adja használatra a szentbeszédgyűjteményt.
És e ponton minden „középszerűség” ellenére is könnyen elkaphat minket a múlt faggatásának szenvedélye. A két név ugyanis könnyen azonosítható: az idősebb Patai Tamás a magyarországi szalvatoriánusok minisztere, szolgája, vagyis legfőbb elöljárója volt. Igen nevezetes személyiség; az 1533-as rendi névsorban például beosztását tekintve a budai kolostor házfőnöke és „praedicator regius”, a királyi udvar hitszónoka. Nem véletlen, hogy az 1535. január 24-i gyöngyösi választáson éppen őt akarták tartományfőnöknek: a nehéz időkben a korábban már sok tisztséget betöltő idősebb szerzetes tapasztalatain kívül szükség lehetett jó kapcsolataira is.
Sajnos a bejegyzésből nem derül ki, hogy ez a kiváló elöljáró hol adta a könyvet Bélai Jánosnak, ám a rendelkezésre álló sok kis adat ismeretében aligha a megajándékozott szerzetes lakóhelyén. 1535-ben Johannes de Bela – vagy ahogyan a ferences rend történetének írója, Karácsonyi János a Chronica seu origo fratrum című kézirat alakját magyarította: Béli János – a rendtartomány legkeletibb, legveszedelmesebb kolostorában, Tergovistyén volt gyóntató. A románok és szászok lakta kereskedőváros, ma Tirgoviste a XV. században Havasalföld fővárosa volt, a ferencesek egyes források szerint 1477-ben telepedtek meg itt, épp a Vlad Tepes (1430–1476) halála utáni évben, más források szerint már száz évvel korábban. Egy biztos: a kolostor előretolt helyőrség volt, valódi missziós terület. 1535-ben hat miséspap és három segítő testvér lakott a rendházban. Nagyon érdekes, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint csak egy volt közülük kinevezett hitszónok, mégpedig Rákosdi Antal. Vajon mi értelme lehetett, hogy a tartományfőnök, Patai Tamás egy homíliáskötetet ajándékozott használatra Bélai Jánosnak, aki nem is tartott szentbeszédeket? Nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy Johannes de Bela megőrizte a kötetet, és tovább is vitte magával, hiszen a rendházat 1552-ben a ferencesek feladni kényszerültek, és minden ott maradt ingóságuk elveszett. Nagy utat tett meg a kis prédikációskötet: először Bázelből került Budára, legalább 1070 kilométert utazva, majd Budáról Tergovistyére, ez újabb 760. És nem ez volt az utolsó „állomáshelye”, a XVI. században még 725 kilométer várt rá.
Johannes Meder prédikációgyűjteményének az első szennylap bejegyzése szerint 1567-ben már új tulajdonosa volt, Gyöngyösi Pál ferences szerzetes pap. Bár a korszak csaknem valamennyi magyar franciskánusának neve – és valamelyest pályája is – megismerhető levéltári források alapján, az ő nevével csupán ebben a bejegyzésben találkozhatunk. Újabb megoldhatatlan rejtély. De a könyv története ettől kezdve már nem tartogat több meglepetést. Legföljebb néhány évtizeddel Paulus de Gyengyes bejegyzése után Meder munkája a török hódoltság alatt is folyamatosan fennálló gyöngyösi rendház könyvtárába került, és 1950-ig ott is maradt, dacolva a történelem megpróbáltatásaival: rablótámadásokkal, háborúkkal és forradalmakkal, tűzvészekkel, gombásodással, szúinvázióval – és a könyvek legnagyobb veszedelmével, a selejtezéssel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.