Inkább közepesnek, mint jónak mondhatók a Sió-Eckes idei eredményei a megelőző évekhez és a várakozásokhoz képest – nyilatkozta lapunknak Fazekas Endre, a cég ügyvezető igazgatója. A gyümölcslépiac – forgalmát tekintve – az év első hat hónapjában stagnált, ugyanakkor strukturális változás ment végbe. Volumenben mintegy tíz százalékkal növekedett az ötszázalékos gyümölcstartalmú üdítőitalok értékesítése, a klasszikus nektárok eladása ugyanakkor néhány százalékkal csökkent. A 12 százaléknál magasabb gyümölcstartalmú italok forgalma alig-alig, mintegy két százalékkal növekedett. A strukturális változások egyik alapvető oka, hogy jelentős mértékben megemelkedett a műanyag palackos – alapvetően ötliteres kiszerelésű, „elhanyagolható” gyümölcstartalmú – italok kínálata, eddig soha nem látott árakon, árversenyre kényszerítve még a kereskedelmi márkákat is. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az EU-csatlakozás után kinyílt a piac, ezáltal jelentősen növekedett az üdítőitalok importja – elsősorban Lengyelországból. A márkatermékgyártók számára új kihívást jelentenek e tendenciák, a negatív hatások alapvetően őket érintik – fűzte hozzá Fazekas Endre.
A trendnek megfelelően a Sió-Eckes is öt százalékkal alacsonyabb értékesítést produkált az év első felében, mint a megelőző év ugyanezen időszakában. A forgalmi tendenciákat erősíti ugyanakkor, hogy a gyümölcslevek ára alapvetően nem emelkedett, miközben a nektárok és italok egyik legfontosabb alapanyagának, a cukornak az ára nőtt – mondta az ügyvezető igazgató. A cég a tavalyi évet jó eredménnyel zárta és nettó árbevétele az erős piaci verseny ellenére némileg emelkedett; elérte a 12,3 milliárd forintot. Ezzel nemcsak megőrizte, de tovább stabilizálta vezető pozícióját az alkoholmentes üdítőitalok piacán. A mindössze 200 millió forintos árbevétel-emelkedés mellett ugyanakkor több mint tízszázalékos növekedést könyvelhetett el az üzemi eredményben, amely döntően a cég hatékony költséggazdálkodásának és portfóliómenedzsmentjének köszönhető.
A Balaton-parti gyümölcslégyártó piaci részesedése a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége adatai szerint a 2003. év egészében volumenben 24 százalék volt, az értékbeli részesedés ezt néhány százalékkal meghaladta és megközelítette a 27 százalékot. Előkelő helyezést ért el a magasabb minőséget képviselő szegmensekben, ahol 40 százalékos részesedésével messze meghaladta saját összpiaci részesedését. Ugyancsak jó néhány százalékkal magasabb volt a nektárok piacán való részesedése, 29 százalékos, míg az alacsonyabb gyümölcstartalmú termékkörben, azaz a gyümölcsitalok piacán 18 százalékot tudhatott magáénak.
Tavaly a vállalat saját márkáinak hazai értékesítése nyolc százalékkal nőtt a megelőző évhez képest, és elérte a 88,2 millió litert. Ez annyit jelent, hogy az év folyamán minden magyar lakos csaknem kilenc liter Sió-Eckes terméket fogyasztott, amely a cégnek jó adat, legalábbis, ha tekintetbe vesszük az átlagos, nem egészen 40 literes éves gyümölcsléfogyasztást, amely már az utóbbi évek egyik sikertermékét, az ice teát is tartalmazza. Ugyancsak növekedett a teljes értékesítés volumene, nevezetesen 90,9 millió literről 93,3 millió literre, amely magában foglalja a közvetlen exportot, valamint a nem saját márkák értékesítését is. A 2002. évi teljes konszolidált értékesítési volumen több mint 95 millió liter volt, amelyben megjelent a szentpétervári leányvállalat értékesítési adata is.
A Sió márkanév alatt forgalmazott termékek összértékesítése 53 millió literről 57,9 millió literre nőtt 2003-ban, s ezzel a Sió-Eckes Kft. zászlóshajója, a Sió tavaly ismét lehagyta versenytársait, és már tradicionálisnak mondhatóan piacvezető márka lett Magyarországon. Jelentősen meghaladta az átlagot a Hohes C termékcsalád tavalyi bővülése, a 2002. évi 12,6 millió liter értékesítés közel harmadával bővült, és 2003 folyamán elérte a 16,6 millió litert. Vélhetően az EU-konform Sió Prémium új termékcsalád kedvező fogadtatásának is köszönhető, hogy a Granini értékesítése 2003-ban nem emelkedett a 2002. évhez képest, azaz tavaly is 3,8 millió liter fogyott belőle, csakúgy, mint a megelőző évben. A cég 2003 márciusában vezette be az új európai uniós szabályozásnak megfelelő Sió Prémium termékcsalád tagjait, öt ízben: az 50 százalékos gyümölcstartalommal rendelkező őszibarack-, erdeigyümölcs- és multivitamin-nektárt, valamint a 100 százalékos narancslevet és paradicsomlevet. Az új termékcsalád tagjai magas gyümölcstartalommal és garantáltan állományjavító-, színezék- és aromamentesen készülnek, így maradéktalanul megfelelnek az egészséges táplálkozás kritériumainak is. További jelentős termékinnováció eredményeként került a piacra a Sió Icetea is, amely teljes egészében saját fejlesztés alapján készül, és jeges teaként is hordozza a Sió gyümölcslevek különleges zamatát. Ezzel a fejlesztéssel a cég saját márkájával belépett a dinamikusan fejlődő icetea-piacra is – folytatta az igazgató. Hozzátette, a korábban már rendkívül sikeresen szereplő Sió DrinX új, 1,5 literes palackos kiszerelésű változatban jelent meg, amellyel elsősorban az otthoni, családi fogyasztókra számítanak.
Visszaesett az export
Tavaly – a belföldi értékesítés növekedése mellett – visszaesett a cég exportja, amely elsősorban az oroszországi és közép-ázsiai forgalom erőteljes visszaszorulásának tudható be. A dollár jelentős gyengülése egyre veszteségesebbé tette volna a kivitelt, a piac pedig nem tudná „elfogadni” az áremelési szándékot. Mindettől függetlenül a szovjet utódállamokba irányuló exportlehetőségeket tovább szűkítette a helyi ipar fejlődése, elsősorban pedig az, hogy az Eckes konszern saját leányvállalatot hozott létre Szentpétervárott, a Sió-Eckes leállította az oroszországi gyártást és átadta tevékenységét az új leánynak. Bár elsősorban a hazai piacra termel a cég, illetve itt értékesít, semmiképpen sem kíván exportlehetőségeiről lemondani a menedzsment, amely biztató jeleket tapasztal Szlovénia és Horvátország irányából.