Még mindig vezet a Sió

Á s v á n y v í z - é s ü d í t ő i t a l - p i a c Csökkent az első fél évben a gyümölcslépiac forgalma, amelyet a Sió is megérzett, így erre az időszakra vonatkozó eredményei közepesnek mondhatók. Ennek ellenére a cég őrzi piacvezető szerepét, sőt, némely kategóriában jelentős bővülést is elkönyvelhetett.

Nagy Ottó
2004. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Inkább közepesnek, mint jónak mondhatók a Sió-Eckes idei eredményei a megelőző évekhez és a várakozásokhoz képest – nyilatkozta lapunknak Fazekas Endre, a cég ügyvezető igazgatója. A gyümölcslépiac – forgalmát tekintve – az év első hat hónapjában stagnált, ugyanakkor strukturális változás ment végbe. Volumenben mintegy tíz százalékkal növekedett az ötszázalékos gyümölcstartalmú üdítőitalok értékesítése, a klasszikus nektárok eladása ugyanakkor néhány százalékkal csökkent. A 12 százaléknál magasabb gyümölcstartalmú italok forgalma alig-alig, mintegy két százalékkal növekedett. A strukturális változások egyik alapvető oka, hogy jelentős mértékben megemelkedett a műanyag palackos – alapvetően ötliteres kiszerelésű, „elhanyagolható” gyümölcstartalmú – italok kínálata, eddig soha nem látott árakon, árversenyre kényszerítve még a kereskedelmi márkákat is. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az EU-csatlakozás után kinyílt a piac, ezáltal jelentősen növekedett az üdítőitalok importja – elsősorban Lengyelországból. A márkatermékgyártók számára új kihívást jelentenek e tendenciák, a negatív hatások alapvetően őket érintik – fűzte hozzá Fazekas Endre.
A trendnek megfelelően a Sió-Eckes is öt százalékkal alacsonyabb értékesítést produkált az év első felében, mint a megelőző év ugyanezen időszakában. A forgalmi tendenciákat erősíti ugyanakkor, hogy a gyümölcslevek ára alapvetően nem emelkedett, miközben a nektárok és italok egyik legfontosabb alapanyagának, a cukornak az ára nőtt – mondta az ügyvezető igazgató. A cég a tavalyi évet jó eredménnyel zárta és nettó árbevétele az erős piaci verseny ellenére némileg emelkedett; elérte a 12,3 milliárd forintot. Ezzel nemcsak megőrizte, de tovább stabilizálta vezető pozícióját az alkoholmentes üdítőitalok piacán. A mindössze 200 millió forintos árbevétel-emelkedés mellett ugyanakkor több mint tízszázalékos növekedést könyvelhetett el az üzemi eredményben, amely döntően a cég hatékony költséggazdálkodásának és portfóliómenedzsmentjének köszönhető.
A Balaton-parti gyümölcslégyártó piaci részesedése a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége adatai szerint a 2003. év egészében volumenben 24 százalék volt, az értékbeli részesedés ezt néhány százalékkal meghaladta és megközelítette a 27 százalékot. Előkelő helyezést ért el a magasabb minőséget képviselő szegmensekben, ahol 40 százalékos részesedésével messze meghaladta saját összpiaci részesedését. Ugyancsak jó néhány százalékkal magasabb volt a nektárok piacán való részesedése, 29 százalékos, míg az alacsonyabb gyümölcstartalmú termékkörben, azaz a gyümölcsitalok piacán 18 százalékot tudhatott magáénak.
Tavaly a vállalat saját márkáinak hazai értékesítése nyolc százalékkal nőtt a megelőző évhez képest, és elérte a 88,2 millió litert. Ez annyit jelent, hogy az év folyamán minden magyar lakos csaknem kilenc liter Sió-Eckes terméket fogyasztott, amely a cégnek jó adat, legalábbis, ha tekintetbe vesszük az átlagos, nem egészen 40 literes éves gyümölcsléfogyasztást, amely már az utóbbi évek egyik sikertermékét, az ice teát is tartalmazza. Ugyancsak növekedett a teljes értékesítés volumene, nevezetesen 90,9 millió literről 93,3 millió literre, amely magában foglalja a közvetlen exportot, valamint a nem saját márkák értékesítését is. A 2002. évi teljes konszolidált értékesítési volumen több mint 95 millió liter volt, amelyben megjelent a szentpétervári leányvállalat értékesítési adata is.
A Sió márkanév alatt forgalmazott termékek összértékesítése 53 millió literről 57,9 millió literre nőtt 2003-ban, s ezzel a Sió-Eckes Kft. zászlóshajója, a Sió tavaly ismét lehagyta versenytársait, és már tradicionálisnak mondhatóan piacvezető márka lett Magyarországon. Jelentősen meghaladta az átlagot a Hohes C termékcsalád tavalyi bővülése, a 2002. évi 12,6 millió liter értékesítés közel harmadával bővült, és 2003 folyamán elérte a 16,6 millió litert. Vélhetően az EU-konform Sió Prémium új termékcsalád kedvező fogadtatásának is köszönhető, hogy a Granini értékesítése 2003-ban nem emelkedett a 2002. évhez képest, azaz tavaly is 3,8 millió liter fogyott belőle, csakúgy, mint a megelőző évben. A cég 2003 márciusában vezette be az új európai uniós szabályozásnak megfelelő Sió Prémium termékcsalád tagjait, öt ízben: az 50 százalékos gyümölcstartalommal rendelkező őszibarack-, erdeigyümölcs- és multivitamin-nektárt, valamint a 100 százalékos narancslevet és paradicsomlevet. Az új termékcsalád tagjai magas gyümölcstartalommal és garantáltan állományjavító-, színezék- és aromamentesen készülnek, így maradéktalanul megfelelnek az egészséges táplálkozás kritériumainak is. További jelentős termékinnováció eredményeként került a piacra a Sió Icetea is, amely teljes egészében saját fejlesztés alapján készül, és jeges teaként is hordozza a Sió gyümölcslevek különleges zamatát. Ezzel a fejlesztéssel a cég saját márkájával belépett a dinamikusan fejlődő icetea-piacra is – folytatta az igazgató. Hozzátette, a korábban már rendkívül sikeresen szereplő Sió DrinX új, 1,5 literes palackos kiszerelésű változatban jelent meg, amellyel elsősorban az otthoni, családi fogyasztókra számítanak.



Visszaesett az export
Tavaly – a belföldi értékesítés növekedése mellett – visszaesett a cég exportja, amely elsősorban az oroszországi és közép-ázsiai forgalom erőteljes visszaszorulásának tudható be. A dollár jelentős gyengülése egyre veszteségesebbé tette volna a kivitelt, a piac pedig nem tudná „elfogadni” az áremelési szándékot. Mindettől függetlenül a szovjet utódállamokba irányuló exportlehetőségeket tovább szűkítette a helyi ipar fejlődése, elsősorban pedig az, hogy az Eckes konszern saját leányvállalatot hozott létre Szentpétervárott, a Sió-Eckes leállította az oroszországi gyártást és átadta tevékenységét az új leánynak. Bár elsősorban a hazai piacra termel a cég, illetve itt értékesít, semmiképpen sem kíván exportlehetőségeiről lemondani a menedzsment, amely biztató jeleket tapasztal Szlovénia és Horvátország irányából.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.