Mi lesz több százezer magyar gazda sorsa?

Nincs összhangban az óhaj és a valóság. Nagy az ellentét a célok és a megoldási javaslatok között a kormány agrárpolitikájában, illetve a nyilvánosságra hozott nemzeti agrárstratégiában. Vidékfejlesztési szakértők állítják ezt, akik az utóbbi időszakban fórumok sokaságán ismertették a kabinet gyakorlatától homlokegyenest eltérő javaslataikat. Több százezer gazdálkodó sorsa a tét, akiknek az unió is kínálna megoldásokat.

Nánási Tamás
2004. 07. 27. 15:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bruttó nemzeti összterméken (GDP) belüli részesedés csökkenését, az agrár-külkereskedelmi mérleg romlását, a foglalkoztatottak számának jelentős csökkenését, ugyanakkor a teljesítmény, versenyképesség jelentős javulását jósolja a magyar mezőgazdaságnak az a titkos kormányjelentés, amit még a tavasszal készített a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM). Agrárjólét, de csak keveseknek – derül ki abból az elemzésből is, amelyet Az agrár- és vidékfejlesztés nemzeti stratégiája címmel közel háromszáz szakértő állított össze és bocsátott társadalmi vitára a közelmúltban. A tanulmányt készítő Nemzeti Agrárkerekasztal és az ott felállított bizottságok munkájában az ellenzéki pártok küldöttei, valamint az egyéni gazdálkodókat reprezentáló legnagyobb érdekvédelmi szervezet, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) képviselője nem vett részt, ezért a kiadott stratégiában szereplő megállapítások többek szerint meglehetősen felemásnak mondhatók.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) az ezredfordulón általános mezőgazdasági összeírást végzett, melynek során 960 ezer egyéni gazdaságot rögzítettek, valamint 8400 olyan társas gazdaságot, gazdasági szervezetet mértek fel, amelyek agrártevékenységgel foglalkoztak. Tavaly a KSH ismételten elkészítette az ágazatról szóló statisztikáját, amely drámai változásokat mutatott. A majd egymillió egyéni gazdaságból már csak 766 ezer – közel kétszázezerrel kevesebb – volt talpon, és a gazdasági szervezetekből is nyolcszáz tönkrement.
Ez a folyamat félelmetes sebességre kapcsol, ha hinni lehet az agrár- és vidékfejlesztési stratégia előrejelzésének. A vitaanyag ugyanis a következő tíz évben várható változásokat elemezve fehéren feketén megállapítja: a jövő birtokszerkezetét mindössze 80-100 ezer életképes árutermelő magángazdaság és 6-7 ezer társas agrárvállalkozás határozza majd meg. A dokumentum más helyütt arról szól, hogy főként a kiegészítő tevékenységként gazdálkodó kisparasztok mennek majd tönkre. Emellett a versenyképességet segítő támogatásokban csak a potenciálisan életképes üzemek részesíthetők, mert az észszerű szelekciós folyamat nem akadályozható meg. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a stratégia alkotói lemondtak arról a közel 600 ezer emberről, aki előrejelzésük szerint a következő évtizedben kikerül a magyar mezőgazdaságból.
Az első csapás az Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet (AKII) szerint a magyar állattenyésztést éri majd, különösen a tej-, a sertés- és a baromfiágazatot. Nemcsak az ötvenezer, emiatt munkanélkülivé váló család sorsa aggasztó, hanem az a – szinte visszafordíthatatlan – piacvesztés, amit a csődhullám következtében elszenved a honi agrárgazdaság. A tehenészetek közül durván minden harmadik tönkremegy, ugyanez vonatkozik a hazai tejfeldolgozókra is. Az eredmény: tejgazdaságunk úgy visszaesik (40 százalékos mértékben), hogy nettó importőri pozícióba kerülhetünk. Ami azt jelenti, hogy a hazai áru mennyisége már belpiacunk ellátására sem lesz elegendő. Az AKII szakértői megállapítják: a túltermeléssel küszködő korábbi EU-tagországok tejtermékei feldolgozottságuknak és minőségüknek köszönhetően itthon egyre sikeresebbek, emellé társul az olcsó áruval a hazai piacra betörő szlovák és cseh import. A termelői tej ára alacsony marad, az agrártüntetések által kiharcolt literenkénti 72 forint helyett tartósan 64–67 forint körül alakul. Ez a fő oka annak, hogy 15 ezer, tejtermeléssel foglalkozó család – ha tud – más elfoglaltság után nézhet majd.
Az uniós sertésáru mennyisége is számottevően növekedhet a hazai boltokban. A harmadik országokból érkező termékek vámszintje számottevően csökken. Élesedik a verseny, visszaesik az ár a hazai piacon: a hizlalás négy-hat éves, elhúzódó hullámvölgybe kerül. A sertésnél elveszítjük nettó exportőri helyzetünket. Az AKII ebben az ágazatban az egyéni gazdaságok 18 százalékának, a társas vállalkozások 32 százalékának csődjét, a termelés 27 százalékos csökkenését valószínűsíti, 8 ezer család veszítheti el jövedelmét. A legnagyobb összeomlást mindezek mellett a baromfiágazat szenvedi el, ahol az okok szinte ugyanazok. Komoly fenyegetést jelent az uniós tagországokból tömegesen érkező csirke- és pulykacomb, melynek következménye itt is a nettó importőri pozíció. A termelés közel fele – 48 százaléka – kerül veszélybe, az egyéniek 64 százaléka, a társasok 46 százaléka kényszerülhet a csirketartás befejezésére. Nagyon sok emberről: 27 ezer családról van szó. A három állattenyésztési ágazat zsugorodása évi 16,4 milliárd forint adó- és járulékbevétel-kiesést okoz az államkasszának, nem beszélve a munkanélküli-segély, az elbocsátások 13,6 milliárd forintra becsülhető összegéről. A hazai takarmánygabona harmadára nem lesz vevő. A kieső hazai vállalkozások helyét az agrártárca kutatóintézete szerint a külföldi tőke veszi át, amely jóval kevesebb bérmunkásnak ad majd kenyeret.
Ezeknek a gondoknak a gyökerét Franz Fischler, az EU mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős főbiztosa elsősorban abban látja, hogy az új tagországokban kettős gazdálkodási struktúra figyelhető meg: a nagyon nagy és rendkívül kicsi gazdaságok egyszerre vannak jelen. A kisgazdaságoknak más jövedelemforrásokra is szükségük van ahhoz, hogy ne szegényedjenek el – vélekedett az unió agrárminisztere egy szófiai konferencián elhangzott előadásában, ahol a közös európai mezőgazdasági politika várható változásairól adott számot. A kicsik bevételeinek kiegészítésére Franz Fischler egyértelműen az erre létrehozott második pillért – a vidékfejlesztési támogatásokat – jelölte meg, amelynek az a hivatása, hogy a gyengéket megerősítse, és szerepet kínáljon nekik a vidéki táj és a falvak megőrzésében. Ebből a forrásból az agrárgazdálkodók által végzett – új munkahelyeket biztosító – társadalmi szolgáltatásokat honorálják, ami világosan jelzi, hogy a mezőgazdaságra nemcsak a piac törvényei érvényesek, hanem emellett olyan szociális és környezetvédelmi szereppel is bír a földművelés, állattartás, amelynek a vidéki emberek jövője szempontjából meghatározó szerepe van. Brüsszel belátta, hogy a profitnak nem érdeke a falvak fenntartása, a tőke abban érdekelt, hogy minél kevesebb gazdaság állítsa elő az agrártermékeket. Ez próbálja ellensúlyozni a vidékfejlesztési támogatás, amelyhez mindössze húszszázalékos önrészt kér tagállamaitól az EU, évi hétmilliárd eurót viszont a központi kassza fizet. A keret a főbiztos bejelentése szerint – a versenyszféra rovására – fokozatosan bővül, a 2006-tól 2013-ig tartó következő költségvetési időszakban a második pilléres források 25 százalékos növekedésére lehet számítani.
A mezőgazdaság szerepének átalakulását, a vidékfejlesztés fontosságát a magyar agrárium stratégiájának szánt vitaanyag is hangsúlyozza. Ángyán József, a Szent István Egyetem Környezetgazdálkodási Intézetének igazgatója szerint viszont az a baj, hogy a szólamok szintjén már megkapta az uniós agrárpolitika jövőjét jelentő terület hazánkban is a megfelelő rangot, a gyakorlat és a konkrét elképzelések azonban teljesen ellentmondanak ennek. Az igazgató úgy véli, a színfalak mögött szűk, néhány ezer fős szakmapolitikai elit és a hazai agrártermelők 5–10 százalékos rétegének tőkeérdekeit szolgálják a keveseknek jólétet, sokaknak munkanélküliséget kínáló agrárstratégiai elképzelések. Ezt jelenti valójában a szektorsemlegesség elve, amelyet az agrárkormányzat és a féloldalassá vált agrárkerekasztal hangoztat. A szemünk láttára zajlik a kolhozlétből éppen csak kiszabadult, éledező kis- és középbirtokok pusztulásának, a vidék kiürülésének és a tőkés nagybirtokrendszer kialakulásának folyamata. S a stratégiai vitaanyag azzal, hogy az agrárfoglalkoztatottak számának 600 ezer fős csökkentését köntörfalazás nélkül felvállalja, ezt a folyamatot támogatja.
Elgondolkodtató fejlemény, hogy miközben a stratégiát kidolgozók a fő kérdésekben egyetértettek, nem jutottak dűlőre a birtokpolitikai ajánlások körül, ezért azokat egyelőre kivették a vitaanyagból. Az előzetes tervezetekben viszont érdekes megállapítások szerepelnek. A legfigyelemreméltóbb: a vitaanyag is kimondja, hogy a települések határában elkerülendő a monopolhelyzetet eredményező nagybirtokok egyeduralkodóvá válása. A hozzá vezető út, a letelepedés, a helyben lakás követelményének előírása, a gazdaságok méretének korlátozása viszont csak az előzetes tervezetekben szerepel. A vitaanyagból mindez kikerült azzal, hogy a részletes ajánlásokat a kerekasztal még egy alkalommal megtárgyalja majd. Ugyanakkor az előzetes anyagokban arról is olvashatunk, hogy az egyéni gazdaságoknál fel kellene oldani a következő években az egy fő által birtokolható földterület háromszáz hektáros vagy hatezer koronás felső határát. Éspedig azért, mert földvásárlás tekintetében a csatlakozást követő hetedik év után a magángazdaságok egyenlő elbírálás alá esnek a gazdasági társaságokkal. Kérdés viszont, hogy a méretkorlátozások feloldása hogyan egyeztethető össze a falvakat körülölelő monopóliumok megakadályozásának szándékával.
A vidékfejlesztés fontosságának hangsúlyozásán túl érdemi konkrét javaslatokat nemigen olvashatunk a dokumentumokban arról, hogy a versenyszférában munkájukat vesztő vidéki embereket hogyan lehet bent tartani az agráriumban, vagy milyen más megélhetést találhatnak maguknak a falvakban. Szociális kérdésnek nevezi a stratégiai vitaanyag ezt a problémát, amit összkormányzati kérdésnek jelöl meg, a javaslatok között pedig legfőképp a korai nyugdíjazás és a földért életjáradékot program folytatása szerepel. Az agrárkerekasztal végső plenáris ülése elé került tervezetben még szerepelt egy sajátos megfogalmazás, miszerint az agrártermelésből kiesőknek „menekülési útvonalakat” kell kínálni, ám a vitára bocsátott változatból ez már kimaradt.
A földből élők közérzetén a kormányzati szándékokat tragikusnak tartó szakemberek szerint csak egy nemzeti érdekeknek és egyben az uniós reformnak is megfelelő vidékpolitika javítana. Amelyik a magyar társadalom jövőjét előbbre valónak tartja a nagytőke érdekeinél. S ennek szellemében próbál megoldást találni a versenyszféra által kivetett több százezer agrár-munkanélküli sorsára.



Kálvária. Az unió jóváhagyta, életbe lépett a Nemzeti vidékfejlesztési terv (NVT) – jelentette be Németh Imre földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter a múlt heti kormányülés után a sajtónak. A terv 2006-ig 192 milliárd forintos forrást jelent, amelynek nyolcvan százalékát Brüsszel folyósítja majd. A hazai második pilléres támogatások a mostani bejelentésig jókora kálvárián estek túl, ami Koppenhágában kezdődött azzal, hogy a csatlakozó tíz új tagállam közül mi kértük a legkevesebb vidékfejlesztési támogatást az országnak. Tavaly ősszel elmarasztalást kaptunk Brüsszelből az NVT kidolgozásának késlekedése miatt. A márciusi titkos kormányanyag már a tizenkettedik változatról szólt, és a hónap közepére ígérte a végső tervezetet. Akkoriban röppentették fel civil szervezetek a hírt, hogy az agrártüntetést lezáró megállapodás vállalásainak fedezetét részben a vidékfejlesztési pénzek megkurtításával teremtené elő a szaktárca. Ezt a miniszter cáfolta, és nem is került sor rá. Ugyanakkor a tervből még két változat készült, és a később ígért június közepére sem született meg az uniós jóváhagyást nyert anyag. A múlt hónapban brüsszeli szakértők érkeztek a minisztériumhoz, amikor újból kiszivárgott egy értesülés a második pillér jelentős csökkentéséről, csak most a SAPARD-támogatások javára. Ettől a tervétől pár nappal később elállt a szaktárca. Időközben lemondott Kis Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára, aki lépését elsősorban – a vidékfejlesztési támogatások részeként kezelt – agrár-környezetvédelmi program körüli kudarcokkal indokolta. Lapunknak adott interjújában célzott arra, hogy a földművelésügyi minisztérium le akarta beszélni az ökogazdálkodásról a programban részt vevő gazdákat. Híre ment annak is, hogy az NVT bukdácsolása miatt a biotermelők egy része még egy fillér támogatást sem kapott ebben az évben, többen pereket fontolgatnak. A kálvária legutolsó stációja az volt, amikor Szanyi Tibort, az FVM politikai államtitkárát leváltották vidékfejlesztési kormánybiztos pozíciójából, ami világosan tükrözte az NVT készítése körüli zűrzavart. A most életbe lépett terv pályázatait várhatóan csak ősszel hirdetik meg. Szakemberek szerint idén már nem jut el a pénz a termelőkhöz. Az FVM-nél azonban még biztosak abban, hogy behozható a lemaradás, és ebben az évben mindenki kézhez kapja a vidékfejlesztési támogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.