Mintarajz

RBS. Ezt a rövidítést magyar művész eddig nem írhatta a neve mögé. Farkas Ádám szobrászművész az első, akit a Brit Királyi Szobrásztársaság – Royal British Sculptor Society – tagjai közé hívott. Munkásságának elismerése az is, hogy év elején tagjává fogadta a Magyar Művészeti Akadémia. Az utóbbi időben azonban energiái nagy részét nem új művek létrehozására, hanem a Képzőművészeti Egyetem rektoraként a magyar művészképzés színvonalának emelésére fordítja.

P. Szabó Ernő
2004. 07. 17. 17:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy-öt évvel ezelőtt kollégáimmal – végül Hantos Károllyal ketten maradtunk – részt vettem az intézményi terv kidolgozásában. Ahogyan lenni szokott, a terv elkészült, s egy ideig nem történt semmi, majd amikor Szabados Árpádnak lejárt a második rektori időszaka is, korábbi elképzeléseimre gondolva néhányan biztattak, hogy induljak a választáson. A végső lökést az adta, hogy a hallgatók részéről is igen nagy bizalmat tapasztaltam.
– A Képzőművészeti Egyetemen (KE) a hallgatók már a rendszerváltozást követő években is igen egységesen nyilvánultak meg tanáraik megítélésében, ami tizenhat új tanár kinevezését, régiek visszavonulását eredményezte. Milyen elképzelésekkel nyerte el a tanárok, diákok támogatását?
– Úgy gondolom, hogy az akadémiai oldal súlyát, szerkezetét, prioritását, a művészképzés majd 130 éves képzési hagyományokból eredő magas színvonalát megőrizve tovább kell vinni azt a megújulási folyamatot, amely a hetvenes években a látványtervezés oktatásának bevezetésével megindult s a kilencvenes évek elején az intermédia szakkal folytatódott. A vezetési metodika megváltoztatása azt hozta, hogy széles körű lett a döntés-előkészítés, erősebb a konszenzus, munkámat segíti, hogy megválasztásom óta támogatottságom nőtt. Ez lehetővé teszi, hogy kifelé is nyisson az egyetem, hogy a Zeneakadémiához hasonlóan szerepet vállaljon a művészeti életben.
– Az épület erre kitűnően alkalmas, hiszen a régi Műcsarnok itt működött, ma is kiállításokat rendeznek a Barcsay teremben. De mit mutathatnak be a hallgatók művein kívül a közönségnek?
– Az egyetem igen értékes archív anyagot őriz még abból az időből, amikor Magyar Királyi Mintarajziskola és Rajztanárképezde néven működött a XIX. század végén. Tízezer darabos fotógyűjteményében igazi ritkaságok vannak, ahogyan a japán fametszetek gyűjteményében is, van egy teljes Piranesi-rézkarcsorozatunk, és egy nagy századfordulós plakátgyűjteményünk. Ezeknek az értékeknek a bemutatását kiegészíti a diákok műveinek a kiállítása, és más egyetemek felé is nyitni szeretnénk. Nyitott szellemi fórummá kell válnia a KE-nek, afféle művészeti tudásközponttá, erre az itteni tanári kar által képviselt szellemi tőke képessé teszi az intézményt.
– Találkoznak-e a rektori tervek a kormányzati elképzelésekkel, s ami még fontosabb, kapnak-e pénzügyi támogatást a takarékossági program időszakában?
– Az idei évben már megvalósulhat valami a tervekből. Az egyetem két szomszédos épülete külön-külön bejáratot kap, hogy a Lotz-freskókkal díszített 69-es számú házba szabad legyen a bejárás, széles közönség tekinthesse meg a tárlatokat – ez az új műfajok, mint például az installáció korában pedagógiai szempontból is fontos, hiszen a hallgatók élesben gyakorolhatják a kiállításrendezés fogásait. Az Epreskertben is átadtunk kiállítási célra egy műtermet, mégpedig Stróbl Alajos egyik egykori műtermét, a Parthenont, ahol főleg végzősök, doktoranduszok kiállításait rendezzük meg.
– Nem elég azonban, ha idevonzzák a közönséget, valójában a magyar vizuális kultúra szintjét is emelni kellene. Márpedig a rajztanárképző elvégzése ma már nem kötelező a hallgatók számára.
– Jelzésértékűnek tartom, hogy Hantos Károly, a Vizuális Nevelőintézet vezetője általános rektorhelyettes lett. A tanári szak valóban nem kötelező, de újra egyre népszerűbb, ma a hallgatók hatvan százaléka fölveszi. Nagy eredménynek tartanánk, ha építész szakot is indíthatnánk, hiszen a kétféle gondolkodásmód így kölcsönösen megtermékenyítő lehetne. Az egyetem a fotóművészképzésben is szerepet szeretne vállalni, hiszen Magyarországon annak ma még csak egy-egy szeletét oktatják egyetemi színvonalon.
– Van-e megfelelő hely, műterem, infrastruktúra ezekhez a fejlesztésekhez?
– Egyelőre a jelenlegi ötszázötven diák is igen szűkös körülmények között dolgozik, hiszen tíz év alatt megkétszereződött a hallgatói létszám. Azonban még így is rendkívül kevés művészt, vizuális szakembert képzünk, és nemcsak a nyugati országokhoz, de a kelet-európai állapotokhoz képest is. Nem a szakmai felkészültségünkkel van baj, hiszen például az egyik leghíresebb intézmény, a brit Goldsmith’s College az első közös tihanyi kurzusunk után a másodikat már akkreditálta, ami nagy elismerést jelent. Mindenhez pénzre van szükség. Ha nem lépünk tovább, a vizuális kultúrában végképp leszakadhatunk Európától, ha pedig további takarékosságra kényszerítenek bennünket, az a működőképességünket veszélyezteti.
– A rektori hivatal pedig annyi feladatot ad nyilván a szobrászművész Farkas Ádámnak, hogy a műtermi munka kerül veszélybe. Vagy talál időt arra is, hogy szentendrei műtermében dolgozzon?
– Tudtam, hogy nem lesz könnyű, s ez igazolódott. De így is megtalált néhány feladat. Megmintázhattam például Illyés Gyula síremlékét, ami azért fontos a számomra, mert rendkívül közel állt hozzám, édesapám barátja volt. Megnyertem a pályázatot, amelyet Cegléd városa hirdetett EU-csatlakozásunk emlékművére. Építészeti jellegű munka ez, a huszonöt nagy kőtömböt, amelyek a társországokat jelképezik, szakemberek faragják ki. A kőtömbök boltíveket alkotnak, mindegyiken egy-egy idézet lesz valamelyik ország írójától vagy történelmi-kulturális szempontból fontos szövegéből. A zárókő üvegből készül, ez lesz Magyarország „köve”, amelyen át az égboltot lehet majd látni. Azt szeretném, ha Szent István intelmeiből kerülne rá egy mondat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.