Trianonról a Székelyföldön

Koltay Gábor Trianon-filmje, felolvasó-délután a legifjabb kolozsvári írógeneráció tagjaival, queneau-i Stílusgyakorlatok a Csíki Játékszínnel, Beatrice- és Ákos-koncert – mindez csak néhány címszó a tegnap véget ért XV. Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor utolsó néhány napjának kulturális programkínálatából.

Haklik Norbert
2004. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az irodalmi délután szerdán a megszokott öt óra helyett fél egykor kezdődött, mégis sokan érdeklődtek a kolozsvári Bretter György Irodalmi Kör legifjabb szerzőinek felolvasása iránt. A kincses város irodalmi műhelye hosszú évek óta nyújt lehetőséget neves és kevésbé elismert fiatal irodalmároknak a bemutatkozásra. Talán ennek is köszönhető, hogy a résztvevők produkciója arról győzhette meg a publikumot, hogy egy húsz százalék alá apasztott magyarságú egyetemvárosban is van jövője az irodalomcsinálásnak. A Csíki Játékszín Raymond Queneau- darabja nyomán összeállított, Stílusgyakorlatok című produkciója pedig régi slágere a szabadegyetemnek, annak is köszönhetően, hogy évről évre változik – most például egy György Attila-novellarészlettel indult a show. Az esti koncert ezúttal az ír zenét játszó, nagyváradi Blackbeers színvonalas, ám talán túlontúl kimódolt produkciójával indult, hogy azután történetében először Erdélyben is színpadra lépjen az Emil Rulez! Bár a muzsikusokat saját bevallásuk szerint is megviselte az utazás és az elfogyasztott italmennyiség, a csapat oly nagy sikert aratott, hogy csak akkor eresztették le őket a színpadról, amikor már teljes repertorájukat eljátszották. A kevésbé ismert anyaországi zenekar, a Szupernem végül megmutatta, hogy ma is lehet a ’76-os energiával játszani punkot.
Csütörtökön végre bemutatták Koltay Gábor két nappal korábban esedékes Trianon-filmjét is. Talán mondanunk sem kell, hogy telt házas közönség várta a történelmi adatokkal, a békeszerződést elítélő antantnyilatkozatokkal és irodalmi betétekkel fűszerezett alkotást, és amikor felhangzottak Juhász Gyula Trianon-versének sorai („Nem kell beszélni róla, de mindig, mindig gondoljunk reá!”), bizony, meggyűltek a szemek sarkában a súlyos férfikönnyek. Ezúttal az irodalmi program sem volt mentes a kevésbé örömteli szövegektől: Molnár Vilmos novellájában egy amnéziás „hős” morfondírozott egy kulcsra zárt éléskamrában arról, hogy ki is ő valójában, míg e sorok írója egy török korban játszódó, áltörténeti regény faramuci helyzeteivel próbálta oldani a komorságot. Este a nagyszínpadon a népzenéé volt a szó az Öves együttessel és Nyisztor Ilonával, Berecz Andrással, az Egyszólammal és a Szászcsávási Cigányzenekarral .
Pénteken az eredetileg tervezett színpadi előadás helyett felolvasószínházban ismerkedhetett a közönség a József Attila-díjas Orbán János Dénes legújabb műveivel, amelyek a pokol urainak magánéleti problémáit, valamint a kolozsvári diákélet valós eseményeit dolgozták fel. Ez utóbbit úgy, hogy a közönség egynémely tagja nemritkán magára ismert a szereplőkben. Ezúttal a könnyűzenei program is bővelkedett irodalomban: a kolozsvári Fűszál többek között Weöres-, Ady- és Kányádi-verseket dolgozott át igen kellemes zeneszámokká, hogy azután a magukat „balkáni, de csángó anyagokhoz is nyúló” zenekarként aposztrofáló, igen tragikusnak hangozni vágyó Chalga szövegei borzasszák el a közönséget olyan ellentétpárokkal például, hogy „nem átok, csak szitok”. Igaz, egy Chalga-féle, inkább meditatív és a legkevésbé sem „pörgős” zenekart vétek is volt a szervezők részéről a Beatrice elé beosztani, amely ezúttal sokak csalódására egyetlen szerény ráadással is beérte – bár az est kuriózumaként a dobok mögé ült Nagy Feró tizennégy éves fia, Nagy Hunor Attila is.
A nyári egyetem utolsó napján már délután négytől tűkön ülve várta a közönség, hogy színpadra lépjen Ákos Az utolsó hangos dal című szuperprodukcióval, amelybe – a frontembert idézve „önironikus múltba tekintés” gyanánt – egy rövidke Bonanza Banzai-emlékblokk is befért az énekes karrierjét elindító trió eredeti tagjaival. Mintegy másfél órányi technikai szünetet követően a csíkszeredai Role bizonyította Bodor Emesével, hogy nők is tudnak AC/DC-t énekelni. És végül a szeredai csapattól is elhangzott Az utolsó hangos dal – hogy jövőre remélhetőleg minden az ideihez hasonlóan folytatódjék, talán a tábor által mára igencsak kinőtt Tusnádfürdőn, talán máshol, de egy biztos: a XVI. Bálványosi Nyári Szabadegyetemen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.