Visszatartott támogatás

Újabb vállalkozó kereste meg lapunkat, aki arról számolt be, hogy véleménye szerint jogszerűtlenül tartották vissza a még az Orbán-kormány időszakában a Széchenyi-tervvel elnyert támogatását. Lapunk érdeklődésére a gazdasági tárcánál hirtelen ígéretet tettek a pénz átutalására.

Nánási Tamás
2004. 07. 24. 19:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Széchenyi-tervben a kis- és a közepes vállalkozások által működtetett elavult tehergépjárművek cseréjére is pályázatot írt ki a polgári kormány. Ezen járt sikerrel 2001 végén a biatorbágyi székhelyű Reil Trans Kft. A cégnek 6 millió 150 ezer forintot ítélt oda új tehergépjármű és pótkocsi vásárlására az akkori Gazdasági Minisztérium. Reil Lajos, a társaság ügyvezető igazgatója 2001. december 29-én kapta meg Matolcsy György gazdasági minisztertől a támogatásról szóló hivatalos értesítést. A szerződést 2002. április 17-én írta alá, a dokumentumban a beruházás befejezésére 2004. március 5-i dátum szerepelt. A vállalkozó a pótkocsit vette meg elsőnek, az erre felhasználható 1 millió 150 ezer forinttal a vétel után rögtön elszámolt, s átutalták neki a támogatást. Ugyanakkor a tehergépjárműre kapott ötmillió forintot a mai napig nem vehette fel. Reil Lajos szerint az ügyét kezelő Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. – és a gazdasági tárca – mondvacsinált okokkal és jogszerűtlenül tartja vissza immáron több mint négy hónapja a szállítmányozási céget megillető támogatást. Emiatt jelentős kár érheti a társaságot. Ezért ha rövidesen nem kapja meg a pénzt, az ügyvezető fontolóra veszi a kártérítési per megindítását.
*
Az új tehergépjármű megvásárlására a cég kétéves lízingszerződést kötött, ami önmagában jelentős terhet jelentett az évi 150–180 millió forintos árbevétellel rendelkező társaságnak. A beruházás befejezésére megszabott márciusi időpont előtt pár nappal Reil Lajos leadta elszámolását a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht.-nál. Egy hónappal később érdeklődött, amikor – meglepetésére – azt a választ kapta, hogy elkésett az elszámolással, azt már 2003. december 1-jéig végre kellett volna hajtania. A szerződésben ugyanis a beruházás kezdeteként a 2001. december 1-jei dátum szerepel, egy másik pont pedig kimondja: a beruházást a szerződő félnek két év alatt végre kell hajtania. Erre hivatkozott Reil Lajos elmondása szerint Horváth László, a kht. illetékes munkatársa. Ugyanakkor az ügyintéző okfejtésének ellentmond, hogy ugyanazon szerződésben külön szerepel a beruházás befejezésének dátuma – mint már említettük – 2004. március 5-i időponttal.
A Reil Trans Kft. ügyvezetője külön sérelmezi, hogy április óta folyamatosan érdeklődik, ennek ellenére nem kap érdemi választ a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht.-tól. Egy hónapja elektronikus levélben kérték a türelmét, de az illetékest általában nem éri el, ha pedig igen, arrogáns, kioktató válaszban van része, olyan kijelentésekkel, mint „ha akarjuk, adjuk a támogatást, ha akarjuk, nem”. A folyamatos bizonytalanság Reil Lajos szerint nemcsak jogszerűtlen, hanem jelentős veszteséget is jelent a cégnek, mivel a kiesett támogatás pótlására 15 százalékos kamattal járó folyószámlahitelt kellett felvennie.
Lapunk érdeklődésére Lindenberger Tamás, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtó- és protokollfőosztályának vezetője az ügyben írásos tájékoztatást adott. Ebben leszögezi, hogy a beruházás kezdésére és befejezésére vonatkozó dátumokat a lízing miatt a vállalkozó kérésére a szerződés aláírásakor változtatták meg. Ezeket a határidőket azonban nem megfelelően rögzítették, ezért nem volt finanszírozható a támogatás fennmaradó része. Mikor ezt jelezték a cégnek, az írásos kérelmet adott be a helyzet megoldására. A kérelmet ez év június 24-én az illetékes minisztériumi bizottság jóváhagyta. A döntésről a pályázót értesítették. Később kiderült, hogy a pénz átutalására megjelölt bankszámla megszűnt. Az új bankszámla rögzítéséhez szerződésmódosítás szükséges. Ez az eljárás folyamatban van. Amint lezárul, a támogatás fennmaradó részét átutalják a Reil Trans Kft.-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.