A Széchenyi-tervben a kis- és a közepes vállalkozások által működtetett elavult tehergépjárművek cseréjére is pályázatot írt ki a polgári kormány. Ezen járt sikerrel 2001 végén a biatorbágyi székhelyű Reil Trans Kft. A cégnek 6 millió 150 ezer forintot ítélt oda új tehergépjármű és pótkocsi vásárlására az akkori Gazdasági Minisztérium. Reil Lajos, a társaság ügyvezető igazgatója 2001. december 29-én kapta meg Matolcsy György gazdasági minisztertől a támogatásról szóló hivatalos értesítést. A szerződést 2002. április 17-én írta alá, a dokumentumban a beruházás befejezésére 2004. március 5-i dátum szerepelt. A vállalkozó a pótkocsit vette meg elsőnek, az erre felhasználható 1 millió 150 ezer forinttal a vétel után rögtön elszámolt, s átutalták neki a támogatást. Ugyanakkor a tehergépjárműre kapott ötmillió forintot a mai napig nem vehette fel. Reil Lajos szerint az ügyét kezelő Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht. – és a gazdasági tárca – mondvacsinált okokkal és jogszerűtlenül tartja vissza immáron több mint négy hónapja a szállítmányozási céget megillető támogatást. Emiatt jelentős kár érheti a társaságot. Ezért ha rövidesen nem kapja meg a pénzt, az ügyvezető fontolóra veszi a kártérítési per megindítását.
*
Az új tehergépjármű megvásárlására a cég kétéves lízingszerződést kötött, ami önmagában jelentős terhet jelentett az évi 150–180 millió forintos árbevétellel rendelkező társaságnak. A beruházás befejezésére megszabott márciusi időpont előtt pár nappal Reil Lajos leadta elszámolását a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht.-nál. Egy hónappal később érdeklődött, amikor – meglepetésére – azt a választ kapta, hogy elkésett az elszámolással, azt már 2003. december 1-jéig végre kellett volna hajtania. A szerződésben ugyanis a beruházás kezdeteként a 2001. december 1-jei dátum szerepel, egy másik pont pedig kimondja: a beruházást a szerződő félnek két év alatt végre kell hajtania. Erre hivatkozott Reil Lajos elmondása szerint Horváth László, a kht. illetékes munkatársa. Ugyanakkor az ügyintéző okfejtésének ellentmond, hogy ugyanazon szerződésben külön szerepel a beruházás befejezésének dátuma – mint már említettük – 2004. március 5-i időponttal.
A Reil Trans Kft. ügyvezetője külön sérelmezi, hogy április óta folyamatosan érdeklődik, ennek ellenére nem kap érdemi választ a Magyar Vállalkozásfejlesztési Kht.-tól. Egy hónapja elektronikus levélben kérték a türelmét, de az illetékest általában nem éri el, ha pedig igen, arrogáns, kioktató válaszban van része, olyan kijelentésekkel, mint „ha akarjuk, adjuk a támogatást, ha akarjuk, nem”. A folyamatos bizonytalanság Reil Lajos szerint nemcsak jogszerűtlen, hanem jelentős veszteséget is jelent a cégnek, mivel a kiesett támogatás pótlására 15 százalékos kamattal járó folyószámlahitelt kellett felvennie.
Lapunk érdeklődésére Lindenberger Tamás, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtó- és protokollfőosztályának vezetője az ügyben írásos tájékoztatást adott. Ebben leszögezi, hogy a beruházás kezdésére és befejezésére vonatkozó dátumokat a lízing miatt a vállalkozó kérésére a szerződés aláírásakor változtatták meg. Ezeket a határidőket azonban nem megfelelően rögzítették, ezért nem volt finanszírozható a támogatás fennmaradó része. Mikor ezt jelezték a cégnek, az írásos kérelmet adott be a helyzet megoldására. A kérelmet ez év június 24-én az illetékes minisztériumi bizottság jóváhagyta. A döntésről a pályázót értesítették. Később kiderült, hogy a pénz átutalására megjelölt bankszámla megszűnt. Az új bankszámla rögzítéséhez szerződésmódosítás szükséges. Ez az eljárás folyamatban van. Amint lezárul, a támogatás fennmaradó részét átutalják a Reil Trans Kft.-nek.

Ez az oka annak, amiért Gyurcsányt ilyen hirtelen eltakarították