A vasúti forgalom jelentős csökkentése hátrányt jelent nemzetgazdasági szinten, ugyanis a fenntartó társaság által megtakarított összegek többszörösét is kifizetheti az állam környezetvédelmi kárelhárításra, illetve a közútra átterelt forgalom miatti többletfelújításra. Mint ismert, a MÁV Rt. igazgatósága e héten döntött arról, hogy jövőre a vasúti személyforgalom tízszázalékos csökkentésére tesz javaslatot a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési tárcának. Ennek oka, hogy a naponta közlekedő háromezer vonatot gazdaságilag nem tudják fenntartani, mivel a megrendelő állam teljeskörűen nem téríti meg a közszolgálati személyszállítás költségeit. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a szerelvények által megtett összes távolság 7,3 százalékkal csökkenne, ami számítások szerint a MÁV utaskilométer-teljesítményét három–öt százalékkal – mivel a kevésbé kihasznált járatokat kívánják leállítani – mérsékelné éves szinten. A MÁV Rt. 2003. évi 10,3 milliárd utaskilométeres teljesítménye – figyelembe véve a tervezett járatmegszüntetéseket – 308–514 millió utaskilométerrel csökkenhetne. Gazdasági okokból a nyugat-európai országok nemzeti vasúttársaságai is csökkentették járataikat az elmúlt években. Ausztriában, Franciaországban és Németországban a felmérések szerint az addig vonattal közlekedők kisebb része lemondott a rendszeres utazásról – ami bizonyos tekintetben a szabad mozgás korlátozásának tekinthető főként az elmaradott régiókban –, vasút híján azonban autóbuszra, illetve személygépkocsira váltottak át. Ezekben az országokban a vasúti közlekedés részleges mérséklése, figyelembe véve a három–öt százalékos utaskilométer-csökkenést, a személygépkocsi és az autóbusz fajlagos energiafelhasználását, nemzetgazdasági szinten 4–10 milliárd forint többletköltséget jelentett.
Átalakított járművek. A kanadai többségi tulajdonú Bombardier MÁV Kft. tegnap átadta a MÁV Rt.-nek a harmincadik átépített vezetőállásos személykocsit, amit a Budapest környéki elővárosi forgalomban használ a vasúttársaság. A MÁV Rt. 1998 óta 248 elővárosi vasúti kocsi – ebből 32 a vezetőállásos – teljes körű felújítását rendelte meg a Dunakeszin működő vállalattól. A tegnap átadott járművel együtt mindeddig 207 állt forgalomba. Egy-egy jármű átépítése, és a komfortfokozat emelése 87–138 millió forintba kerül, így viszont további 15 évig közlekedhetnek a MÁV Rt. hálózatán. (P. U. G.)