Olcsóbb a vasút a közútnál

Jelentős többletköltséget jelent a nemzetgazdaság számára a MÁV Rt. járatainak 2005-re tervezett tízszázalékos csökkentése annak ellenére, hogy a vasúttársaság költségeket takarít meg. A nyugat-európai tapasztalatok is azt mutatják, hogy a vasutat választó utasok autóbuszra vagy személygépkocsira váltanak, így állami szinten többet költenek útfelújításra, illetve a környezetvédelemre.

Putsay Gábor
2004. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasúti forgalom jelentős csökkentése hátrányt jelent nemzetgazdasági szinten, ugyanis a fenntartó társaság által megtakarított összegek többszörösét is kifizetheti az állam környezetvédelmi kárelhárításra, illetve a közútra átterelt forgalom miatti többletfelújításra. Mint ismert, a MÁV Rt. igazgatósága e héten döntött arról, hogy jövőre a vasúti személyforgalom tízszázalékos csökkentésére tesz javaslatot a tulajdonosi jogokat gyakorló gazdasági és közlekedési tárcának. Ennek oka, hogy a naponta közlekedő háromezer vonatot gazdaságilag nem tudják fenntartani, mivel a megrendelő állam teljeskörűen nem téríti meg a közszolgálati személyszállítás költségeit. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a szerelvények által megtett összes távolság 7,3 százalékkal csökkenne, ami számítások szerint a MÁV utaskilométer-teljesítményét három–öt százalékkal – mivel a kevésbé kihasznált járatokat kívánják leállítani – mérsékelné éves szinten. A MÁV Rt. 2003. évi 10,3 milliárd utaskilométeres teljesítménye – figyelembe véve a tervezett járatmegszüntetéseket – 308–514 millió utaskilométerrel csökkenhetne. Gazdasági okokból a nyugat-európai országok nemzeti vasúttársaságai is csökkentették járataikat az elmúlt években. Ausztriában, Franciaországban és Németországban a felmérések szerint az addig vonattal közlekedők kisebb része lemondott a rendszeres utazásról – ami bizonyos tekintetben a szabad mozgás korlátozásának tekinthető főként az elmaradott régiókban –, vasút híján azonban autóbuszra, illetve személygépkocsira váltottak át. Ezekben az országokban a vasúti közlekedés részleges mérséklése, figyelembe véve a három–öt százalékos utaskilométer-csökkenést, a személygépkocsi és az autóbusz fajlagos energiafelhasználását, nemzetgazdasági szinten 4–10 milliárd forint többletköltséget jelentett.



Átalakított járművek. A kanadai többségi tulajdonú Bombardier MÁV Kft. tegnap átadta a MÁV Rt.-nek a harmincadik átépített vezetőállásos személykocsit, amit a Budapest környéki elővárosi forgalomban használ a vasúttársaság. A MÁV Rt. 1998 óta 248 elővárosi vasúti kocsi – ebből 32 a vezetőállásos – teljes körű felújítását rendelte meg a Dunakeszin működő vállalattól. A tegnap átadott járművel együtt mindeddig 207 állt forgalomba. Egy-egy jármű átépítése, és a komfortfokozat emelése 87–138 millió forintba kerül, így viszont további 15 évig közlekedhetnek a MÁV Rt. hálózatán. (P. U. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.