Firinc

K ö n y v e s h á z

P. Szabó Ernő
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tiszteletlenség volna Firincnek nevezni a huszonkét évvel ezelőtt elhunyt neves festőművészt, Jánossy Ferencet (1926–1983), ha nem így ismerte volna az egész világ. Testvére, Jánossy István költő a „vidám és elragadóan kedves gyermekről” szólva is így nevezi, de ezzel a névvel illeti lánya, Jánossy Virág is, amint fölidézi azt a pillanatot, amikor egy többéves távollétet követő találkozáskor szétfoszlott „dédelgetett álmom az én csodálatos fiatal apámról”. S persze hogyan nevezhették volna máshogyan a pályatársak a szeretetre méltó bohém kollégát, akivel olyan jól el lehetett beszélgetni poharazgatás közben, s akihez hosszú kóborlásai során oly szívesen szegődtek fiatal filmrendezők, Bódy Gábor, Tarr Béla vagy írók, mint például Császár István, aki álnéven regényében is szerepeltette?
Kétségtelen, hogy jelentős életművet hagyott hátra a művész, ahogyan azt az elmúlt években rendezett emlékkiállítások után a most megjelent kötet is jelzi, de az is kétségtelen a könyv olvasója számára, hogy kevés alkotó elé gördítettek olyan sokféle akadályt a történelem és a magánélet fordulatai, mint amilyenekkel a valójában álmodozásra született Firincnek meg kellett küzdenie. Pályakezdése, az Európai Iskolához való kötődése éveiben készült játékos-szürrealista metszetei jól érzékeltetik ezt, s ha nem jön a fordulat éve, a szocreál időszaka, minden bizonnyal ebben az irányban teljesedhetett volna ki a művészete. A levert forradalom után, amelyben maga is aktívan részt vett, emigrálnia kellett, s bár az amnesztiának köszönhetően 1963-ban hazatérhetett, művészi mellőzöttsége, családi megrázkódtatásai, betegsége újabb és újabb akadályt állítottak az útjába.
Maradt hát a maszk, és maradt az önarckép, amelyeket párhuzamosan szemlélve jól érzékelhetjük, hogyan válhatott mégis teljessé – egyre mélyülővé – az életmű a hatvanas–hetvenes években. Az emigráció bázeli éveiben megismert karnevál motívuma bomlott ki ebben az időszakban, mintha ezt lényegítette volna át XX. századi haláltánccá a középkor mestereinek vagy éppen James Ensornak a példáját követve, azzal a különbséggel, hogy a szereplők riadt szemében, védekező mozdulataiban visszaköszönnek a saját arcvonásai, gesztusai. Azé az emberé, akit a többiek Firincnek hívnak, s aki egyszerre volt tanúja és áldozata mindannak, ami az 1950–70-es évek Magyarországán emberrel, művésszel megtörténhetett.
(Firinc. Jánossy Ferenc, 1926–83. Szerk.: Csejdy László. A bevezető tanulmányt írta: Szeifert Judit. Kortárs Kiadó, 2004. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.