Öt társaságból összeállt a Nabucco

Vegyesvállalati megállapodást kötött a Nabucco-gázvezeték megépítésében öt olajtársaság. A hazánkon is áthaladó vezeték Közép-Ázsiából és a Kaszpi-tenger körzetéből szállít majd földgázt ausztriai végállomással Közép- és Nyugat-Európába, jelentősen csökkentve ezzel a térség függését az orosz forrásoktól.

Erdősi Csaba
2005. 06. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár korábban kiszivárogtak olyan információk, amelyek szerint az osztrák félen kívül mindenki más sokallja a Nabucco-gázvezeték megépítésének ráeső költségeit, július 28-án mégis jelentős előrelépés történt az ügyben. A beruházásban érdekelt öt olajtársaság – a török Botas, a Bulgargaz, a román Transgaz, a Mol és az osztrák OMV – vegyesvállalati megállapodást kötöttek, amely szabályozza az egyes társaságok közötti együttműködést, és rendelkezik a Nabucco konzorcium új nevének felvételéről is. Utóbbi szerint a megvalósíthatósági tanulmány elkészültét követően 2004 júliusában létrehozott Nabucco Company Pipeline Study GmbH-t a Nabucco Gas Pipeline International Ltd. váltja fel.
A Törökországot Ausztriával összekötő vezeték építéséről még 2002-ben állapodtak meg a felek, később pedig részvételi szándékát jelezte az iráni NIGEC exportcég és az EconGas is. Noha a beruházás kapcsán tavaly már a majdani működési jóváhagyással kapcsolatos egyeztetések is megkezdődtek, időközben olyan kétségek merültek fel, amelyek bizonytalanná tették az építkezést. Ezekről a kétségekről hivatalosan természetesen nem tudni semmit, ennek ellenére több, az energetikai szerktorhoz közel álló forrásból is eljutott hozzánk az az információ, hogy a költségek kiszámítása után – összesen 4,6 milliárd euróról van szó – több résztvevő, nevezetesen a bolgár, a román és a magyar fél is alaposan elgondolkodott azon, érdemes-e egyáltalán belevágnia a beruházásba. Valószínűnek látszik, hogy a megállapodással átlendült az ügy a holtponton, Otto Musilek, a projekt irányítótestületének elnöke szerint legalábbis a vegyesvállalati megállapodás újabb mérföldkövet jelent a nemzetközi beruházás megvalósításában.
A gázvezeték építésének nem titkolt célja, hogy biztosítsa Európa egyre növekvő földgázigényét úgy, hogy ezáltal valamelyest a térség orosz beszerzési függése is enyhüljön. Az eredeti tervek szerint a vezeték 2011-ben kezdené el szállítani a Kaszpi-térségben, döntően Iránban kitermelt földgázt, s kilenc esztendővel később az éves forgalom már 25-30 milliárd köbméteresre emelkedne. A beszerzési paletta színesedése nyilvánvalóan előnyös lenne hazánk számára is, hiszen bár Magyarországra Kelet- és Nyugat-Európa felől is belép egy-egy gázvezeték, ám utóbbi ugyanazt a földgázt szállítja némi kerülővel, mint az előbbi.




Nő a gázfogyasztás. Ha a jelenlegi tendenciák változatlanok maradnak, Európa gázfelhasználása meredeken és folyamatosan emelkedik majd az előttünk álló években. Becslések szerint a kontinens jelenlegi 450 milliárd köbméteres fogyasztása 25-30 éven belül a duplájára nőhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.