Hazánk versenyképességét is rontja, ha az üzemanyagok árai magasabbak, mint a szomszédos országokban, ezért felháborító, hogy a Gyurcsány-kormány csak tétlenül nézi a fejleményeket, és nem tesz semmit az árak mérséklése érdekében – állapította meg Lázár Mózes, a Fidesz országgyűlési képviselője tegnap kiadott közleményében. A kormány hónapok óta tárgyal a fuvarozók szervezeteivel, de hangzatos kijelentéseken kívül semmi érdemlegeset nem tett, sőt lényegében becsapta az érdekképviseleteket. A honatya arra is felhívja a figyelmet, hogy a vállalkozások mellett a családok terhei is nagyon megnőttek. Ennek ellenére a kabinet a tavaly működő kompenzációs rendszert minden különösebb indok nélkül megszüntette. Lázár Mózes szerint az igen magas üzemanyagárak ugyan jelentős adóbevétel-növekedést jelentenek a kormánynak, de a Pénzügyminisztérium nem hajlandó ennek mértékéről nyilatkozni. Ugyanakkor már tavaly is mintegy harmincmilliárd forint adóbevétel-kiesést okozott a „benzinturizmus”, pedig 2004-ben még nem volt ilyen drága az üzemanyag.
*
Az önkormányzati és állami közlekedési vállalatok már nem képesek kigazdálkodni költségeiket, ennek következményei is a büdzsét terhelik majd. A Fidesz javaslata szerint azonnal meg kell vizsgálni az üzemanyagok adótartalmát, mert ez jelenti a kormány közvetett beavatkozási lehetőségét. A pénzügyi tárcának részletesen fel kell tárnia, hogy milyen többletbevétele származik a magas benzin- és gázolajárak után fizetett áfából. A Fidesz fontosnak tartja: a kormány mindenképpen állapodjon meg a fuvarozókkal. Hatásvizsgálattal mutassa ki a kabinet, miképpen lehet elkerülni a benzinturizmusból származó adóbevétel-kiesést.
Molnár Albert, a PM államtitkára az MTI-nek elmondta: az általános forgalmi adó 25 százalékos sávja 20 százalékra csökkentése mai árakon számolva az üzemanyagoknál tízforintnyi csökkenést eredményez majd.
Bár a fuvarozók még mindig nem kapták meg a kormány válaszát legújabb megállapodástervezetükre, információink szerint nem sok jóra számíthatnak. A gazdasági tárca ugyanis a négy nagy érdek-képviseleti szervezet tervezetének részleteit három csoportra osztotta, és a jövedéki adócsökkentés a megvalósíthatatlan kategóriába került. A követelések egy része, mint például a sárga rendszám megszüntetésére, az útépítésre szánt pénz társadalmi ellenőrzésére vonatkozó kérés megvalósíthatónak látszik.
A jövedéki adóhoz az EU jogszabályaira, illetve az állami bevételek kiesésére hivatkozva nem nyúl a gazdasági tárca. Dittel Gábor, az egyik érdek-képviseleti szervezet, a Nit-Hungary ügyvezető főtitkára lapunknak elmondta: éppen a Pénzügyminisztérium szakértőjétől tudja, hogy volna megoldás. A csak a fuvarosok számára forgalmazott, csökkentett adótartalmú üzemanyag bevezetéséhez valóban szükség van az unió engedélyére, és az is igaz, hogy ebben az esetben az adószint nem lehet kisebb, mint
amennyi 2003. január elsején volt. Ha viszont mindenki számára lecsökkentenék az adót, akár tíz forinttal csökkenhetne az üzemanyagok literenkénti ára.
– Az adóbevétel-kiesésre hivatkozó kormányzati érvelés számunkra nem elfogadható – fejtegette Dittel Gábor –, hiszen szakértőink adatokkal bizonyítják, hogy a csökkenő adótartalom nagyobb hazai fogyasztásra ösztönözné a fuvarozókat. Ezért javasoltuk, hogy három hónapos próbaidőre szeptembertől a kormány vezesse be a mérsékelt adótartalmú üzemanyagot. A parlament elé már nem került a javaslat, így várhatóan csak január elsejétől lehet elkezdeni a próbaidőt.
A folyamatosan dráguló üzemanyagok miatt a fuvarozók tízszázalékos áremelést terveznek. Az üzemanyagárak hatása végigsöpörhet az egész szállítási piacon, ha a közeljövőben nem változik a helyzet. A taxisok is emelni szeretnék a tarifát, a légitársaságok is sorra növelik kerozinpótdíjaikat.
599 Daytona után itt az 1 ráadás
