A repülésben még a cirkuszt is komolyan kell venni

A hagyományoknak megfelelően Magyarországon kétévente rendeznek nemzetközi repülőnapokat, melyeknek – így az elmúlt hét végén is – az apró hazai vadászrepülő-közösség fellegvára, a kecskeméti repülőtér ad otthont. Az óriási nézősereget vonzó látványosság pompája azonban csak részben fedhette el a hazai légierő súlyos problémáit.

2005. 08. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi tagadás, nem a szépirodalom kedvelőinek találták ki a repülőnapot – ezt a megállapítást teheti a megfigyelő, amikor M5-ös autópálya és a kecskeméti repülőtér közti útszakaszon, dugóban araszolva eltöltött órácskát követően végre bejut a rendezvényre. A manapság divatos karszalag felpatentozásával belépve árusok tömkelege fogad, akik a gurulóutak mentén az állóhelyekig terjedő füves térségen verték fel sátraikat. Sült kolbász és kürtőskalács illata száll, némi kerozinnal keveredve. Alig múlt el nyolc óra, de az emberben fel sem merülhet a kétség, hogy Magyarországon épp olyan nagy érdeklődés mutatkozik a katonai repülés iránt, mint azokban az országokban, ahol bővebben és koncepciót követve mérik a légierő költségvetését. Bár a repülőprogram még el sem kezdődött, a gyalogos előrehaladás közben már jócskán kerülgetni kell a látogatókat, akik a háromezer-ötszáz forintos elővételi és négyezer forintos helyszíni jegyár ellenére szinte zúdulnak be a kapukon.
A földi bemutatók résztvevőinek java a repülőtér délkeleti felén lévő állóhelyeket foglalja el. Köztük és a 44-es út által súrolt kerítés között már csak az utóbbi időben többször is élesben vizsgázó, rakétákkal felszerelt készültségi MiG–29-esek fedezékei állnak. A munka itt a repülőnapok idején sem szünetel – mondja az egyik pilóta, majd arra utal, hogy ilyenkor a mindennapok távolról sem szívderítő valósága a reptérnek ebbe a közönség elől elzárt szegletébe szorul vissza. Alig néhány száz méterre a látogatók szemügyre vehetik a Magyar Légierő és a Honvédelmi Minisztérium (HM) meghívásának eleget tett külföldi gépeket és személyzetüket. Itt egy belga, amott két amerikai F–16-os, odébb két német Phantom, francia Mirage 2000-esek, brit Tornadók, egy modernizált román MiG–21-es, civil kisgépek. A vendégek nagy része már ismerős lehet a korábbi kecskeméti repülőnapok látogatóinak, a csapatostul jelen lévő, éles szemű repülőgépspotterek is csak a szerb-montenegrói MiG–21-es, a tigriscsíkos lengyel Szu–22-es és a görög légierő sárga Canadair repülőcsónakja láttán beszélnek igazi újdonságról.
A régi, íves gurulóúton északnyugat felé indulva, az irányítótoronytól nem messze a honvédség szárazföldi technikája tekinthető meg. A védelmi felülvizsgálat révén mutatóba meghagyott tüzér és harckocsizó fegyvernemek eszközei láttán eszébe juthat az embernek, hogy egy-egy gyerekek által itt mászókának használt példány a rendszerben tartott összmennyiség több százalékát teszi ki. Arrébb radarok és légvédelmi rakéták várják a kíváncsiskodókat, az egyik hivatásos katona megnövekedett munkaterhelésről beszél, melyet a sorállomány szerinte meggondolatlan megszüntetése váltott ki. Az 54. veszprémi légtérellenőrző ezred sátra előtti vitrinekben az adófizető szemügyre veheti az új háromdimenziós olasz radarok békéscsabai és bánkúti települési helyszíneinek makettjeit. A zengői lokátor terveinek nyoma sincs, a szervezők talán jobbnak látták nem ingerelni a tömeget, amíg a miniszterelnök nem hozza meg a végső döntést az ügyben. Velük srégen szemben, a gurulóút másik oldalán könnyűszerkezetes repülőgép-fedezékek sorakoznak: egyikükben a brit légierő, másikban a svéd és a magyar. A svédek Gripenje mellett kiállított arzenált szemügyre véve kiderül, hogy a magyar gépek nemrégiben meghirdetett fegyverzetbeszerzési programjában az izraeli Elbit cég is pályázhat, Lizard lézerirányítású bombáival. A magyarok egy hidraulikus emelőkre állított MiG–29-est állítanak ki, melynek futóművét a közönség őszinte örömére rendszeres időközönként kinyitják, majd behúzzák. A gép mellett egy olyan hajtómű darabjait is kiállították, amelynek katasztrofális meghibásodása nemrégiben az egyik MiG elvesztését és pilótájának katapultálását okozta Kecskeméten. Azt csak „nem hivatalosan” lehet tudni, hogy a napokban ismét súlyos sérüléseket szenvedett egy gép a szűkös helyi MiG-flottából. Földi rendszerpróba közben a helyi alakulattól független légijármű-javítóban sikerült alaposan összetörni az egyik 29-est, amelyet éppen az őszi norvégiai NATO-gyakorlatra alakítottak át. Innen nem messze, a cseh légierő néhány hónapja átadott Gripenjével osztozik egy fedezéken a magyar Aerotechnika. A cég a Magyar Légierő L–39 Albatroszainak pótalkatrészeit importálja az Aero Vodochodytól. Most a gyakorlógép korszerűsített, következő generációs példányainak lízingjét kínálják a HM-nek, ám erről a védelmi költségvetés megkurtítása miatt alighanem már csak a következő kormány dönthet.
Tíz órakor – Juhász Ferenc védelmi miniszter és két kulcsembere, Gömbös János kabinetfőnök és Hollósi Nándor tanácsadó jelenlétében – kezdetét veszi a repülőprogram, sorra szállnak fel a gépek. Legelőször az árvízi mentésekből ismerős Mi–17-es helikopter dübörög el méltóságteljesen a nézők előtt egy piros-fehér-zöld lobogóval, bár a bemondók a típus mögött álló, szomorú tényeket már nem sorolják fel. Noha felváltásukról a HM-ben nem született döntés, a forgószárnyasokat eddig nagyjavító hazai Dunai Repülőgépgyár Rt. nemrégiben kénytelen volt foglalkoztatottjai számát száz fő alá csökkenteni megrendelés hiányában – a jövőben így lehet, hogy profiljukat alkatrészimportra korlátozzák majd. Ezt követően a légierő minden típusa áthúz, majd leszáll, köztük három An–26-os szállítógép. Negyedik társukat a földön vizslatják tömegek, az ötödik, a felettébb gyanús körülmények között beszerzett 110-es számú, szomorúan, üzemképtelenül, lenejlonozott hajtóművel a légijármű-javító udvarán gubbaszt. Később dinamikus bemutatót repülnek a belga és holland F–16-osok, a francia Mirage, a szerb-montenegrói (a bemondók által következetesen jugoszlávnak nevezett) Super Galeb és Orao típusok, török és olasz kötelékek. Harci kutató-mentést szimulál egy magyar helikopteres kötelék, de különlegesség a légierő legfiatalabb pilótáiból álló Albatrosz-csapat is, melynek egyik gépét „darázsra festették”, sárga-fekete csíkos törzzsel. Természetesen repülnek a magyar „sztárpilóták”, Szabó „Topi” Zoltán és Molnár „Bagira” Gábor is MiG–29-essel, az utóbbi a rakéták megtévesztésére szolgáló, úgynevezett infracsapdákat szór manőverei csúcspontján. A háttérben dolgozó kecskeméti műszakiak megemlítésének elmulasztása persze nagy hiba lenne, mert a repülőnapok programjához sikerült elegendő számú MiG-et és „Albát” üzemképessé varázsolniuk, ami a magyarországi körülményekre tekintettel kisebb csodaként is felfogható – világosítanak fel a pilóták.
Túl a nap derekán a közönség már az előre beharangozott nagy szenzációt várja. A légierő eljövendő típusának, a Gripennek egy kétüléses változata és a Red Bull-csapat Forma–1-es versenyautója méri össze gyorsulását. A szakértők persze, még a gyártó svéd cég képviselői sem hagynak kétséget afelől, hogy mindez nem valódi verseny, hanem látványosság, médiafelhajtás, cirkusz, hiszen biztonsági megfontolásokból eleve korlátozni kell az attrakciót. Kezdetben maga a svéd légierő sem repesett az örömtől, amikor a HM-től erre felkérést kapott, de végül is jobbnak látták teljesíteni a megrendelő kívánságát. Persze azt, hogy a repülésben még a cirkuszt is komolyan kell venni, a pénteki gyakorlónap már bizonyította Szabó Zoltán és médiasztár utasa számára: egy áthúzás közben véletlenül kinyílt MiG-jük fékernyője, ami kisebb sebességeken akár súlyos balesetet is okozhatott volna…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.