Alkímia

KULTÚRSOKK

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 08. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fahd bin Abdul-Azíz szaúdi király augusztus 1-jei halála talán nem csak a Közel-Keleten zár le egy korszakot. A peresztrojka, a berlini fal leomlása, a Szovjetunió szétesése után a szaúdi változások a jaltai világrend átszabásának utolsó nagy mozzanatát jelenthetik.
Mert Szaúd-Arábia is Jaltában vált világpolitikai tényezővé; jobban mondva közvetlenül az 1945 februárjában megtartott konferencia után, amikor Franklin D. Roosevelt elnök a Sztálinnal és Churchillel való találka után, útban hazafelé, meglátogatta Fahd király apját, az országot megalapító és akkor irányító Ibn Szaúdot.
A találkozó a Quincy amerikai hadihajón esett meg, amely a Szuezi-csatornán horgonyzott. Hogy pontosan miről tárgyalt a két államférfi, azt a mai napig sem tudjuk, de a közkeletű vélekedés az, hogy Roosevelt amerikai elnök védelmet ígért Szaúd-Arábiának, amennyiben az biztosítja, hogy az országban bányászott kőolaj zavartalanul juthat a világpiacra.
A megállapodás meghatározó elemévé vált a következő fél évszázad világpolitikai játszmáinak. Ám úgy tűnik, hogy George W. Bush idei elnöki beiktatási beszédével – amelyből sokan azt olvasták ki, hogy Amerika akár kereskedelmi érdekei ellenében is hajlandó fellépni bizonyos ideológiai célok megvalósításáért – ennek az egyezségnek vége szakadt.
Az amerikai Thomas L. Friedman, a New York Times véleményformáló publicistája, aki nemcsak újságíróként, hanem az utóbbi években sajátos politikacsináló szerepben, a globalizáció hírvivőjeként látogatott többször is a szaúdi királyi udvarba, tavasszal írt cikkében arról panaszkodott, hogy Amerika „a terror elleni háború mindkét oldalát finanszírozza”. Friedman arra a tényre utalt ezzel, hogy a közel-keleti olaj legnagyobb fogyasztójaként javarészt az Egyesült Államokból származnak azok a dollármilliárdok, amelyek lehetővé teszik, hogy Szaúd-Arábia fundamentalista mecsetek és medreszék működését fizesse – világszerte és az emelkedő olajárak miatt egyre intenzívebben.
Mit javasol Friedman, aki valamelyest mindig az amerikai „geopolitikai” elit szavait tolmácsolja cikkeiben? „Geo-zöld” stratégiát. Hogy az olajfüggés helyett az Egyesült Államok építsen erőteljesebben az alternatív erőforrásokra. No, nem azért, mert kevésbé környezetszennyező, hanem mert ez csökkenti az USA olajfüggőségét, és így kevesebb pénz jut a terroristáknak is. Ez lenne tehát a környezetvédelem és a politikai érdek unio mysticája.
Alkímia.
A most hirtelen idejétmúltnak és megváltoztatandónak tekintett szaúdi képletet még a hatvanas–hetvenes évek regionális politikai játszmáiban írták a táblára. Ekkoriban a szaúdi monarchia az egyiptomi Nasszer pánarab nacionalizmusával hadakozott, és a szekuláris elképzelések ellen – amelyek közvetlenül veszélyeztették a helyi despoták hatalmát – logikus lépésnek tűnt az iszlám vallási „reneszánsz” felkarolása. Ahogy az amerikai New Republic politikai magazin e heti cikke megjegyzi: „Ez a húsz éven át folyó küzdelem tulajdonképpen döntetlennel zárult: az arabizmus a legtöbb arab rezsimben kultusszá vált, miközben a szaúdi támogatást élvező vahabizmus a legtöbb, ha nem minden szunnita mecset ideológiájává.”
Mindeközben azonban nemcsak a helyi erők, hanem a világpolitika is elősegítette a vahabizmus, e fundamentalista iszlám irányzat térnyerését: Oszama bin Laden igazán Afganisztánban lépett a világ színpadára, ahol a terroristavezér a Reagan elnök által akkor már gonosz birodalmának nevezett Szovjetunió ellen szólította fegyverbe a mudzsahedineket – amerikai támogatással. Bin Laden és harcosai azonban, visszatérvén a háborúból, szülőföldjükön is idegen csapatokat találtak, és ezúttal – legalábbis számukra – Amerika vált a gonosz birodalmává. A Bin Laden-félék utánpótlása pedig a szaúdi pénzből finanszírozott intézményekben nevelkedik. Ha úgy tetszik, a szaúdi király anyagiasult bűntudatából, amely az uralkodását ért kritikákra és támadásokra nem a reformokban találta meg a gyógyírt, hanem a radikális iszlám felkarolásában, amely hathatós ellensúlyt jelentett a progresszív politikai irányzatokkal szemben.
Persze az amerikai politikacsinálók a 2001. szeptember 11-i merényletek után, amelyekben a merénylők java része szaúdi születésű volt, most már számon kérik a reformokat. Ez a számonkérés azonban csak az ikertornyok alá temetettek nézőpontjából jogos, máshonnan nézve meglehetősen képmutató: a szaúdi állapotokat, a középkori társadalmi viszonyokat épp Roosevelt és Ibn Szaúd kézfogása szentesítette és betonozta be jó időre az országban.
Másrészt a Szaúd-Arábiától elforduló geo-zöld stratégia se nem geo, se nem zöld. Nem zöld, mert Amerikát a szaúdi kőolaj kiesése rövid távon újabb olajlelőhelyek felkutatására ösztönzi. Mivel a hidrogénalapú gazdaság még óvatos becslések szerint is évtizedekre van tőlünk, Irakban pedig a káosz az úr, marad az eddig kitermeletlen kanadai „olajhomok”. Az USA északi szomszédjának területe alatt ugyanis több olaj van, mint Szaúd-Arábiában. Az igaz, hogy ennek az olajnak olyan tulajdonságai vannak, hogy kitermelése sokkal költségesebb, mint a sivatagi királyság fekete aranyáé. Hatvan dollár feletti olajáraknál azonban ez a költségtöbblet már nem annyira elgondolkodtató. Ráadásul, ha így még hosszú évtizedekig lesz elegendő kőolaj, nem kell költeni a benzinkutak és az autók új (hidrogénalapú) üzemanyagra való átállítására.
Nem véletlen, hogy a következő években elemzők szerint 20–40 milliárd dollárt fektetnek majd be e lelőhelyek fejlesztésére. A bökkenő csak az, hogy az olajhomok kiemelése és üzemanyaggá szintetizálása nemcsak drága, de elképesztően környezetszennyező művelet is.
Az érvrendszer geo részével pedig az a baj, hogy ma már nem csak Amerika és Európa kőolajfogyasztása meghatározó. Amennyiben az USA „kivonul” Szaúd-Arábiából, akad bőven jelentkező a szaúdi olajra: India és Kína gazdasága elképesztő ütemben növeli olajfogyasztását (a jelenlegi árrobbanás nagyrészt e két gazdaság megnövekedett igényeinek tulajdonítható). Az olaj-pénz-ideológia alkímia tehát továbbra is működne, sőt sokkal intenzívebben, mint eddig. Van persze annál riasztóbb lehetőség is, mint Kína és India térnyerése: az új vásárlók között egyre erőteljesebben jelennek majd meg Szaúd-Arábia közel-keleti szomszédai, amely államok az amerikai szabadságeszmény egyetlen elemét vették át: a gépkocsit.
A napokban került a kezembe egy cikk a legendás török vasútvonalról, a Hejazról. Az Oszmán Birodalom nagy vasútprojektje volt ez: ahogy Amerikában a transzkontinentális vasutak, Ausztráliában a Ghan, a XIX. században kitört nagy vasútépítési láz eredménye itt a Hejaz volt. Ahogy máshol is, a vasút nemcsak arra volt hivatott, hogy a birodalom utasait eljuttassa az ország egyik feléből a másikba, hanem hogy a központi hatalom kontrollját a távoli vidékeken is megszilárdítsa. Az 1320 kilométeres fővonal, amely Damaszkuszt és Medinát kötötte össze, egy német mérnök vezetésével mindössze nyolc év alatt készült el, és 1908-ra a rajta közlekedő vonatok már zarándokokat szállítottak Medinába. A vasút egy részét az első világháború idején a brit Arábiai Lawrence támadásai tették tönkre, más szakaszait a birodalom helyén létrejött államok ítélték haszontalannak, ám egy része a mai napig üzemel. Ezt a szakaszt viszont az említett cikk tanulsága szerint az autó ítélte csendes pusztulásra. A Reuters tudósítója az egyetlen ma is üzemelő szakaszon, a 175 kilométeres Damaszkusz–Ammán vonalon mindössze négy felszálló utast látott. Nem csoda, hiszen míg autóval ez a távolság két és fél óra alatt kényelmesen megtehető, addig a vonat 7–10 órán át döcög a sivatagban, és a masinisztának gyakorta kell megállnia, hogy a sínekre tévedt kecskéket elhessegesse az útból.
A visszafejlődés oka, hogy a Közel-Keletre érkező nyugati befektetők a vasúttal szemben a közúthálózat fejlesztését preferálták logisztikai rendszerük kialakításánál. A vasútvonalak jelentéktelenné válása és az autó térnyerése – ami az Egyesült Államokban a múlt század közepére bekövetkezett, és ami messzemenő szociológiai és urbanisztikai következményekkel jár – a cikk szerint itt is megtörtént.
A vasút leépülésének azonban van még egy következménye: most már azok a közel-keleti országok is, amelyeknek az olajkitermelése nem jelentős, a helyi olajra várnak. És amennyiben Amerika kivonul innen, bizonyára jobb áron hozzá is jutnak. Márpedig az itteni olajnak van egy csúnya tulajdonsága: az áruval együtt ideológia is érkezik.
Tekintve, hogy ez az ideológia neveli ki a manapság oly sok bajt keverő terroristákat is, az Egyesült Államok ugyanazzal a problémával kénytelen szembenézni Szaúd-Arábiában is, mint Irakban vagy Afganisztánban: bemenni könnyebb (volt), mint kijönni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.