Tegnap lejárt a Balatoni Hajózási (BH) Rt. valós piaci értékének meghatározására kiírt pályázat határideje, ám azt, hogy hányan jelentkeztek a tenderre, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. még nem tudta megmondani. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója közölte: a részvénytársaság 49 százaléka van a vagyonkezelő tulajdonában, s a magánosítás során a teljes részesedést értékesítenék. Mint mondta: ehhez azonban kormánydöntésre van szükség, ami még nem született meg. Ennek során a kabinet dönti el, hogy eladja, térítésmentesen átadja vagy megtartja a hajózási céget.
Lapunk úgy tudja, hogy tavaly a Reorg Gazdasági és Pénzügyi Rt. hétmilliárd forintra értékelte a BH Rt. vagyonát. A vagyonértékelésre azért volt, illetve van szükség, mert a 3,5 milliárd forint jegyzett és négymilliárd forint saját tőkéjű társaságban meglévő részvénycsomagját értékesíteni kívánja a vagyonkezelő.
Horváth Gyula, a BH Rt. vezérigazgatója tegnap lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt két évben folyamatosan egyeztettek a cég további sorsának alakulásáról. A BH Rt. 51 százalékát vitorláskikötővel rendelkező 22 tóparti önkormányzat birtokolja. A balatoni települések fenntartják igényüket az ÁPV Rt. részvényeinek térítésmentes átvételére. Erről tanácskoztak a közelmúltban az ÁPV Rt. menedzsmentjével, amikor a vezérigazgató mellett képviseltette magát Siófok, Balatonfüred és Keszthely önkormányzata is. A vezérigazgató közölte: megállapodtak abban, hogy egy olyan munkacsoportot hoznak létre, amelyben az ÁPV Rt.-t felügyelő Pénzügyminisztérium is képviselteti magát.
Horváth Gyula szavai szerint a BH Rt. 24 személyhajóval, kompokkal, kikötőkkel és néhány Balaton-parti szállodával, kempinggel rendelkezik. Közcélú feladatot is ellát, hiszen a BH Rt. működteti a révet, ami csökkenti a közúti forgalmat. A hajózási társaságnak annak ellenére volt tízmillió forint a tavalyi adózás előtti nyeresége, hogy a kormány megvonta a cég állami árkiegészítését, ami évi 130-140 millió forintot tett ki. Vitorláskikötő-fejlesztésre és a személyhajópark korszerűsítésére 400-500 millió forintot fordítottak.
A vezérigazgató kifejtette: arra az esetre, ha a kormányhatározat mégsem tenné lehetővé a BH Rt. részvényeinek ingyenes átadását az önkormányzatok tulajdonába, kötöttek egy szindikátusi szerződést, amely szerint a tóparti települések elővásárlási jogot élveznek az ÁPV Rt. 49 százalékos tulajdoni részére. Ugyanakkor ez mindenképpen megnehezítené a többségi tulajdonosok dolgát – mondta –, hiszen köztudomású, hogy az önkormányzatok jó része forráshiányos, és csak nagy nehézségek árán tudnak pénzhez jutni. Végezetül Horváth Gyula úgy vélte: érdemes meggondolni, hogy néhány százmillió forint költségvetési bevételért érdemes-e kockáztatni egy olyan történelmi múlttal rendelkező cég jövőjét, amely közcélú feladatot is ellát, és képes támogatás nélkül nyereségesen működni.
Eladja a Mahart a PassnavE-ot. A Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda Kft. alkotta konzorcium veheti meg a Mahart személyhajózási üzletágát működtető Passnave Kft. 51 százalékos állami tulajdonrészét, az ajánlott árat nem hozta nyilvánosságra a Mahart. Egyedüli ajánlatot a konzorcium adott, a Passnave-ban tulajdoni résszel rendelkező Masped Rt.-t és a Biggeorge’s NV Rt.-t elővásárlási jog illeti meg. A Világgazdaság értesülései szerint nem kizárt, hogy hosszú távon elsorvad a Passnave veszteséges hajózó üzletága, s csak a 2004-ben több mint 300 millió forint profitot hozó kikötői tevékenységet és a szintén nyereséges szárnyashajózást tartják meg az új tulajdonosok. A Passnave tartja fenn a dunai séta- és kirándulóhajózást. A nyereséges cég első féléves adózás előtti eredménye harminc százalékkal haladja meg a tavalyit. Ugyanakkor a hagyományos hajózást elavult járművekkel bonyolítja a Passnave: a járművek motorjait ugyan lecserélték, de utoljára 1998-ban vásároltak egy használt nagy hajót és egy szárnyast. A tulajdonosok korábbi képviselői eltekintettek a hosszú távú fejlesztésektől, s évente a nyereség 60-70 százalékát vették ki osztalékként. (MN)