Bizonytalan balatoni hajózás

Még mindig nem született kormánydöntés a Balatoni Hajózási Rt. sorsáról. Az országban ez az egyetlen olyan működő társaság, amelyet még Széchenyi István alapított. A többségi tulajdonos önkormányzatok a cég részvényeinek térítésmentes átadását kérik a kabinettől.

Hunyor Erna
2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap lejárt a Balatoni Hajózási (BH) Rt. valós piaci értékének meghatározására kiírt pályázat határideje, ám azt, hogy hányan jelentkeztek a tenderre, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. még nem tudta megmondani. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója közölte: a részvénytársaság 49 százaléka van a vagyonkezelő tulajdonában, s a magánosítás során a teljes részesedést értékesítenék. Mint mondta: ehhez azonban kormánydöntésre van szükség, ami még nem született meg. Ennek során a kabinet dönti el, hogy eladja, térítésmentesen átadja vagy megtartja a hajózási céget.
Lapunk úgy tudja, hogy tavaly a Reorg Gazdasági és Pénzügyi Rt. hétmilliárd forintra értékelte a BH Rt. vagyonát. A vagyonértékelésre azért volt, illetve van szükség, mert a 3,5 milliárd forint jegyzett és négymilliárd forint saját tőkéjű társaságban meglévő részvénycsomagját értékesíteni kívánja a vagyonkezelő.
Horváth Gyula, a BH Rt. vezérigazgatója tegnap lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt két évben folyamatosan egyeztettek a cég további sorsának alakulásáról. A BH Rt. 51 százalékát vitorláskikötővel rendelkező 22 tóparti önkormányzat birtokolja. A balatoni települések fenntartják igényüket az ÁPV Rt. részvényeinek térítésmentes átvételére. Erről tanácskoztak a közelmúltban az ÁPV Rt. menedzsmentjével, amikor a vezérigazgató mellett képviseltette magát Siófok, Balatonfüred és Keszthely önkormányzata is. A vezérigazgató közölte: megállapodtak abban, hogy egy olyan munkacsoportot hoznak létre, amelyben az ÁPV Rt.-t felügyelő Pénzügyminisztérium is képviselteti magát.
Horváth Gyula szavai szerint a BH Rt. 24 személyhajóval, kompokkal, kikötőkkel és néhány Balaton-parti szállodával, kempinggel rendelkezik. Közcélú feladatot is ellát, hiszen a BH Rt. működteti a révet, ami csökkenti a közúti forgalmat. A hajózási társaságnak annak ellenére volt tízmillió forint a tavalyi adózás előtti nyeresége, hogy a kormány megvonta a cég állami árkiegészítését, ami évi 130-140 millió forintot tett ki. Vitorláskikötő-fejlesztésre és a személyhajópark korszerűsítésére 400-500 millió forintot fordítottak.
A vezérigazgató kifejtette: arra az esetre, ha a kormányhatározat mégsem tenné lehetővé a BH Rt. részvényeinek ingyenes átadását az önkormányzatok tulajdonába, kötöttek egy szindikátusi szerződést, amely szerint a tóparti települések elővásárlási jogot élveznek az ÁPV Rt. 49 százalékos tulajdoni részére. Ugyanakkor ez mindenképpen megnehezítené a többségi tulajdonosok dolgát – mondta –, hiszen köztudomású, hogy az önkormányzatok jó része forráshiányos, és csak nagy nehézségek árán tudnak pénzhez jutni. Végezetül Horváth Gyula úgy vélte: érdemes meggondolni, hogy néhány százmillió forint költségvetési bevételért érdemes-e kockáztatni egy olyan történelmi múlttal rendelkező cég jövőjét, amely közcélú feladatot is ellát, és képes támogatás nélkül nyereségesen működni.



Eladja a Mahart a PassnavE-ot. A Conflex Kft. és az Európa Rendezvényiroda Kft. alkotta konzorcium veheti meg a Mahart személyhajózási üzletágát működtető Passnave Kft. 51 százalékos állami tulajdonrészét, az ajánlott árat nem hozta nyilvánosságra a Mahart. Egyedüli ajánlatot a konzorcium adott, a Passnave-ban tulajdoni résszel rendelkező Masped Rt.-t és a Biggeorge’s NV Rt.-t elővásárlási jog illeti meg. A Világgazdaság értesülései szerint nem kizárt, hogy hosszú távon elsorvad a Passnave veszteséges hajózó üzletága, s csak a 2004-ben több mint 300 millió forint profitot hozó kikötői tevékenységet és a szintén nyereséges szárnyashajózást tartják meg az új tulajdonosok. A Passnave tartja fenn a dunai séta- és kirándulóhajózást. A nyereséges cég első féléves adózás előtti eredménye harminc százalékkal haladja meg a tavalyit. Ugyanakkor a hagyományos hajózást elavult járművekkel bonyolítja a Passnave: a járművek motorjait ugyan lecserélték, de utoljára 1998-ban vásároltak egy használt nagy hajót és egy szárnyast. A tulajdonosok korábbi képviselői eltekintettek a hosszú távú fejlesztésektől, s évente a nyereség 60-70 százalékát vették ki osztalékként. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.