Egyre többen az adósság csapdájában

A bruttó nemzeti termékhez (GDP) viszonyítva 2000 óta 5,4-szeresére nőtt a magyar lakosság hitelintézetekkel, takarékszövetkezetekkel, lízingcégekkel, biztosítókkal szembeni eladósodása – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete éves jelentéséből. E szerint ugyanis négyezermilliárd forintra emelkedett 2004 végén a magyar háztartások összes tartozása a négy évvel ezelőtti 740 milliárd forintról, amely magában foglalja a háztartások teljes tartozását.

Hunyor Erna
2005. 08. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négyezermilliárd forintra emelkedett 2004 végén a magyar háztartások összes tartozása a 2000. végi 740 milliárd forintról, amely adat magában foglalja a háztartások teljes, azaz nem csak a bankok felé fennálló tartozásait is. A lakosság rendelkezésére álló jövedelméhez, különösen a szabad rendelkezésű jövedelmekhez képest ez az arány már kifejezetten magas – állapította meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). A felügyelet úgy véli: növekvő kockázatokra utal emellett a BAR-listán (BAR: bankközi adós- és hitelinformációs rendszer) szereplő lakossági adósok rohamosan növekvő száma is.
A PSZÁF éves jelentéséből kiderült, hogy a hazai bankrendszer legnagyobb arányú hitelkihelyezését továbbra is a lakáshitelek képezik. Bár a növekedési ütem lassult, az 1900 milliárd forintos állomány 2004 végén a lakossági bankhitelek hetven százalékát tette ki. A lakáshitelek kockázata nálunk nemzetközi mércével mérve is alacsonynak tekinthető, mert a hitelek négyötöde állami támogatásban részesül, és ezek kamata maximált.
A gépjármű-hitelezés azonban ennél jóval kockázatosabbnak bizonyult. A keresletnövekedés az elmúlt év közepén érte el a csúcsát, azóta mind az új, mind a használt gépkocsik piacán visszaesés tapasztalható.
A leginkább kockázatosnak azonban
a PSZÁF a pénzkölcsönzőket tartotta. Ugyanis – mint az éves jelentésből kitűnik – adósságcsapdába kerülhetnek azok, akik olyan pénzkölcsönzőkhöz fordulnak, amelyek nagyon magas kamatra, ám gyorsan, s rövid futamidőre adnak kis összegű hiteleket. Az igénylők ugyanis általában megélhetési problémáik finanszírozására költik el ezt a pénzt. A PSZÁF ebben a folyamatban azért lát fokozott kockázatot az ügyfelek számára, mert a hitelfelvevők nem minden esetben számolnak a gyors forráshoz jutás későbbi terheivel.
A felügyelet szerint a unit linked (befektetéshez kötött) életbiztosítások piacán az elmúlt évben kiéleződött a verseny, a termékek egyre bonyolultabbá válnak, ami az ügyfelek számára nagyobb – vagy fel nem ismert – kockázatot jelent, a transzparencia ugyanis ezzel együtt nem erősödött. Néhány biztosítónál a szerződési feltételek keret jelleggel sem tartalmazzák az ügyfél által választható eszközalapok befektetési portfólióját – állapítja meg a jelentés. A nyugdíjpénztárak esetében a működési és vagyonkezelési költségek alakulása a hoszszú távú hozamokat is befolyásolja, ezek esetében egyébként a PSZÁF szerint nem is elsősorban a költségek szintje, hanem azok eltérései hordoznak kockázatot. A vállalkozói piac kockázatait elemezve a felügyelet úgy tartja, a lakásépítési vállalkozásokat finanszírozó vállalkozói hitelek az építési piacon kialakult túlkínálat miatt a lakáshiteleknél magasabb szintű és növekvő kockázatot rejtenek a finanszírozók számára.
Az elmúlt évben a vállalati körben tovább nőtt, a lakossági körben pedig rohamosan emelkedett a devizában, illetve devizaalapon nyújtott hitelek száma és részaránya. A lakossági hiteleken belül a gépjárműhitelek túlnyomó többsége devizahitel, de megjelentek ezek a hitelek a jelzáloghitelek között is. A vállalati körben különösen a kis- és középvállalkozások devizahitelezésének növekedése figyelemre méltó. A devizahitelek fő vonzerejét a forintnál jóval alacsonyabb kamatok és a hosszabb ideje stabilan erős forint képezik. Ezekben a tényezőkben rejlenek kockázataik is: a külföldi kamatok növekedhetnek, a forint gyengülhet. A hitelek visszafizetési terhe – a hazai átlagos törlesztési összegek ismeretében – csak jelentősebb árfolyam- és kamatváltozások mellett nő meg jelentősen. Ennek ellenére a PSZÁF – a lakosság szabad rendelkezésű jövedelmének korlátozottsága miatt – számol az ehhez kapcsolódó kockázattal. Árfolyamkockázat azoknál az ügyfeleknél merül fel, akiknek nem az adott devizában vannak bevételeik. A lakosságot és a kisvállalkozások jelentős részét ilyen ügyfélnek tekinti a felügyelet. Ezt a kockázatot úgy lehet mérsékelni, ha a fogyasztók minél szélesebb köre teljes mértékben tudatában van a devizahitelek sajátos kockázatainak. A teljes átláthatóság nemcsak az ügyfelek érdeke, hanem a hitelezőké is, mivel a devizahiteleknél az ügyfelek által vállalt árfolyamkockázat kedvezőtlen körülmények bekövetkezte esetén az ő hitelezési kockázatukká válik.
Az intézményi kockázatokat elemezve a PSZÁF jelentésében felhívta a figyelmet a növekvő hitel/betét arányra. Az ezzel kapcsolatos kockázatot azonban mérsékli, hogy a külföldi források zöme nem betét, hanem főleg az anyabankoktól származó éven túli hitel. Ezzel kapcsolatban a PSZÁF megjegyezte: a bankoknak kifejezetten megéri külföldről olcsó forrásokat felvenni, egyebek között ezért mérséklik gyorsabban a betétek kamatszintjét, mint a hitelekét. A PSZÁF szerint számos tényező arra utal, hogy az idén alacsonyabb lesz a pénzintézetek jövedelme.
Jelenleg közel félmillió ügyfél rendelkezik internetes kapcsolattal pénzügyi intézményekhez, nagyobbrészt bankokhoz, kisebbrészt biztosítókhoz. Az ügyfelek többsége még nem végez pénzügyi műveleteket a hálón keresztül, csupán számlájáról, befektetéseiről tájékozódik. Ugyanakkor már megjelentek az internetes visszaélések sajátos formái is, mint például az illetéktelen kártyahasználat. A szolgáltató pénzintézetek a fejlett technikát alkalmazva próbálják minimálisra szorítani az internetes csalások lehetőségét, de teljes biztonságot nem tudnak adni. Újonnan felmerülő és fokozatosan teret nyerő probléma az interneten keresztüli biztosítási termékértékesítés során a polgári törvénykönyvben előírt, írásbeli biztosítási szerződéskötésre, írásbeli ügyfél-tájékoztatásra vonatkozó szabályok nem teljes körű betartása.
Az elmúlt évben 2900 írásbeli panasz érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez a pénzügyi intézmények ügyfeleitől. Az ügyfelek elsősorban a bankokra és a biztosítókra panaszkodnak.















Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.