Állandó egyeztetések, viták az alkatrészbeszerzésről, a határidők túllépése – leginkább ilyen problémák kerültek előtérbe a KrasAir által Ferihegyre küldött repülőgépek nagykarbantartási munkálatainak esetében. A KrasAir két Boeing 767-es gépének karbantartásához a szintén orosz East Line Technique-től kapott megbízást a Malév kisebbségi tulajdonában levő repülőgép-javító vállalat, az Aeroplex Kft. A repülőgépek átvizsgálását követően kezdődött meg az egyeztetés a felek között az alkatrészek beszerzéséről, ugyanis költségcsökkentés miatt a logisztikai folyamatokat is saját kézben tartotta az East Line, az Aeroplex által ajánlott és fontosnak tartott alkatrészeket pedig túl drágának találta. Ennek megfelelően az orosz cég közölte, hogy egyes tételeket saját maguk szállítanának a repülőgépekhez, azokat a piacról próbálják beszerezni. Információink szerint az East Line az iparági gyakorlattól eltérően minden apró tételre moszkvai jóváhagyást kért – a cég központja az orosz főváros domogyedevói repülőterén található –, ami időben is jelentős csúszást okozott. Mindez felborította az Aeroplex karbantartási tervét, hiszen más cégek megrendelését is teljesítenie kellett.
Kritikus pont volt az egyik repülőgépen a fékszárny elkopott alkatrészeinek a cseréje, amit csak hoszszas rábeszélésre fogadott el az East Line képviselője. Az orosz cég igényei szerint a fékszárnyat a piacról beszerzett használt alkatrészekkel javították meg. Az Aeroplex értesüléseink szerint jelezte az orosz félnek, hogy ki kell cserélni a repülőgépek elkopott kerekeit, ezt a megrendelő csak Oroszországban tette volna meg. Az egyik 767-es például lyukas padlólemezzel érkezett a szerelőcsarnokba, a helyreállításhoz szükséges csavarok és kenőanyagok – amelyek összesen hat euróba, azaz 1500 forintba kerültek – felhasználása miatt nézeteltérés alakult ki a két cég között. Az East Line által az Aeroplexhez küldött anyagokkal és alkatrészekkel kapcsolatban sok esetben jelentős minőségi problémák merültek fel annak ellenére, hogy az Európai Unió elvárásai és nemzetközi szabványok egyértelműek.
A szakmában ebből adódóan érthetetlennek tartják, hogy olyan légitársaság – pontosabban annak tulajdonosa és az őt képviselő befektetői csoport – pályázik a Malévre, amelynek műszaki üzemeltetője alapvető követelményeket és minőségi elvárásokat hagy figyelmen kívül, miközben a költségcsökkentés elsődleges szempont. Lapunk úgy értesült, hogy a számlák ellenértékének átutalása rendszerint csak az Aeroplex nyomására történt meg, mivel kilátásba helyezték a repülőgép és az üzemképességet tanúsító okmány visszatartását. Információink szerint négy számlát még mindig nem fizetett ki az orosz fél: a cég harminckét ezer euróval tartozik az Aeroplexnek, a kifizetésre a repülőgép visszaadásakor levélben vállaltak az oroszok garanciát.
Lapunk megkeresésére Rudenko Jevgenyij Pavlovics, az East Line Technique vezérigazgatója közölte, hogy tudomása szerint még harmincötezer euró értékű számla nincs kiegyenlítve. Ezt viszont abban az esetben tudják teljesíteni, ha a visszaigazolás megérkezik az Aeroplextől. Az alkatrészellátással kapcsolatban semmilyen megkeresés nem érkezett az Aeroplex részéről – tette hozzá. A KrasAir illetékese közölte: repülőgépeinek javításával kapcsolatban nem áll módjukban felvilágosítást adni, hiszen a Malév-privatizáción pályázó AirBridge Magyarországi Vagyonkezelő Rt.-ben az orosz légitársaság semmilyen formában nem tulajdonos. Az AirBridge Rt. egy magyar többségi tulajdonú társaság, amelyben Borisz Abramovics mint magánbefektető birtokol 49 százalékot.
Emeli az árakat a Boeing. Az amerikai Boeing repülőgépgyár, tekintettel a növekvő keresletre, átlagosan 3,5 százalékkal emeli valamennyi személyszállító repülőgéptípus árát – írta meg a Financial Times Deutschland. A cég szóvivője egyebek mellett az alkatrészek, valamint a részegységek drágulásával indokolta a lépést. Az amerikai konszern bízik abban, hogy az idén több év óta először megelőzi nyugat-európai vetélytársát, az Airbust a megrendelések elnyerésében. A folytonos versengésben az idei év első felében a Boeing kerekedett felül: az amerikai konszern összesen 417 repülőgépet adott el, miközben az Airbus 268-at. (MTI)