Hol vannak a katonák?

Bár a New Orleans-i hurrikán egyértelmű politikai vesztesének George W. Busht tekintik, a Katrina mégis megtámogathatja a Pentagon új védelmi koncepcióját. Ennek értelmében vészhelyzetekben az amerikai hadsereg a polgárháború óta nem látott jogosítványokhoz jutna, amely törekvésben sokan máris Amerika lopakodó militarizálását sejtik.

Tóth Szabolcs Töhötöm
2005. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tokiói metróban elkövetett terrortámadás tartotta izgalomban a világsajtót 1995 tavaszán. Március 20-án az Aum Shinrikyo nevű szekta szarint, azaz ideggázt juttatott a földalatti több vonalán is a levegőbe. A terrorakció következtében tizenketten meghaltak, és csaknem hatezer ember szenvedett el enyhébb vagy súlyosabb mérgezést.
Richard A. Clarke, aki ebben az időben az Amerikai Nemzetbiztonsági Tanács terrorellenes csoportjának vezetője volt, a hír hallatán azonnal tanácskozást hívott össze Washingtonban. Az eseményről saját maga tudósított tavaly megjelent könyvében. (E könyvnek ugyan elsődleges szándéka a George W. Bush elleni politikai támadás volt, ám mindettől függetlenül rengeteg bennfentes információt is az olvasó elé tár.) Clarke az 1995-ös események bemutatásával egy olyan problémát igyekszik megvilágítani, amellyel az amerikai kormányzat a hidegháború végétől kezdve egyre gyakrabban találta szemben magát, nem külföldön, hanem Amerika földjén. Miképpen vethető be a lakosságot érő katasztrófák elhárítására a hadsereg?
Clarke a CIA és az FBI jelen lévő összekötő tisztjeitől azonnal információt kért a japán csoportról, hiszen ekkoriban már régi félelme volt az amerikai vezetésnek, hogy tömegpusztító fegyverek jutnak terroristák kezébe. A jelek szerint ez a rémálom vált valóra a tokiói metróállomásokon. Az FBI és a CIA semmit sem tudott az ismeretlenből előbukkant japán terrorcsoportról, és állították, Amerikában nincs ilyen szervezet. „Megnéztétek a manhattani telefonkönyvben is?” – kérdezte félig tréfásan Clarke az FBI emberét a tanácskozáson.

„Ez most komoly?” – kérdezett vissza a meglepett ügynök. Mindenesetre felhívta a New York-i FBI-irodát. Csakhamar megérkezett a túl sok nyomozást nem igénylő kérdésre a válasz. „B… meg, benne vannak a telefonkönyvben! A keleti 48. utca és az 5. sugárút sarkán.”
A címre azonnal ráállítottak egy figyelőkocsit. Épp időben érkeztek: az Aum Shinrikyo irodája már költözött. A bérlők mindent papírdobozokba pakoltak, és a rakománnyal egy furgonon próbáltak kereket oldani. A New York-i csúcsforgalomban viszont az FBI-ügynökök szem elől tévesztették a járművet. A rémálom még hagymázasabbá vált: New York kellős közepén elvesztették a nyomát annak a kocsinak, amely lehet, ideggázzal volt megpakolva.
Clarke azonnal a városba akarta rendelni a hadsereg vegyvédelmi alakulatait. Ez azonban nem volt olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnt.
Az amerikai államigazgatásban ugyanis létezik egy latin varázsige, amely 1878 óta hathatósan megakadályozza, hogy a kormány rendvédelmi feladatokra alkalmazza a szövetségi haderőt. A Posse Comitatus (a megye hatalma) névre hallgató törvényt egykoron azért hozták, mert azokban az időkben a polgárháborúban győztes szövetségi katonai erők tartották fenn a rendet a renitens államokban, és ez számtalan visszaéléshez vezetett – többek között a választásokon is. A katonai uralmat megelégelve szövegezték meg tehát a rendelkezést, amely tiltja a szövetségi hadsereg belföldön való ilyen célú bevetését, és a rendteremtést a helyi erők hatáskörébe utalja.
Az elmúlt száz esztendőben a Posse Comitatust megtanulta tisztelni az amerikai hadsereg, amelynek vezetése erősen vonakodik attól, hogy katonáit terepszínű gyakorlókban lássa a városok utcáin. Az ötletet, hogy a vegyvédelmi alakulatok „űrruháikban” megjelenjenek a New York-i metróban, egyenesen sci-fibe illőnek érezte a hadsereg vezetése. Meg is mondták Clarke-nak, találjon ki valami jobbat, mert a Posse Comitatus elnöki felhatalmazás nélkül nem teszi lehetővé, hogy katonákat küldjenek New Yorkba.
Bár ezt a felhatalmazást Clinton elnök minden bizonnyal megadta volna, Clarke-ék mégis úgy hidalták át a pillanatnyi zavart, hogy a helyi nemzeti gárda alakulataihoz csapták a legközelebb állomásozó vegyvédelmisek specialistáit, és ez a csapat már elláthatta volna feladatát a városban. A nemzetőrökre ugyanis, akik helyi alapon szerveződnek, nem vonatkozik az 1878-as törvény.
Szerencsére nem volt rájuk szükség. Időközben nyomára akadtak a furgonnak, amelyben nem találtak sem vegyi, sem biológiai fegyverként használható anyagokat: valószínűleg a szekta New York-i irodáján pánikba estek a hírek hallatán, ezért hagyták el sietve addigi központjukat, nem pedig azért, mert merényletre készülődtek.
A történet mégis hátborzongató emlék maradt az amerikai illetékesek számára, mert kiderült, egy esetleges Amerikát érő terrorcsapás esetén nem tudják időben bevetni a hadsereg erőforrásait. Nyilvánvalóvá vált, hogy az a rendszer, amely azt feltételezte, hogy Amerika határain kívül vívja meg háborúit ellenségeivel, és nagyszerűen működött még a hidegháború alatt is, nem tartható fenn változatlan formában.
A szabályozást mégsem lehet egyik napról a másikra megváltoztatni. A katonai rendfenntartástól való mélységes iszony ugyanis 1878-nál is régebbre tekint vissza az amerikai történelemben, egészen a függetlenségi háborúig.

A brit uralom ellen küzdő telepesek szentül meg voltak győződve arról, hogy az állandó hadsereg veszélyforrást jelent az állampolgárok szabadságára nézve. A függetlenségi háború után mégis olyan alkotmánya született az Egyesült Államoknak, amely elrendelte a hadsereg felállítását. A gyanakvás azonban oly erős volt az új szövetségi intézménnyel szemben, hogy az alaptörvény rögvest garantálta a polgárok jogát arra, hogy szabadon fegyvert tarthassanak, ebben látták a biztosítékot ugyanis arra, hogy egy esetleges katonai hatalomátvétel után a lakosságnak lehetősége lesz akár fegyverrel visszaállítani a törvényes rendet.
Az az alapelv tehát, hogy a szövetségi katonaság lehetőleg semmilyen formában ne vegyen részt a polgárok életének alakításában, az ország születésétől fogva él Amerikában. Az 1878-ban alkotott későbbi törvény persze kibúvókra is lehetőséget ad: nem tiltja, hogy a hadsereg kiképzésben és technikában segítséget nyújtson a helyi rendvédelmi erőknek, és a jogszabály nem vonatkozik a nemzeti gárda alakulataira sem, amennyiben nem szövetségi, hanem állami kötelékben teljesítenek szolgálatot.
Ezért hallani a hírekben azt, hogy természeti katasztrófa után nem a hadsereg alakulatai, hanem a nemzetőrség vonul be a területre a rendet helyreállítani, a katonák pedig legtöbbször csak fegyvertelenül, a károk helyreállításában vesznek részt.
A Katrina után a katasztrófa sújtotta térségbe érkező műszaki alakulatok, valamint a mentésben részt vevő haditengerészet nem is látott el rendfenntartó funkciókat. Mégis – pár nappal a New Orleans-i kataszrófa után – az utcákon a legendás 82-es légideszant-hadosztály katonái bukkantak fel piros barettsapkájukban és gépkarabéllyal a kezükben. Az elit egység 3000 katonáját, élve az 1878-as törvény kínálta kivételes elnöki jogkörrel, azt követően rendelte George W. Bush elnök a városba, hogy a helyi erők elégtelennek bizonyultak a fosztogatók és az utcákat hatalmukba kerítő fegyveres bandák megfékezésére.

Hogy a 82-eseket küldték, annak alighanem csupán erődemonstrációs célja volt, hiszen a katonák speciális kiképzésükből adódó tudásukat nemigen hasznosíthatták itt, szerepük csupán arra szorítkozott, hogy a nyomukban a városba özönlő nemzetőr-alakulatok mellett „meggyőző jelenlétet” biztosítsanak.
Az effajta jelenlétet azonban sokan bírálják, mondván, a katonák egyszerűen nem tudnak mit kezdeni egy ilyen feladattal. Őket arra képezték ki, hogy az ellenséget megsemmisítsék, ám a bűnüldöző munka ettől eltérő hozzáállást kíván. Számtalan esetet idéznek, ahol a hadsereg bevonása a rendvédelmi feladatokba kudarccal, sőt felesleges vérontással végződött.
A szövetségi katonai alakulatok hangsúlyos rendvédelmi szerepvállalása New Orleansban tehát nemcsak a fizikai, de a politikai kármentésnek is része: a Katrina pusztítása után általánossá vált a vélemény, hogy a szövetségi kormányzat nem reagált megfelelően a válsághelyzetre, és a mentés az irattologatás, a kommunikáció hiánya, valamint az illetékesek nemtörődömsége miatt késedelmet szenvedett, amely késedelem emberéletekbe került. Az elnöki intézkedés tehát, amely a szövetségi hadsereget vonultatja fel az utcákon, része a kísérletnek, hogy George W. Bush megítélésén, amely a hurrikán után történelmi mélypontra süllyedt, javítsanak.
Van azonban a lépésnek egy ennél meredekebb olvasata is. Június végén rukkolt elő a Pentagon egy negyvenoldalas tanulmánnyal, amely a hadsereg új, belföldi szerepvállalásáról szóló doktrínát összegzi. A dokumentum hamar a civil szervezetek és a sajtó kereszttüzébe került, hiszen olyan stratégiai váltást sejtet, amelynek következtében a katonaság – vészhelyzet esetén – Amerika földjén is bevethető lesz (az országra támadó ellenség elleni harcban eddig is bevethető volt).
Ami még inkább aggodalomra ad okot, az összefoglaló a polgári bűnüldöző szervek és a katonai hírszerzés fokozott együttműködését és adatbázisainak megosztását sürgeti. A lapokban – mindettől függetlenül – máris olyan híradások jelentek meg, amelyek arról tudósítanak, hogy a katonai hírszerzés béketüntetőket tartott megfigyelés alatt, ami utoljára a vietnami háború idején fordult elő. Ezeknél az eseteknél azonban volt rázósabb belföldi hírszerző akciója is a közelmúltban a Pentagonnak: a minisztérium égisze alatt indított Totális információtudatosság (TIA) orwelli nevet viselő programról van szó. A program törekvése az volt, hogy a különféle, már létező polgári adatbázisok információit egyetlen nagy katonai adatbankban rendezze össze: például a hitelkártyaadatokat (tehát, hogy ki mikor és mit vásárolt), a repülőgépes helyfoglalásokat (tehát, hogy ki hova és mikor utazik) és feltehetően még számos egyéb adatot is, talán azt is, hogy ki milyen könyvet kölcsönöz a könyvtárból. A TIA azonban olyan tiltakozást váltott ki, hogy a Pentagon 2003-ban a programot leállította. Eltelt azóta két év, és lám, az elképzelés, ha nagy általánosságban is, ismét előkerült az új stratégiát meghatározó tanulmányban, ami azt jelzi, a védelmi minisztérium nem mondott le ezekről a törekvéseiről.
Természetesen a hadsereg fokozottabb belföldi szerepvállalását a 2001. szeptember 11-i terrortámadásokkal és a megnőtt „fenyegetettséggel” indokolják. Ilyesféle fokozottabb szerepvállalást sejtet egy új katonai parancsnokság felállítása is. Az országon belüli hadműveletek irányítására egészen 2002-ig nem létezett önálló parancsnokság az Egyesült Államokban. Ekkor alakították meg az Északi Parancsnokságot (Northcom), amelynek tábornoka az Egyesült Államokban állomásozó összes katonai alakulat felett rendelkezik. A katonai hatalom ilyen mértékű összpontosítására egyetlen tábornok kézében még nem volt példa az Egyesült Államok történelmében, és ez sokakat nyugtalansággal tölt el.
A Katrina utáni katonai műveleteket már a Northcom irányította, az elmúlt napokban pedig tetten érhető volt a buzgalom a Fehér Ház részéről, amellyel ennek az új katonai parancsnokságnak a létjogosultságát bizonyítani szeretné.
Eközben a televíziós stábok rendre szólaltatták meg a helyi lakosokat, akik kérdőre vonták Busht: ha Irakba 24 órán belül csapatokat tudtak küldeni, miként lehetséges az, hogy itt napokat kellett várni a katonai segítségre? Az emberek fejében és a tömegtájékoztatásban is megfogalmazódott az a kérdés, amely George W. Bush kormányának eredetmítoszát vonja kétségbe: vajon nem lenne-e jobb helyük a terror elleni háborúra fordított pénzeknek a katasztrófaelhárításnál, az egészségügyben és az oktatásban?
Ám észrevétlenül egy másik kérdés is felbukkant: hol voltak ilyen sokáig a katonák? Nem lehetne valamit tenni, hogy legközelebb gyorsabban itt legyenek?
A Fehér Ház tehát a mentés elégtelenségét, amely sokak szerint tudatos politikai lépés volt, most arra használhatja, hogy a katonaság átértékelt belföldi szerepvállalása mellett érveljen: bebizonyíthassa a lakosságnak, az ország még mindig nem készült fel eléggé egy várható terrorcsapás következményeinek kezelésére. Hogy egyedül a szövetségi hadsereg tud hatékonyan fellépni olyan vészhelyzetekben, mint amilyen a Katrina következtében New Orleansban és környezetében előállt.
Innen pedig már csak egy nagyon kis lépés, hogy a hurrikán és a 2001. szeptember 11-e utáni állapotokat összekössék az emberek tudatában. Erre az elnök a szeptember 11-i megemlékezéseken kísérletet is tett, amikor a két vészhelyzetet egymáshoz hasonlította. Ezzel a kijelentéssel George W. Bush az Egyesült Államok elmúlt négy évét a permanens válsághelyzet időszakává változtatta. Amelyet hathatósan talán csak a hadsereg tud majd megoldani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.