Nem ér véget a privatizáció

A szocialisták lezárják a privatizációt, amiről törvény rendelkezik még az idén – jelentette be Hiller István MSZP-elnök, miután szerdán megbeszélést folytatott Pokorni Zoltán Fidesz-alelnökkel az ellenzék által felkínált nemzeti vagyonszerződésről. A privatizációval kapcsolatos jelenlegi tervek azonban homlokegyenest ellentmondanak a pártelnök kijelentésének.

Hunyor Erna
2005. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a legnagyobb kormánypárt évek óta a privatizáció mellett tette le voksát – amit előbb bevételmaximalizálással magyarázott, majd az államháztartás éhségével indokolt –, mára az MSZP egészen más állásponttal hozakodott elő. E szerint a privatizáló állam időszaka véget ért, s el kell kezdeni a fejlesztésközpontú állam időszakát, ezért a kormány az év végéig törvénycsomagot nyújt be a privatizáció lezárásáról. Sőt, az MSZP ehhez a Fidesz javaslatait is várja. A Fidesz azonban óvatosan fogadta ezeket a kijelentéseket, amit mi sem mutat jobban, mint az, hogy az ellenzéki párt kétharmados jogszabályban rögzítené az állami tulajdonban tartandó vagyontárgyak körét: ide tartoznának a vasút, a posta, az autópályák, a Budapest Airport Rt., a Volán-társaságok, a villamos művek, valamint a kórházak.
A jelenleg regnáló kabinet elmúlt három éve alatt az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. üzleti terveiben szereplő eladásokat teljesítette. Így – a teljesség igénye nélkül – elkelt a Dunaferr Rt., a Postabank, a Mahart Duna Cargo Kft., a Bólyi, a Szerencsi, az Enyingi Agrár Rt., a Hód-Mezőgazda és a Mezőhegyesi Állami Ménesbirtok Rt. mellett még számos egyéb agrárcég, a Hungexpo Rt., a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., az M-Ingatlanközvetítő Rt., valamint az Antenna Hungária Rt. Ez idő alatt eladták volna a Tokaj Kereskedőház Rt.-t, a Malév Rt.-t, a Volán-társaságokat, a Bábolna Rt.-t, a Club Aligát is, a Balatoni Hajózási Rt.-t, a Rehab Rt.-t, a Hollóházi Porcelán Rt.-t, valamint a Zsolnay Porcelánmanufaktúrát, ám ezen pályázatok egy részét visszavonták, az említett cégek más részének értékesítése viszont még folyamatban van. Ezen túl még az idén szeretnének megszabadulni a Budapest Airport Rt.-től is.
Időközben tanulmányt készített a privatizációról az Állami Számvevőszék kutatóintézete is. Ebből kiderült, hogy a rendszerváltozás óta eltűnt az állami vagyon harmada. A jelenlegi tervek szerint a még állami tulajdonban lévő, mintegy 770 milliárd forint értékű vagyonból 37 cég és 238 milliárd forintnyi vagyon tartós állami tulajdonban maradna, 530 milliárd forintnyi, 130 céget képviselő vagyon pedig eladható. Kérdés tehát, hogy mi alapján állítja a szocialisták vezetője a privatizáció várható lezárását, főképp annak tükrében, hogy időről időre felröppennek olyan értesülések, amelyek további tartós állami tulajdonú vagyon eladhatóvá tételéről szólnak. Az ÁPV Rt. portfóliójában ugyanakkor találhatók olyan jelentős cégek, illetve azok tulajdoni részei, mint a Mol Rt., a Magyar Villamos Művek Rt., a Magyar Posta Rt., a Volánbusz Rt., a Szerencsejáték Rt., a Forrás Rt., a Magyar Export-Import Bank Rt., a Hitelgarancia Rt., a Kermi Minőségellenőrző és Szolgáltató Kft., a Műszaki Biztonsági Vizsgáló és Tanúsító Intézet Kft., a Temperáltvizű Halszaporító és Kereskedelmi Kft., a Hungaroring Sport Rt., a Mecsekérc Környezetvédelmi Rt., a Tisza Cipő Rt., a Zsolnay Örökségkezelő Kht.
Aranyrészvénye – azaz szavazatelsőbbséget biztosító joga – van az ÁPV Rt.-nek többek között a Budapesti Elektromos Művek Rt.-ben, az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Rt.-ben, a Hungaropharma Gyógyszer-kereskedelmi Rt.-ben, a Herz Szalámigyár, a Kalocsai Fűszerpaprika, valamint a Pick Rt.-ben is.
Az ÁPV Rt. az ingatlanjainak nagy részét átadta a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak (KVI). A közelmúltban indult – és csaknem hat hónapig tartó –program során több mint száz ingatlant kínál eladásra a KVI. Ezek között nem szerepel a Club Aliga, mert az ingatlan tulajdonviszonyai még nem rendezettek. A KVI idei, mintegy 30 milliárd forintos bevételi előirányzata a tavalyinak több mint tízszerese.
A fent felsoroltak szempontjából figyelemre méltó az a nyilatkozat is, amit az ÁPV Rt. elnöke júliusban adott lapunknak. Mészáros Tamás azon kérdésünkre, hogy indokoltnak tartaná-e, hogy a jelenleg megnevezett tartós állami kört tovább szűkítsék, így vélekedett: „A Volán-társaságokra előbb vagy utóbb sor kerül, éppúgy, mint a Magyar Villamos Művek privatizációjára. Annak ellenére, hogy én is tisztában vagyok azzal: a közelmúltban döntöttek ezen társaságok állami tulajdonban tartásáról.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.