Provincializálódó várostervezés

Minden tudományos előadás mentes volt a politikai utalásoktól, mégis mintha rendre a politikai tartalom és felelősség köszönt volna vissza a napokban tartott urbanisztikai konferencián. A Városfejlesztés – versenyképesség. Társadalmi kohézió Magyarországon és az európai integráció című tanácskozás ugyanis mindazon kérdésekkel foglalkozott, amelyeket nehéz a politikai elit felelőssége s az elmaradt lehetőségek firtatása nélkül tárgyalni.

2005. 09. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tudományos kutatók gondolatmenetéből leszűrhető a tanulság: az „Ejh, ráérünk arra még” Pató Pál uras hozzáállás fokozódó hátrányt termel Magyarország számára az európai versenyben. A másik konklúziót úgy fogalmazhatjuk meg, hogy – még ha az előadók gondosan kerülték is az ideológiai tanácsokat – ha valaki képtelen a közösség érdekeinek képviseletére, ügyetlenül a multinacionális szempontok kiszolgálójává válik, az nem liberális, hanem alkalmatlan. Továbbgondolva a konferencián elhangzottakat: a politikai elit nem szívesen veszi, ha konkrét ígéreteire emlékeztetik, így hosszabb távon a társadalmi igények szerkezetét és színvonalát igyekszik átszabni. Ha például az emberek nem helyeslik a zöld területek csökkentését, alacsonynak tartják a szolgáltatások minőségét, s élhetetlennek szűkebb lakóhelyüket, úgy egyes politikusok szerint marketing- és reklámtevékenységgel, az igénytelenségre való szoktatással meg lehet oldani ezt a problémát.
A szakemberek is utaltak arra, hogy az Európai Unió országaiban az elkövetkezendő évtizedekben folyamatosan növekedni fog a városok népessége, s a nagyobb települések kiterjedése is, így a megfelelő tudományos stratégiát, tudatos jövőképet ki kell dolgoznunk, ha nem akarunk végletesen lemaradni a világversenyben. „Az emberi gondolkodás által kreált világ új keletű problémái csak még újabb gondolkodásmóddal oldhatók meg” – idézte Albert Einsteint Szilágyi Kinga. A tudományos kutató a fenntartható tájfejlesztésről és a várostérségek jövőjéről szólva kifejtette: maga a fenntartható fejlődés kifejezés is újraértelmezésre szorul. Más előadók elemzéseire reagálva kijelentette: nem csupán a lakóparkok paraziták, paradox módon maga a város is az. Hiányolta a tájterhelhetőségi szemléletet, azt a gondolkodásmódot, amely a zöld területeket az élhetőség rovására is szinte kiiktatná települési központjainkból. Pedig a tények és adatok beszédesek: míg 1990-ben országosan csak tizenegy és fél százalékos volt a művelésből kivont területek aránya, addig 2000-re ez a szám meghaladta a tizennyolcat, s a tendencia azóta csak folytatódik. Ismételten szembemegyünk tehát az uniós folyamatokkal, hiszen az EU-ban felismerték és kimondták: a táj gazdasági érték is. Tudják ugyanis, hogy az identitás átélése a gazdasági teljesítőképességet is tovább erősíti. Tavaly lépett életbe az unióban az európai tájegyezmény, s még régebben érvényben van a fenntartható városi környezet tematikus stratégiája. Magyarország még nem ratifikálta ezeket, a jövőben remélhetőleg megteszi.
A komplex látásmód határozza meg leginkább a modern urbanisztikai törekvéseket – világlott ki a tudományos értekezésekből. Lényegében minden mindennel összefügg, hiszen a városi táj minősége meghatározza az emberek közérzetét, így kreativitását, munkateljesítményét is. Elavult tehát az a rossz beidegződés, amely csupán egyfajta luxusként, „szépészeti beavatkozásként” láttatja a város esztétikai kialakítását. Az örökségvédelmi szempontok is ugyanilyen begyöpösödött sztereotípiák alapján kerülnek hátrébb a prioritások sorában. Holott a múlt és jelen közti folyamatosság materiális megjelenítése egy közösség azonosságtudatának szerves része. Nálunk viszont máig modern felfogásként adják el azt a korszerűtlen várostervezési metódust, amelynek jegyében minden létező négyzetmétert legszívesebben beépítenének, illetve újratelepítenének, a meglévő épületeket pedig potenciális reklámhordozónak tekintenék. Az iménti gondolatok legfőképpen Máté Zsolt előadásában bukkantak fel, aki nemzetközi felmérésekre utalva kimutatta: a történeti városi táj a fővárosban oly mértékben túlterhelt, hogy sokszor már nem érdemli ki a történelmi jelzőt.
Máté Zsolt más összefüggésben azt is mondta: lehet, hogy nem kell az épített örökség valamennyi elemét tabuként kezelni, ám a szakembereknek és városvezetőknek mindenképpen dönteniük kell a hoszszú távú koncepciókról. A koherens projektek hiánya ugyanis minden területen átszövi a hazai városfejlődést – foglalható össze a legtöbb előadó igazsága. Esetlegesség és pillanatnyi politikai lobbiérdekek uralják a honi várospolitikát, ahol a multinacionális cégek szervilis kiszolgálása is megjelenik a háttérben, letörve a közösség jövőjét. Somlyódiné Pfeil Edit elemzése a hazai jogszabályi kuszaságról adott nyugtalanító képet. A városok például megjelennek a kistérségi rendszerben, de még csak meg sem nevezik őket, egész egyszerűen nem találni a város fogalmát. A közigazgatási rendszerben az állam a végrehajtást is a helyi szereplőkre hárítja át, s a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés elve sincs konkrétumokra lebontva, csupán az általánosságok szintjén jelenik meg. Az unióban már más a trend, az államok ösztönzően lépnek fel, s direkt szabályozással támogatják a centrumok átgondolt tervezését és a városi hálózatok együttműködését. Persze nemcsak a városrendezés, hanem a környezeti rehabilitáció terén is rendezetlen jogi viszonyok vannak. Barta Györgyinek a volt ipari, úgynevezett barna övezetek hasznosítását taglaló előadásából kitűnt, az sincs tisztázva, ki fizet a múltbeli környezetszennyezés kiküszöböléséért. A legtöbb volt ipari területen hetven vagy akár kétszáz tulajdonossal is lehet számolni, s ez a megdöbbentő kép éppen ellentettje az ideális tiszta viszonyoknak. A cél pedig az lenne, hogy a területek feljavításával vonzó célponttá váljanak a beruházók számára, ám a legfrissebb hírek szerint még a kutatások folytatására sem kaptak állami támogatást.
Ausztria hatvanszázalékos, Norvégia pedig kilencvenszázalékos állami szubvencióval támogatja a szórványtelepülések fennmaradását, nálunk viszont nyoma sincs a hasonló állami szerepvállalásnak – tért ki rá Csatári Bálint, aki Kecskemét és a környező tanyavilág példáján illusztrálta, miként zúgott át a településen ötven évig az államszocializmus. Szerinte növekedni fognak a térségben a társadalmi és környezeti konfliktusok, s ennek szimbóluma lehet az a Malom-center, amely felfalt egy nagyon értékes darabot a város funkcionális szívéből. Pedig az új athéni charta, amely az 1933-as, Le Corbusier nevével fémjelzett első, korszakalkotó charta mintájára fogalmazódott, a roncsolás helyett a közérdek érvényesülését tűzte zászlajára – számolt be róla Tóth Zoltán tudományos kutató. A XXI. század jó városa e szerint csakis az lehet, amely a szociális, a gazdasági és a környezeti szempontokat koherens módon ötvözi, s megteremti az egyensúlyt az értékek megtartása és az új törekvések között.

*****
Budapest versenyképes. A konferencián Enyedi György akadémikust hetvenötödik születésnapja alkalmából köszöntötte Vizi E. Szilveszter, az MTA elnöke is. Az ünnepelt urbanisztikai tudós kérdésünkre elmondta: a versenyképességgel kapcsolatos kételyek mindig megvannak, hiszen folyton törekszünk a tökéletességre. A magyar városok nagy része – s különösen Budapest – versenyképesek a nemzetközi porondon. Azt hiszi azonban, nem csak tőkéért kell versenyezni, nem csak a gazdasági erő ide vonzásáért. Ringbe szállhatunk a vonzó emberi környezetért és az ép társadalomért, amely nem szakad darabokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.