Zavar a közútkezelőknél

A felszámolt megyei közútkezelő közhasznú társaságok (kht.) helyett igazgatóságok végzik október 1-jétől az állami közúthálózat fenntartását és fejlesztését, a vezetői posztokra máig juttathatták el pályázataikat a jelentkezők. Egyelőre még a szakma számára sem világos, hogy a gazdasági és közlekedési tárca irányítói milyen tevékenységeket szerveznek ki, és mely ingatlanokat privatizálnák.

Putsay Gábor
2005. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős az átrendeződés a legutóbb 1996-ban átalakított közúti szakmában, a gyors, felülről irányított változásokat még maguk az érintettek sem tudják követni. A megszüntetett megyei igazgatóságok jogutódjaként létrejött 19 területi igazgatóság vezetői posztjára máig lehetett pályázatot beadni.

Megszüntetés, összevonás

Ismert: a szakmai alapokon működő megyei kht.-kat Kóka János miniszter utasítására szüntette meg a gazdasági és közlekedési tárca, a területi egységeket az újonnan megalakult Magyar Közút (MK) Kht.-ba vonták össze. Annak ellenére, hogy májusban az MK igazgatójának Kenderesi Jánost nevezte ki a miniszter, az ügyvezető igazgatói posztot újabb pályázatot követően lehet csak elfoglalni. Az MK Kht. 2006. január 1-jétől működik, a kht.-k helyén létrejövő területi igazgatóságok vezetői idén október 1-jétől foglalhatják el posztjukat. A miniszter az átalakítást elsősorban költségcsökkentéssel indokolta, véleménye szerint ugyanis a központosított szervezetben az eddiginél olcsóbban lehet fenntartani a 30 ezer kilométer hosszú országos közúthálózatot, a kht.-k átalakításának másik nyomós indoka az volt, hogy külső forrás jelenjen meg ezen a területen.
Szakmai körökből ennek ellenére lapunk úgy értesült: egyelőre sem a jelenlegi vezetők, sem pedig a beosztottak nincsenek azzal tisztában, hogy az átalakulással milyen helyzetbe kerülnek, milyen hatáskörök maradnak a megyékben. Fontos lenne tudni, hogy milyen súllyal dönthet majd egy területi vezető, aki a budapesti központból kapja az utasításokat. Az átalakítás megkezdése előtt a minisztérium és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság vezetői tizenöt százalékos létszámleépítést határoztak meg a kht.-k vezetőinek, ami a munkatársak körében óriási felháborodást és létbizonytalanságot okozott. A leépítésnek és az átalakulásnak rövid távon az lett az eredménye, hogy a legjobb szakembereket elhívták a magántulajdonban működő kivitelező cégek, megkezdődött az agyelszívás a meggyengült állami szektorból.
Szakemberek rámutatnak: ebben a helyzetben problémát jelent a fejlesztési munkák ellenőrzése is, hiszen a legjobb mérnökök távoznak a bizonytalanná tett állami szektorból. A minisztérium vezetői a hatékonyságnöveléssel és a költségek csökkentésével indokolják az átszervezést, annyi bizonyos, hogy a kht.-kal együtt a megyei felügyelőbizottságok is megszűntek, ami az adófizetők számára jelentős megtakarítás.

Olcsóbban nem megy

A megyékben dolgozók viszont úgy foglalnak állást, hogy a jelenleginél hatékonyabban és olcsóbban az adott források felhasználásával nem lehet lebonyolítani a közúthálózat fenntartását. Rámutatnak: már 2002-ben megkezdődtek az átalakulással és racionalizálással kapcsolatos tervek, ezek alátámasztására szakértői anyagok is készültek. Ezekben viszont bemutatták, hogy a kht.-k hatékonyan és jól működő szervezetek, a költségvetési összegeket megfelelően használják fel.
Felmerült ugyanakkor az útpénztár létrehozatala, ami egy államilag szabályozott bevételi lehetőséget teremtene, a Pénzügyminisztériumtól függetlenül biztosítaná a közúthálózat üzemeltetési és fenntartási kiadásait. Jelenleg a költségvetés által meghatározott összeget költhetik el a megyék az úthálózat fenntartására és fejlesztésére.

Külső források?

A finanszírozási rendszer olyan formán alakulna át, hogy a fejlesztésekhez – és a fenntartáshoz is – az autópálya-építéshez hasonlóan külső forrást lehetne igénybe venni. A hitelfelvételhez viszont az ide vonatkozó rendeletek módosításával a kht.-kat is alkalmassá lehet tenni – vélekednek szakemberek.
Az átalakítás másik célja lehet, hogy a tárca tevékenységi köröket privatizálna, és a felszabaduló ingatlanokat is értékesítené az állam. A kht.-k ugyanis – leginkább a megyeközpontok frekventált területein – igen értékes ingatlanokat használnak, ugyancsak az ingatlanpiac érdeklődésére tarthatnak számot az üzemmérnökségek is.

*****
Máris gondok. Az átalakítások miatt a kht.-k működésében máris zavarok mutatkoznak, az illetékesek szerint az amortizációban tervezett gépek beszerzését felsőbb utasításra leállították, a telepfejlesztéseket felfüggesztették. A közbeszerzési eljárásokat viszont újraindították, ám az időkiesés miatt nem biztos, hogy a gépek a tél kezdetére megérkeznek.



Állami irányítás. Európa legtöbb országában állami irányítás alatt áll a közútkezelés, -üzemeltetés, valamint a -fenntartás. Kivételt képez Szlovénia és Anglia, előbbi példáját azonban a szakmában jól ismerik: amióta szomszédunknál privatizálták a téli üzemeltetést, a Mura-vidékre meglehetősen körülményes bejutni egy-egy nagyobb havazás alkalmával. Ausztria a téli üzemeltetést korábban megpróbálta privatizálni, amiből óriási botrány lett, a közlekedési miniszter pedig lemondott. A közép-európai útviszonyok hasonlók, Ausztria nagy hegyeit leszámítva az üzemeltetési problémák ugyanazok. Németországban, akárcsak az osztrákoknál, állami feladatként erős egységek, tartományok alá tartozó útosztályok és üzemmérnökségek végzik ezt a tevékenységet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.