Esély a váltásra

Elsősorban a gazdasági szereplők hozzáállásán múlik, valóban megindul-e a szakemberek által régóta várt energetikai technológiaváltás. A megújuló energiahordozók esélyei együtt nőnek az olajárral; a jelek szerint erre elsőként az autógyárak döbbentek rá.

Erdősi Csaba
2005. 10. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyéb következményei mellett egy új kifejezést vésett a köztudatba a közelmúltban kialakult olajpiaci hisztéria. A „klímaváltozás gazdasága” szókapcsolat radikális változást sejtet a megújuló energiahordozók megítélésében, azt jelzi ugyanis, hogy a probléma a környezetvédők asztaláról legalább részben a piaci szereplők asztalára került át. A felismerés, hogy a foszszilis energiahordozóktól való szabadulás utópiából lassan profittal kecsegtető üzleti lehetőséggé változik, egyre élénkebben foglalkoztatja a nagybefektetőket, ám a technológiaváltás üteme nagyban függ attól, milyen utat választ az Egyesült Államok.
A világ vezető gazdasági hatalma jelen pillanatban egyben a világ legnagyobb olajexportőre is, és a behozataltól való kiszolgáltatottsága az elmúlt hónapokban látványosan megmutatkozott. Amerikába Venezuelából és Mexikóból érkezik a legtöbb olaj, márpedig egyik forrás sem teljesen biztos. A mexikói olajkutak New Orleanshoz hasonlóan az egyre aktívabb trópusi viharzónában találhatóak, vagyis bármikor telibe találhatja őket egy Katrina vagy Rita méretű hurrikán, Venezuelában pedig az időjáráshoz hasonlóképpen kiszámíthatatlan tényező, a politikai bizonytalanság teremt állandó veszélyhelyzetet. A Castro-barát, ám a latin-amerikai szokásoktól eltérően szabályos választásokon hatalomra került Chávez elnök ugyanis kifejezetten Amerika-ellenes, és gazdaságpolitikája nyomán korábban már többször is leállt a venezuelai olajtermelés. Ilyen adottságok mellett egyre nyilvánvalóbb, hogy az Egyesült Államoknak létérdeke a fekete aranytól és az importőr országoktól való függés csökkentése, a kérdés csak az, hogyan teszi ezt.
Az importkockázatok minimalizálásához kétféle út kínálkozik, és mindkét irányban észlelhetők is lépések. A konzervatív megoldás új olajforrások után néz, és beruházásokat szorgalmaz egyrészt azért, hogy az ezekből a forrásokból érkező olaj megérkezzen a célállomásra, másrészt pedig azért, hogy a beérkezett nyersolajat feldolgozzák. Ehhez óriási befektetésre van szükség, egy olyan iparági környezetben, ami kellőképpen hullámzó ahhoz, hogy a tőke elbizonytalanodjék: a jelenlegi olaj- és főleg üzemanyagárak mellett elvileg kecsegtető lehetőség ugyan belevágni egy új finomító megépítésébe, még magasabb olajárak mellett ugyanakkor már a megújuló energiaforrások kiaknázása is tisztes hasznot hajt, és nem tudni, melyik üzlet válik előnyösebbé a közeljövőben. Egyelőre úgy tűnik, hogy az amerikai olajipar inkább az első úton jár, az olajjal, illetve az olajtermékekkel valamiképpen szoros kapcsolatban lévő iparágak azonban a megújuló energiahordozók felé húznak. Ennek alátámasztására az autógyártásban találjuk a legjobb példát.
Már régóta tudjuk, hogy a globális környezetszennyezésért, amelyet korábban kizárólag az ipar számlájára írtak, napjainkban sokkal inkább a közlekedés tehető felelőssé. A gépkocsieladások folyamatosan nőnek, olyan helyeken is, ahol korábban kiváltságszámba ment autót birtokolni. A nem vagy csak részben benzinnel működő autók elterjedését a zöldek már régóta szorgalmazzák, és történtek is elszórt fejlesztések a tisztább technológiák alkalmazására, amíg azonban az ipar nem szimatolt üzletet a modellváltásban, komoly előrelépést sem rögzíthettünk az ügyben. Most azonban úgy tűnik, a drága benzin meghozta a kellő lökést az áttöréshez. Egyik hétről a másikra újabb autógyárak jelentik be: megkezdik a hibridhajtású, vagyis benzines és elektromos motorral felszerelt gépjárműveik gyártását. Ezek az autók városban, alacsony sebességtartományban a villamos hajtást használják, gyorsításkor vagy országúti közlekedéskor pedig a benzines motort. Az első ilyen modellel a Toyota rukkolt elő néhány évvel ezelőtt, azután jött a Honda, a közelmúltban pedig három óriási autógyár, a BMW csoport, a DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation írt alá szándéknyilatkozatot – egyenrangú partnerként – közös hibridmeghajtású gépkocsik kifejlesztésére.



A MAGYAR VILLAMOSENERGIA-KERESKEDŐK EGYESÜLETÉNEK (MVKE) KÖZLEMÉNYE
Az MVKE tagsága a magyar villamosenergia-versenypiac átlátható és kiszámítható növekedésében érdekelt. A magyar villamosenergia-versenypiac 2005-ben a nemzetközi energiaár-emelkedések, kedvezőtlen ártendenciák ellenére is szerkezetében nagymértékben fejlődött, és méretében is jelentősen megerősödött, jelentős értéket teremtve ezáltal a hazai gazdaság és társadalom számára. Ma a teljes hazai fogyasztói piac kb. 35 százaléka vásárol villamos energiát az új piaci körülmények közepette, ami egyedülálló szűkebb európai régiónkban. Tekintettel a 2007. évi teljes piacnyitás meghirdetett időpontjára és a hazai termelésű villamos energia növekvő igényére, a piaci szereplők várakozással tekintenek az MVM portfólióból származó energia 2006. évre vonatkozó aukcionálására. A versenypiac éves termékek vásárlási lehetőségét várja, mégpedig olyan mennyiségben, amely lehetővé teszi a megnövekedett, illetőleg a fogyasztói igényekre alapozva növekedni kívánó versenypiac hazai energiával való stabil kiszolgálását. Számítások szerint ez összességében mintegy 4500 GWh energia árverésre bocsátását jelenti. Ezen várakozás abból is ered, hogy a hazai termelésű villamos energia megbízhatósága lényegesen jobb, mint bármely importenergiáé. A biztosabb energia alacsonyabb fogyasztói árakat jelenthet, amely hozzájárul a hazai makrogazdaság versenyképességének javulásához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.