Jelentős hiány a MÁV-nál

Rekordszintű veszteségre számít idén a MÁV Rt. vezetése, miközben fontos fejlesztések maradnak el, s csökken a társaság létszáma.

Putsay Gábor
2005. 11. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén és jövőre sincs megoldás a MÁV Rt. működésének finanszírozására, a szűkös fejlesztési források miatt a szolgáltatási színvonal is csökken, miközben működése érdekében a társaság újabb hitelekből tartja fenn magát, és egyre jobban eladósodik. A közszolgáltatás költségeit az állam nem téríti meg a MÁV-nak, arra sem lehet számítani, hogy a kormány döntést hoz az eddig felhalmozódott adósság szanálásáról. Ugyanakkor fennáll annak lehetősége, hogy a társaság csődbe kerül, majd nyugat-európai cégek jelennek meg a magyar hálózaton: ezt követően viszont a vasúti szolgáltatás az államnak és az utazóközönségnek lényegesen drágább lesz, mint jelenleg, a megrendelő pedig kénytelen lesz kifizetni az operátorcégek által meghatározott összeget. A MÁV mutatói viszont folyamatosan romlanak. Mint arról Gaál Gyula, a MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója tegnap beszámolt, a 2004-es 49 milliárd forinthoz képest idén a társaság mérleg szerinti vesztesége 80-81 milliárd forint lesz. A személyszállításból eredő bevételek illetve az állam által nyújtandó fogyasztói árkiegészítés együttesen 55 milliárd forintot tesz ki. A menetdíjbevétellel nem fedezett költségekre további 40 milliárd forintra számít a vasúttársaság, ezek együttesen sem fedezik az állam által jóváhagyott közszolgáltatás fenntartását. Termelői támogatás címén az idei 40 helyett 2002-ben még 60 milliárd forintot juttatott az állam a MÁV-nak.
Fejlesztési és karbantartási munkák maradnak el a MÁV-nál idén, így háromszázzal csökken az üzemképes személykocsipark. Gaál Gyula közölte: a nyugat-európai társaságokkal összehasonlítva a jelenleginél olcsóbb vasutat nem igazán tud elképzelni. Tavaly az egy kilométerre jutó infrastruktúra működési költség a MÁV esetében 57 ezer euró volt, míg egyes vasutaknál 170 ezer euró. 2004. évi jelentéséből az derül ki, hogy pályavasúti beruházásokra a tervezett 38 helyett 25 milliárd forintot költött a cég. A MÁV Rt. létszáma 2002-höz képest 2006 végéig 11 ezer fővel csökken, a dolgozók kétharmadát bocsátották, illetve bocsátják el, a munkavállalók egy része kerül csak a csoporton belüli cégekhez.
Az ellenzék szerint a vasúti közlekedésről szóló törvényjavaslat alkalmatlan a versenyképes nemzeti vasút és a környezetkímélő vasúti közlekedés igénybevételének ösztönzésére. Lezsák Sándor független képviselő tegnap az általános vita lezárása előtt annak a véleményének adott hangot, hogy a törvényjavaslat több része nincs összefüggésben Magyarország uniós tagságával. Szerinte a törvényjavaslat nem nyilvánítja ki, hogy továbbra is kell a magyar nemzeti vasúttársaság. Tóth Gyula szocialista képviselő azt közölte, hogy a létszámleépítést mindenképpen meg kell előznie a fejlesztési politikának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.