Pannon mester

K ö n y v e s h á z

P. Szabó Ernő
2005. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy-egy kép látható a Reich Károly műveit megidéző album védőborítójának első és hátsó oldalán. Az elsőn saját grafikája egyik kedvenc motívumával, a lovak és lovas együttesével, ligetes-dombos tájban, a hold halvány, sejtelmes fényében. A hátsón maga az alkotó, műtermében az asztal mellett állva, a nagyméretű ablaknak éppen hátat fordítva, legalábbis egy pillanatra elfordulva a tájtól, amelytől pedig lélekben sohasem szakadt el. A szelíd pannon tájon érezte magát igazán otthon Reich Károly, a dombos Dunántúlon, Somogy erdői, patakjai között, amely úgy köti össze Európa északi „barbárok” lakta vidékeit az ókori latin kultúra értékeivel, ahogyan a Reich-rajzok, -metszetek megkönnyítették a grafikusok nemzedékeinek a nagy korszakok, kulturális hagyományok közötti közlekedést. Mégpedig a szó szoros értelmében: nemcsak a természetközeli élet, hanem a kézműves hagyományokat őrző felmenők – bognár, szíjgyártó, lószerszámkészítő nagyszülők – is életre szóló tapasztalatot adtak számára. Megkönnyítették, hogy később a magyar és az európai irodalom klasszikusainak, no meg az igazi klasszikusok, az ókori szerzők műveiben ne csak a gondolat szépségét legyen képes érzékelni, hanem a maga eszközeivel, az anyag, a technika tökéletes ismeretéből eredeztethető mesteri tudásával tudja tolmácsolni, ha úgy tetszik, átírni, képi nyelvre fordítani mindazt, ami belőlük sugárzik.
Ami a korszakok közötti közvetítést illeti: tanulmányait még a világháború kitörése előtt kezdte meg, s a negyvenes évek második felében fejezte be. Tanult plakáttervezést, rajzot, mégpedig a korszak legjobb mestereinél – ennek sem kis szerepe lehetett abban, hogy maga is mesterré vált, talán azok egyikévé, akiknek példája nélkül az ötvenes–hatvanas évek fordulóján nem következett volna be az áttörés, a kortárs magyar grafika igazi aranykora. Maga néhány évvel idősebb volt Kondor Bélánál, Lenkey Zoltánnál, Csohány Kálmánnál és a többieknél, akik e fénykor igazi főszereplői, hősei voltak, s csöndesebb, visszahúzódóbb alkat lévén nem is kívánt az olykor igencsak erős hullámverést okozó események középpontjába kerülni. Igényessége, biztos tudása, beleérző képessége s talán elsősorban a legifjabb nemzedék iránti figyelme miatt a hatvanas–hetvenes évekre mégis a magyar illusztrációs művészet meghatározó jelentőségű alakjává vált.
Talán éppen felsorolt tulajdonságai miatt azonban ez nem mindig volt nyilvánvaló, a kritika olykor hajlott rá, hogy a derűs, könnyed, megejtően szép lapok mellett elfeledkezzen a „másik” Reich Károlyról, a drámai történések, a gyász fájdalma iránt érzékeny művészről (Radnóti Miklós: Á la recherche), a finom, szomorkás líra mesteréről (Tóth Árpád lapjaihoz készült művek sora) vagy éppen a groteszk iránt fogékony rajzolóról (Kútvölgyi rajz).
Ha csak annyi lenne a Nap Kiadó albumának az érdeme, hogy Reich Károly művészete eme értékeire is fölhívja a figyelmet, már érdemes volt a megjelenésre. Ennél persze jóval többet tesz: a rajzok, nyomatok, a családi vagy épp baráti körben készült fotográfiák, az autográf napló-, vallomásrészletek segítségével mintegy közénk varázsolja az alkotót, akiről, amíg élt, sokan valahogy úgy gondoltuk, hogy kortalanul szép, mint némelyik munkája, s most, hogy már több mint tizenhét éve eltávozott, nehezen tudjuk elhinni, hogy alig hatvanhat évet tölthetett azon a szelíd, szép pannon tájon, amelynek motívumaiból kompozícióit fölépítette.
(Reich Károly. Szerk.: Kratochwill Mimi. Nap Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 4450 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.