A boltokban már karácsony van

A kereskedők éves forgalmuk 11-12 százalékát az év utolsó hónapjában, a karácsonyi ünnepek előtti hetekben realizálják. A kis boltok is növelik forgalmukat ez idő tájt, ám az igazi nagy nyertesek az utóbbi években a nagyméretű boltok, áruházak, plazák. És a bankok: ők éves áruhiteleik mintegy harminc százalékát helyezik ki az év utolsó két hónapjában.

Csákó Attila
2005. 12. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már novemberben beköszöntött a karácsonyi hangulat az üzletek, áruházak többségében. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára lapunknak elmondta: decemberben a kereskedők éves forgalmuk 11-12 százalékát realizálják.
Tavaly 800 milliárdot tett ki a kiskereskedelmi forgalom az év utolsó hónapjában, míg az idén 840 milliárd körüli összeget várnak. Az éves forgalom tavaly 7380 milliárd forint volt, idén 7750 milliárdra számítanak. Vámos szerint a „vásárlói roham” jelentős része ezüst- és aranyvasárnapra tehető, az élelmiszer esetében pedig a karácsony és szilveszter előtti napokra.
Idén is favoritok a játékok a vevők körében, az éves értékesítés kétharmada zajlik decemberben e termékkörben. Keresettek még a szórakoztatóelektronikai termékek, ruházati cikkek, de más portékákból is több fogy ilyenkor. Elektronikai boltokban lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy az idei év a televízióké, ami a jelentős árzuhanásnak tudható be.
Vámos György arra a kérdésre, hogy a kisebb boltok vagy a nagyok a nyertesei a forgalombővülésnek, azt felelte: a nagyobb vásárlásokat az emberek ma már a nagyméretű, széles kínálatú áruházakban, plazákban ejtik meg. Így a forgalom döntő része ott realizálódik. Ugyanakkor a kicsik is jelentősen növelni tudják bevételeiket az utolsó hónapban. Vámos György szerint sok pénzt költenek el az emberek az olyan „kitelepüléseken” is, mint például a Vörösmarty téri. (Ottjártunkkor a téren található bódékban a reálbérektől elszakadó, merész árakkal találkoztunk: a forralt borból két deci 300, a pogácsa 200, a sült kolbász 1000, a saslik kólával 1150, míg a kürtös kalács 900–1000 forintba került.)
Vámos százmilliárd forintra teszi a kínainak nevezett piacok forgalmát, amit sajnálatosnak tart. Aláhúzta: nem azért, mert a forgalom a Távol-Keletről származik, hanem azért, mert annak egy része még mindig az adók megkerülésével jut el a fogyasztókhoz. Ez pedig versenyhátrányt okoz a tisztességes kereskedőknek. Vámos végezetül azt tanácsolja a leendő vevőknek, hogy szánjanak időt a termékek megvásárlására, mert ezzel komoly összegek takaríthatók meg. A GfK csoport felmérése szerint ez idő tájt a lakosság körében eluralkodik ugyan a karácsonyi bevásárlási láz, ám az emberek saját bevallása szerint ez nyűg számukra. Mind többen tartják fontosnak a minőséget az alacsony árral szemben, de általánosságban elmondható az is, hogy minél idősebb valaki, annál fontosabb számára az ár, és sokkal inkább tehernek tartja a vásárlást.
A cégek mindent bevetnek a vevők megszerzése érdekében: egyes nagy cégek hirdetései például azt sugallják, hogy már novembertől húszszázalékos áfával árusítanak, ám nettó áraikat csökkentették úgy, hogy a fogyasztói ár annyi legyen, mint a januári áfacsökkentést követően lesz. A forgalom növelése érdekében a pénzintézetek is számos hitelt biztosítanak a vevők számára. Szakemberek szerint az év végi szezon slágerei a nullaszázalékos THM-mel megszerezhető termékek. Ezek azonban nem is valódi hitelek, inkább fizetési könnyítések.
A kereskedők ezen időszak alatt növelni tudják eladásaikat, s az ünnepek jól jönnek a hitelintézeteknek, amit jól mutat, hogy éves áruhiteleik mintegy harminc százalékát helyezik ki az év utolsó két hónapjában.
Figyelmet érdemel, hogy a fogyasztási hiteleknél megfigyelhető a devizaalapúak elterjedése. A fogyasztási hitelek költsége meglehetősen nagy eltérést mutat, ezért a jobb feltételek elérése érdekében az ügyfeleknek érdemes előzetesen körülnézni a hitelpiacon. Az áruhiteleknél 30–40 százalék között vannak az ajánlott teljes hiteldíjmutatók (THM), s e kölcsöntípust – részben a változatlanul magas kereskedői jutalékok miatt – átlagosan 30–34 százalékos THM-mel helyezik ki a hitelintézetek.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a közelmúltban arra hívta fel a figyelmet, hogy a karácsonyi vásárlás során körültekintően célszerű hitelt választani. Fokozottan kell figyelni a hitelköltségekre, amelyekről csak a THM igazít el pontosan.
A devizahitelek esetében pedig a kockázatra mutattak rá. A felügyelet az ünnepek előtti időszakban fokozottan figyeli, hogy a hitelintézetek betartják-e a fogyasztási kölcsönökkel kapcsolatos fogyasztóvédelmi előírásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.