Veres János pénzügyminiszter nem volt hajlandó válaszolni tegnap a Budapest Airport Rt. privatizációjára vonatkozó érdemi kérdésekre az Országgyűlés költségvetési bizottságának ülésén. A vádaskodásoktól és indulatoktól sem mentes tanácskozásra a pénzügyi tárca vezetője ugyan magával vitte a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság vagyonértékelését, de azt nem mutatta meg a képviselőknek. Varga Mihály, a bizottság elnöke ezért zárt ülés elrendelését javasolta, ezt azonban a szocialista képviselők szavazataival – nyolc igen, 11 nem és két tartózkodás mellett – a testület elutasította. Egyúttal megszavazta a bizottság, hogy az ülésen megjelent Márton Attila fideszes országgyűlési képviselő (aki nem a költségvetési, hanem a gazdasági bizottság tagja – a szerk.) felszólalhasson. A honatya elmondta, hogy kedden két képviselőtársával együtt – előzetes bejelentkezés alapján – megjelentek az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-nél, hogy titoktartási nyilatkozat aláírása után beletekintsenek a BA Rt. vagyonértékelésébe. Ugyanakkor az ÁPV Rt. vezérigazgatója és vezető jogtanácsosa megtagadta ezt.
Márton Attila az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvényre hivatkozva hangsúlyozta: mivel közpénzről van szó, a törvény betekintést biztosít a képviselőknek a dokumentumokba. Ezt követően szólalt fel Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója, aki elmondta: a képviselők jogállásáról szóló törvény alapján „szakmai és üzleti ügyekben” korlátozható a képviselők iratbetekintési joga, minden más téren a privatizációs, a gazdasági és a versenytörvényt tartották szem előtt, amikor nem engedélyezték a dokumentum megtekintését. Mérlegelniük kellett, és a gazdasági társaságokról szóló törvényt preferálták.
A Fidesz jegyzőkönyvvel alátámasztva azzal érvelt, hogy Veres János egy korábbi bizottsági ülésen ígéretet tett arra, hogy a képviselők is – a titoktartási nyilatkozat aláírása esetén – megnézhetik a vagyonértékelést. Vági erre úgy válaszolt: őt jogilag egy miniszteri ígéret nem köti.
Veres János személyes érintettség miatt azelőtt szólt hozzá a vitához, mielőtt a bizottság elnöke szót adott volna neki. Így néhány másodpercig mindketten egyszerre beszéltek, végül Varga Mihály megvonta a szót Veres Jánostól, és felszólította a pénzügyminisztert, hogy ne folytassa „példátlan magatartását”. Az ülésen Vági Márton visszautasított egy Varga Mihály által idézett, neki tulajdonított kijelentést. „Azt jeleztem a fideszes képviselőknek, hogy Veres János a részvényesi jogok gyakorlója minőségében sem tud engem arra utasítani, hogy a vonatkozó törvényi előírásokat megszegjem” – mondta a vezérigazgató. Azt ajánlotta a tiltakozó ellenzéki képviselőknek, hogy éljenek a jogorvoslati lehetőségükkel, majd hozzátette: az iratok ismertetésének tilalmát az ÁPV Rt. vezetése saját felelősségére tette; „én nem a zsebemből irányítom őket”. Veres szerint kedvezőbb árajánlatokat is el lehetett volna érni a BA Rt. részvényeiért, ha nem vált volna politikai kérdéssé a privatizáció. Ám ennek ellenére a pénzügyminiszter sikeresnek nevezte a BA Rt. még le nem zárult magánosítását. Hozzátette, hogy a döntést az ÁPV Rt. igazgatósága még a héten meghozza, és az idén lezárják a repülőtéri tranzakciót. Szó szerint így fogalmazott: „az ellenzék nem tudja megzavarni a privatizációt.” A kormány kitart a korábban elhatározott privatizációs stratégia végrehajtása mellett. Varga Mihály az ülést követően megerősítette, hogy a Fidesz továbbra is ellenzi a Budapest Airport Rt. privatizációját. Arra a kérdésre, hogy ha kormányon lennének, értékesítenék-e a társaságot, nemmel válaszolt.
Akár már ma kiderülhet, hogy melyik pályázó üzemeltetheti a Ferihegyi repülőteret. Az eddig felkínált legnagyobb összeg elérte a 400 milliárd forintot. A legesélyesebbnek a londoni repülőteret is üzemeltető brit társaságot, a BAA-t tartják.
Elégedetlen szakszervezetek. Lezárult a munkavállalók és az ÁPV Rt. közötti konzultáció a BA Rt. privatizációjáról. Kovács Zoltán, az üzemi tanács elnöke az MTI-nek elmondta: a testület szerint mindhárom ajánlat hátrányos helyzetbe hozná a munkavállalókat. Példaként az ajánlatokban szereplő teljes kiszervezést, illetve a jelentős létszámleépítést említette. Hozzátette: a munkavállalók minden törvényes eszközt igénybe vesznek a véleményük kinyilvánítása érdekében. Az üzemi tanács nemrégiben a Legfőbb Ügyészséghez fordult, vizsgálatot és intézkedést kérve a BA Rt. privatizációja kapcsán az állami vagyon védelmében.
Semmis a szerződés? Bár még nem hozta meg döntését az ÁPV Rt. a Budapest Airport Rt. eladása ügyében, a Legfőbb Ügyészségen egy magánszemély már megtámadta a végeredményt arra hivatkozva, hogy az eljárás a privatizációs törvény értelmében érvénytelen. Az indoklás szerint azért ütközik törvénybe a BA Rt. eladása, mert a repülőtér területén lévő védett kulturális javak elidegenítéséhez a kultusztárca nem adta beleegyezését, márpedig az ennek hiányában kötött szerződés semmisnek minősül. A beadvány törvénysértőnek találja az ÁPV Rt. által lefolytatott versenyeztetést, megítélése szerint a tárgyalások során az ÁPV Rt. nem tartotta be a versenyjogszabályokat. A beadvány kitér arra a Washingtonban zajló nemzetközi perre, amelynek tárgya éppen a repülőtér vagyonkezelése, és amelyben az alperes a magyar állam. A beadvány szerzője arra kéri a Legfőbb Ügyészséget, hogy a már folyamatban lévő ügyészségi vizsgálat időtartamára függessze fel a privatizációt, és azt mint a magyar államnak kárt okozó eljárást támadja meg a bíróságon. (Sz. E.)