Ki fizeti a csillagászati árat?

K. Tóth László
2005. 12. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csillagászati ár Ferihegyért – olvasható a Népszava tegnapi számának címoldalán e propagandaszöveg. Teljesen igaza van a napilap szerkesztőségének, amenynyiben arra a hatalmas árra gondolnak, amit az ország fizet a repülőtér elkótyavetyéléséért. A Budapest Airport dolgozói már most csillagokat látnak attól a pofontól, amelyet a kormánytól kaptak a társaság kiárusításával. A munkavállalók szempontjából ráadásul a kormány – és Tony Blair brit miniszterelnök – által favorizált BAA adta a legrosszabb ajánlatot azzal, hogy 2300 emberből közel 500 fő elbocsátását tervezi. Az említett sajtóorgánum az előző nap azt írta a repülőtér privatizációjáról, hogy „a karaván halad”. Köztudott, hogy e mondás így hangzik: A kutya ugat, a karaván halad. Csak nem az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-t Ferihegy magánosításáért perelő Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének érdekvédelmi lépéseit minősíti kutyaugatásnak az egykori szakszervezeti lap, vagy azt, hogy a Budapest Airport üzemi tanácsa a legfőbb ügyészséghez fordult az állami vagyon védelmében, a privatizáció körülményeinek kivizsgálását kérve?
A BAA és a jelenlegi magyar kormány érdekei igencsak összecsengenek. Egy üzlet valóban csak akkor tisztességes, ha mindkét fél számára megfelelő haszonnal jár, ám itt szó sincs erről. Nem mintha a Gyurcsány-kormánynak nem lenne belőle haszna, nem véletlenül erőlteti ennyire az ügyletet négy hónappal a választások előtt, csak az a gond, hogy nem a sajátját árulja, hanem az országét. A BAA törekvése teljesen érthető, hiszen egy olyan céghez juthat hozzá, amely nemcsak jól jövedelmez, hanem versenytársai sincsenek, azaz monopolhelyzetet élvez. Érthető, hogy a világ legnagyobb hitelminősítőjeként jegyzett Standard and Poor’s a nemrég Londonban kiadott szektorelemzésének, amely szerint a brit BAA repülőtér-üzemeltető adósosztályzati kilátásának rontásához vezethet, ha a Budapest Airport privatizációja fő esélyesének hirdetik ki, az alábbi címet adta: „A családi ezüst eladása, avagy a közlekedési infrastruktúra privatizációja adósminőségi kockázatokkal jár.”
A Fidesz – Magyar Polgári Szövetség viszont a múlt vasárnap az Állami Számvevőszékhez (ÁSZ) fordult – amely korábban megállapította, hogy zavarosak a BA Rt. tulajdonviszonyai –, hogy vizsgálja meg a privatizáció körülményeit és a cég vagyonértékelését, s felszólította a miniszterelnököt és a kormányt, hogy a számvevők vizsgálatának lezárultáig függesszék fel a privatizációt. Ám mindez süket fülekre talált az illetékesek részéről. Olyannyira, hogy a pénzügyminiszter a repülőtér vagyonértékelésének eredményét is eltitkolja, mondván, hogy azt ő sem ismeri.
Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője csütörtökön azt nyilatkozta, hogy a privatizációból befolyó bevételt az államadósság csökkentésére fordítják. No, erre nem ajánlatos mérget venni! 2003 októberében, a Postabank elkótyavetyélésekor például a kormányzat azt nyilatkozta, hogy a kapott összeget autópálya-építésre költik. Ám az ígéretből nem lett semmi. Az ÁSZ tavaly, az ÁPV Rt. előző évi gazdálkodásáról szóló jelentésében ugyanakkor megállapította: nem igazán követhető nyomon, hogy a Postabankért kapott pénzzel mi történt. Ennek fényében talán nem részrehajlás azt állítani, hogy nem vehetjük készpénznek, hol köt ki majd a Ferihegyért kifizetett pénz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.