Hiányos a szabályozás a légipiacon

Putsay Gábor
2006. 03. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teljesen új törvényt kell alkotni a hazai légi közlekedésről; az előkészítő munkák megkezdődtek, az új szabályozás akár jövő év január 1-jén léphet hatályba – közölte tegnap Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közlekedési helyettes államtitkára a magyar repülőterek fejlődési lehetőségeiről tartott konferencián. Az államtitkár szerint az 1995-től érvényben levő légiközlekedési törvény korszerűtlen, másrészt a szabályozás a gazdasági környezet, egyben a légipiac átalakulási ütemének nem felel meg. Egyes vidéki repülőtereken az utóbbi években látványos fejlesztések indultak, egyrészt állami támogatás, ám döntően önkormányzati és térségi fejlesztések révén. A nagyobb vidéki repülőtereken – így például Békéscsabán, Debrecenben, Pécs-Pogányban, Sármelléken, Győr-Péren – szilárd burkolatú kifutópályák, korszerű irányítórendszerek, utasterminálok létesültek. A fejlesztéseket elsősorban a személyszállításban érdekelt hazai és nemzetközi légitársaságok használják ki. A szabályozás módosításának egyik eleme lehet a repülőterek minősítésének átalakítása – közölte a helyettes államtitkár. Jelenleg nyilvános, nem nyilvános, nyilvános kereskedelmi, valamint nemzetközi kereskedelmi kategóriák szerint különböztethetőek meg a vidéki repülőterek, Horváth Zsolt Csaba szerint viszont nem biztos, hogy ezekre van szükség. A regionális repülőterek fejlesztése nem valósítható meg korszerű út- és vasúthálózat nélkül.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által rendezett konferencián a hozzászóló légügyi szakemberek is arról számoltak be, hogy rendkívül hiányos a szabályozás, ami ráadásul Budapest-Ferihegyre épül. A hatályos kormányrendelet olyan biztosítási feltételeket határoz meg például a repülőterek számára, amik ellehetetlenítik a légikikötők működését. Tévedés azt hinni – hangzott el –, hogy a vidéki repülőterek nyereségesek, működésük elsősorban a régiók fejlődését segíti elő, egy-egy vidéki légikikötő ugyanis legalább 200 ezres éves utasforgalommal működtethető eredményesen. Hátrányos a szabályozás abban a tekintetben is, hogy ha egy menetrend szerinti járatot fogadó légikikötő kérné a nyilvános minősítési címet, évente 50-60 millió forint biztosítási díjat kellene fizetnie az üzemeltetőnek, amitől tönkremenne a repülőtér. Problémát jelent egyes légikikötők esetében a határnyitás. A nemzetközi kereskedelmi címet viselő repülőtereken állandó határ- és vámútnak kellene lennie, ez a probléma nem minden esetben rendezett. Ugyanakkor a repülőtereket – legkésőbb 2007-ben – a schengeni normáknak megfelelően kell fejleszteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.