Hogyan lesz valakiből Ruttkai-kutató?

– Nagyon régre nyúlik vissza, egészen kicsi korom óta, kissé őrült módon szerettem a régi filmeket és színészeket – mondja Rácz Ráchel.
A nagymamám és a szüleim kapattak rá ennek a világnak az ízére, kezdve a Meseautótól az Egy pikoló világoson át a Butaságom történetéig. Ebben nőttem föl, és Ruttkai Éva valahogy mindig ott volt.
– Nagyon korán megkaptam a szüleimtől Szigethy Gábor és Gábor Júlia Álomszínészpár című kötetét. Az ELTE-n a szakdolgozatomat az Egy pikoló világosról írtam, de ott még nem volt Ruttkai fókuszban, csak maga a film. 2020-ban, amikor berobbant a Covid, a karanténban valahogy a kezembe került a Parancsolj, tündérkirálynőm! című kötet Ruttkai Évától, és ez volt az, ami nagyon behúzott – teszi hozzá a kutató.
Rácz Ráchel nagyon értékesnek és aktuálisnak tartja Ruttkai Éva gondolatiságát, azt, ahogyan a színházról, a társadalomról, szerelemről, az értékekről vélekedik. Szerinte az a fajta nőiesség, ami belőle árad, mára kissé háttérbe szorult. Mint mondja, az utóbbi időben inkább a harsányság felé indult el minden, és pont az a finomság, elegancia, s ezzel együtt az a mély erő tűnik el, ami Ruttkai Évát jellemezte.
Ruttkai Éva és a színészkirálynőség

Ruttkait gyakorta összekapcsolják a színészkirálynői státusszal, ez nagyon erősen él róla a köztudatban. Rácz Ráchel szerint ez egy skatulya, ami egy erős tekintélyelvűséggel és önmagát másoktól megkülönböztető attitűddel is összekapcsolódik.
Ő egy végtelenül természetes, emberséges, szolidáris jellem volt. A színészkirálynő jelző inkább Bajor Gizire illik. Ruttkai Évában megvolt a méltóság, ugyanakkor egy különleges közvetlenség is jellemezte
– fogalmaz a kutató.
Hozzáteszi: a Latinovitscsal való kapcsolatát illetően igaz lehet a „zsák a foltját” mondás, ám míg Latinovits egy igazságkereső, már-már kicsit forradalmi alkat volt, akinek az élete botrányoktól sem volt mentes, addig Ruttkai másképp, a szerepeiben élte meg a „rock and rollt”. Mint mondja, mindig erős, valamilyen társadalmi vagy magánéleti konfrontációba keveredő női alakokat formált meg, akik nem félnek beleállni a sorsukba, felvállalni önmagukat, gondoljunk csak Szent Johannára, vagy mondjuk A császár parancsára című, kevésbé ismert Ruttkai-filmre, ahol szintén egy erős karaktert alakít.