Két légi szerencsétlenség egy napon

Két légi baleset is történt hazánkban szombaton. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében egy Kamov típusú permetező helikopter, míg Heves megyében egy Cesna sportrepülő csapódott a földbe. Mindkét gép pilótája beismerte, hogy felszálláskor hibázott, de mint kiderült: hiányosak voltak a repüléshez elengedhetetlen irataik is. A szerencsétlenségek emberáldozatot nem követeltek.

Kristály Lehel
2006. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezuhant szombaton a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nagyhalászon egy Kamov-KA–26 típusú mezőgazdasági helikopter – tudtuk meg Bajkó Erikától, a Közlekedésbiztonsági Szervezet szóvivőjétől. A légi járművön a pilóta mellett egy utas tartózkodott, de egyikük sem sérült meg a balesetben. Punka György, a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) szóvivője lapunknak elmondta: a pilóta elismerte, az ő hibájából következett be a szerencsétlenség, mert a gép rotorja felszálláskor elszakított egy magasfeszültségű elektromos vezetéket, amelyet nem vett észre. A helikopter elveszítette sebességét, s mivel ezért felhajtóereje is kevésnek bizonyult az emelkedéshez, balra lefordulva a földnek ütközött – folytatta a szóvivő, megjegyezve, hogy a mezőgazdasági pilóták általában rendelkeznek olyan térképekkel, amelyeken jelzik a magasfeszültségű vezetékeket.
Bajkó Erika arról tájékoztatott, hogy a helikopter pilótája nem tudott érvényes, fel- és leszállóhely kijelölésére vonatkozó engedélyt bemutatni a baleset helyszínén. Márpedig szerinte minden mezőgazdasági munkát végző légi járműnek – amennyiben nem repülőteret használ – a légiközlekedési hatóságtól kérnie kell ilyen iratot, amit annak függvényében kaphat meg, hogy az adott terület alkalmas-e repülési célra.
Szintén szombaton a Heves megyei Atkáron lezuhant egy Cesna C–152 típusú sportrepülő is. Bajkó Erika szerint a kisrepülő két utassal a fedélzetén először Szolnokról szállt fel, s az atkári repülőtéren két tiltás ellenére landolt. Az atkári légikikötő nem nyilvános, oda csak a tulajdonos engedélyével lehet leszállni, amivel a pilóta nem rendelkezett. Ráadásul a rossz talajviszonyok miatt a reptér gazdája a füves és felázott pályára kitette a leszállást tiltó jelzést. Szolnokra viszszaindulva azután bekövetkezett a baj: felemelkedéskor ugyanis kisebb volt a gép sebessége a szükségesnél – folytatta Bajkó Erika. Felszállása után három–öt méteres magasságban a repülő egyik szárnyával egy fa koronájához ért, s ekkor a pilóta meredek szögben intenzív emelkedésbe kezdett. Körülbelül 20-25 méteres magasságban elveszítette sebességét, s emiatt a kifutópályától 50 méterre a földhöz csapódott. A szóvivő közölte azt is, hogy a gépet vezető negyvenéves férfinak valószínűleg volt érvényes pilótaigazolványa.
A gép utasa a pilóta 16 éves fia volt, aki a kórházat már a baleset napján elhagyta, míg apját még megfigyelés alatt tartják az orvosok. A távirati iroda azt közölte: a lezuhant gépből kifolyt és meggyulladt üzemanyagot a tűzoltók csaknem egy órán át oltották, de az alumíniumötvözetből épített kisrepülőgép nem kapott lángra. A baleset helyszínét csak terepjárókkal lehetett megközelíteni, a lápos területről a mentők a két súlyos sérültet több száz méteren keresztül hordágyon vitték a mentőhelikopterhez, illetve a mentőautóhoz.
Bajkó Erika úgy tudja: a kisrepülőgép okmányait, amelyeket kötelezően a fedélzeten kell tartani, a helyszíni vizsgálat befejeztével sem találták meg. Ezért egyelőre nem tudni, hogy a Cesna rendelkezett-e érvényes műszaki engedéllyel, amiről a Közlekedésbiztonsági Szervezet ma a Légiközlekedési Hatóságtól kér információkat. A Heves Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense a távirati irodával közölte: légi közlekedés veszélyeztetése miatt indítottak eljárást a repülőgép vezetője ellen. Lapunk megtudta, hogy légügyi szakértők bevonásával hasonló intézkedés kezdődött a helikopter-baleset okozója ellen is.
Fülöp Gergely, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője arról is beszámolt: a pilóta először letagadta, hogy volt utasa. A vizsgálat azonban kiderítette: nem egyedül szállt fel, de miután lezuhantak, társa elhagyta a baleset helyszínét.
– Addig a két pilóta nem repülhet, amíg nem vizsgázik újra, mert ismételten fel kell mérni a felkészültségüket – jegyezte meg a PLH szóvivője. Punka György kitért a tavalyi sorozatos Kamov-balesetek részleteire is. Mint mondta: a szakemberek azt állapították meg, hogy a négy esemény különböző okokból történt. A gépek műszaki állapota, a pilóta hibája és egészségi állapota egyaránt közrejátszott a szerencsétlenségekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.