Nem akarunk a szászok sorsára jutni

A székelységnek meg kell találnia a területi autonómia igénylésének módját, demokratikus eszközeit, ellenkező esetben előbb-utóbb az erdélyi szászok sorsára jut – jelentette ki lapunknak adott interjújában Fodor Imre, a Székely Nemzeti Tanács elnöke. Szerinte a román közvélemény hamarosan belátja, hogy az autonómia nem veszélyezteti az ország területi integritását.

2007. 02. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jogilag minek tekinthető a Székelyföldön zajló népszavazás? A román hatóságok, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség vezetői ugyanis csak közvélemény-kutatásként emlegetik.
– Referendumunk nem hivatalos népszavazás, de nem is közvélemény-kutatás, hanem belső népszavazás. Két évvel ezelőtt már elindítottuk a folyamat hivatalos formáját is, számos település képviselő-testülete határozatban igényelte a Székelyföld területi autonómiája, a székelyföldi közigazgatási régió kialakítása tárgyában tartandó hivatalos népszavazások megrendezését. A határozatokat a román kormány területi képviseletei, a prefektúrák megtámadták a törvényszéken, emiatt most Strasbourgban pereskedünk. A jelenlegi módszert tehát azért választottuk, mert nem volt más lehetőségünk. Referendumunk egyébként nagyon sok, a hivatalos népszavazás felté-teleinek megfelelő tulajdonsággal bír: titkos, közvetlen, igazoltatjuk a szavazókat. Korábban sok brüsszeli politikus nekünk szegezte a kérdést, miért nem igényeljük az autonómiát. Például Cristoph Pan és Michael Ebner dél-tiroli politikusok is azt tanácsolták, hogy valamilyen formában ki kell mutatni: igényli-e az önrendelkezést a Székelyföld lakossága. Ezért szervezzük a belső népszavazást a Hargita, Kovászna és Maros megyében fekvő régióban, ahol a 800 ezer lakos 75 százaléka székely. Ne feledjük, a nyolc székely szék alkotta terület ötszáz éven át autonóm, a szászokéhoz hasonló statútumot élvezett.
– De hogyan lesz ebből területi autonómia, amikor Bukarest hallani sem akar az ötletről?
– Sehol sem vezetett el egyetlen lépés a sikerhez, mindenütt hoszszabb folyamatot igényelt. Dél-Tirol esetében például nagyon fontos volt Ausztriának mint anyaországnak a következetessége. Spanyolországban addig volt nehéz kivívni, amíg a hatóságok megértették, hogy az autonómia valamennyi régió számára hasznos, beleértve a többségben spanyolok lakta területeket is. Mindig meg kell találnunk a módját, a demokratikus eszközöket, hogy igényeljük az önrendelkezést, ellenkező esetben a székelység előbb-utóbb az erdélyi szászok sorsára jut. Meg kell állítanunk a negatív demográfiai folyamatot, amelynek során a magyarok körében ötszörös a kitelepedés aránya a románokéhoz képest. Belső referendumunk eredményét elsősorban a román parlamentben használjuk fel érvként, hiszen ott kell törvény szülessen. De elmegyünk az Európai Parlamentig is, ahol reményeink szerint hamarosan kidolgoznak egy kisebbségi stratégiát, ilyen koncepciója ugyanis egyelőre nincs a brüsszeli törvényhozásnak. Románia parlamentje jelenleg a kisebbségi törvényt sem támogatja, de bízom abban, hogy idővel Bukarestnek is át kell vennie a szubszidiaritás elvén nyugvó, Európa-szerte sikeresen alkalmazott regionális fejlesztési koncepciót, amely alapján a kisebb kiterjedésű régiók hatékonyabban tudják kihasználni a hatásköröket.
– A romániai parlamenti pártok, politikusok főként azzal érvelnek a területi autonómia ellen, hogy veszélyezteti az ország területi épségét, emiatt fogadja ellenérzéssel a gondolatot a többségi társadalom is.
– Eleinte a spanyolok sem fogadták pozitívan az autonómiakezdeményezéseket, aztán eldöntötték, hogy valamennyi régió megkapja ezt a státust. Kávét mindenkinek, hangzott a szlogen. Rájöttek ugyanis a szubszidiaritás szerinti hatáskörleosztás fontosságára. Az önrendelkezés nem veszélyezteti Románia területi integritását, de azt is jó tudni, hogy a 86 éve tartó egymásra mosolygás sem hozta meg a román–magyar történelmi megbékélést. Marosvásárhely polgármestereként tíz évvel ezelőtt házigazdája voltam Göncz Árpád magyar és Emil Constantinescu román államfő találkozójának, amelyen mindketten jóhiszeműen, de a valóságot nem eléggé ismerve hangoztatták: megvalósult a történelmi megbékélés. Az emberek között valóban nem kell megbékélést kiharcolni, mert ők már kibékültek egymással. Azonban a történelmi megbékélés egyik feltétele, hogy a román társadalom ne legyen ennyire érzékeny az autonómiára, és lássa be, nem veszélyezteti Románia területi integritását. Nagyon sok székelyföldi románnak már nem lehet beadni a mesét, hogy kezdeményezésünk etnikai autonómiára irányul, éppen ezért sokan igennel szavaztak az autonómiareferendumon. Ha megadnák nekünk az autonómiát, akkor a témára roppant érzékeny román közvélemény is megnyugodna, és a székelység is megkapná azokat a garanciákat, amelyek révén megőrizheti nemzeti identitását, ám amelyeket 86 éve csak ígérgetnek. Ne feledjük, az uniós tagállamok is engedtek nemzeti szuverenitásukból, amikor elfogadták a szubszidiaritás szerinti hatáskörleosztás elvét. Arról nem is beszélve, hogy a Romániáról szóló országjelentés szerint Bukarestnek a szubszidiaritás és az önkormányzatiság elvének megfelelően többletintézkedéseket kell foganatosítania a kisebbségek, főleg a magyarság ügyében. Az autonómia még nem jelentené, hogy nem tartoznánk Romániához, bizonyos gazdasági feltételek, beleértve a költségvetést, továbbra is vonatkoznának ránk, nem tehetnénk meg, hogy a Székelyföld nemzeti bruttó terméke ne segítse az ország gazdaságát.
– Akadnak olyan politikusok, gazdasági szakértők, akik szerint a három székely megyét jelenleg Bukarest „tartja el”. Gazdaságilag megállna a saját lábán az autonóm székelyföldi régió?
– Ezt a mondvacsinált érvet Románia költségvetési adatai alapján próbálták bizonyítani, amelyre csak azt mondhatom: idővel hatékony lenne a Székelyföld gazdasága, hiszen olyan tevékenységi ágazatokban tudnánk fejlődni, mint például a szolgáltatóipar vagy a turizmus. Ma Romániában a minisztériumoknak alárendelt megyei intézményeket a prefektus irányítja, holott hatáskörüket a régióknak kellene átadni, hiszen a helyi döntéshozók jobban tudják, mi jó a régiónak. Az országban működő fejlesztési régiók közül például a három székely megye ahhoz az egységhez tartozik, amely felöleli Gyulafehérvárt és Nagyszebent is, márpedig hozzájuk semmi közünk. Önállóan sokkal hatékonyabbak lennénk, amit ismét az autonóm Dél-Tirol példája erősít, ahol a gazdasági fellendülés miatt folyamatosan csökkent az állami költségvetésből juttatott visszaosztás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.