Bár a tél enyhébb volt a szokásosnál, a fogyasztók túlnyomó többsége – az átalánydíjas elszámolási rendszer miatt – továbbra is magas számlát kap. A kormány ezt kívánta orvosolni a vonatkozó jogszabály módosításával: lehetővé tette, hogy a fogyasztók a túlfizetés összegét készpénzben, 8 napon belül visszakapják. A kormányszóvivői iroda március 14-én kiadott közleménye kiemeli, hogy az április 1-jével életbe lépő szabály szerint „a fogyasztó szabad döntésén múlik, hogy visszakéri-e a többletet készpénzben, vagy inkább az átalánydíj csökkentését kéri a következő hónapokra”.
Akit ez érint, s a tájékoztatás alapján úgy döntött, hogy elsején rohan visszakérni túlfizetését, feltehetőleg csalódni fog. A szóban forgó rendeletben ugyanis nem pontosan az szerepel, mint a szóvivői iroda közleményében. A Magyar Gázipari Egyesülés tegnap írásban igyekezett helyretenni az ügyet, s eszerint a helyzet valójában a következő: április elseje után nem mindenki kérheti vissza túlfizetését, csupán azok az éves elszámolási rendszerben lévő fogyasztók, akiknek már a kezükben van a végszámla. A végszámlát egyes gázszolgáltatók elszámolószámlának is nevezik, de bármi legyen is a neve, egy ügyfélnek ilyet minden szolgáltató csupán évente egyszer bocsát ki, előre meghatározott időpontban. Vannak, akik áprilisban, mások augusztusban, szeptemberben vagy éppen decemberben kapnak végszámlát, s ha ez megvan, valóban kérvényezhetik a visszafizetést, ám előtte nem. Mivel a végszámla előre hozását nem lehet kérni, előfordulhat, hogy aki mondjuk január–februárban többet fizetett a tényleges fogyasztásánál, annak, április elseje ide vagy oda, még hónapokig várnia kell a pénzére. Abban már igaza van a Kormányszóvivői Irodának, hogy a fogyasztó a következő hónapokra kérheti az átalánydíj csökkentését – ezt viszont évente egy alkalommal eddig is bárki, bármikor megtehette.
A felemás tájékoztató valószínűleg nem segít az ügyfélszolgálatokat elborító fogyasztói panaszáradat és információkérés elapasztásában. Pedig a részben az új szociális kompenzációs rendszer által kiváltott roham miatt sok olyan fogyasztó is túlfizetett, aki havonta diktálja az óraállást. Ez úgy fordulhatott elő, hogy a szolgáltatók rendszere a túlterheltség miatt képtelen volt fogadni a hívásokat, s akik emiatt kicsúsztak az óraállás közlésére megadott határidőből, becsült számlát kaptak.

Gyárfás Tamás: Ez nem egy játékfilm, nem egy regény, ez az életem. Ennyi volt