A túlfizetés visszajár, de...

Csak végszámla alapján kérhetik az éves elszámolásban lévő gázfogyasztók esetleges túlfizetésük visszatérítését – tudatta tegnap közleményben a Magyar Gázipari Egyesülés. Ilyet csak évente egyszer állít ki a szolgáltató, de ez nem derül ki az ügyben kiadott kormányszóvivői tájékoztatóból.

Erdősi Csaba
2007. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a tél enyhébb volt a szokásosnál, a fogyasztók túlnyomó többsége – az átalánydíjas elszámolási rendszer miatt – továbbra is magas számlát kap. A kormány ezt kívánta orvosolni a vonatkozó jogszabály módosításával: lehetővé tette, hogy a fogyasztók a túlfizetés összegét készpénzben, 8 napon belül visszakapják. A kormányszóvivői iroda március 14-én kiadott közleménye kiemeli, hogy az április 1-jével életbe lépő szabály szerint „a fogyasztó szabad döntésén múlik, hogy visszakéri-e a többletet készpénzben, vagy inkább az átalánydíj csökkentését kéri a következő hónapokra”.
Akit ez érint, s a tájékoztatás alapján úgy döntött, hogy elsején rohan visszakérni túlfizetését, feltehetőleg csalódni fog. A szóban forgó rendeletben ugyanis nem pontosan az szerepel, mint a szóvivői iroda közleményében. A Magyar Gázipari Egyesülés tegnap írásban igyekezett helyretenni az ügyet, s eszerint a helyzet valójában a következő: április elseje után nem mindenki kérheti vissza túlfizetését, csupán azok az éves elszámolási rendszerben lévő fogyasztók, akiknek már a kezükben van a végszámla. A végszámlát egyes gázszolgáltatók elszámolószámlának is nevezik, de bármi legyen is a neve, egy ügyfélnek ilyet minden szolgáltató csupán évente egyszer bocsát ki, előre meghatározott időpontban. Vannak, akik áprilisban, mások augusztusban, szeptemberben vagy éppen decemberben kapnak végszámlát, s ha ez megvan, valóban kérvényezhetik a visszafizetést, ám előtte nem. Mivel a végszámla előre hozását nem lehet kérni, előfordulhat, hogy aki mondjuk január–februárban többet fizetett a tényleges fogyasztásánál, annak, április elseje ide vagy oda, még hónapokig várnia kell a pénzére. Abban már igaza van a Kormányszóvivői Irodának, hogy a fogyasztó a következő hónapokra kérheti az átalánydíj csökkentését – ezt viszont évente egy alkalommal eddig is bárki, bármikor megtehette.
A felemás tájékoztató valószínűleg nem segít az ügyfélszolgálatokat elborító fogyasztói panaszáradat és információkérés elapasztásában. Pedig a részben az új szociális kompenzációs rendszer által kiváltott roham miatt sok olyan fogyasztó is túlfizetett, aki havonta diktálja az óraállást. Ez úgy fordulhatott elő, hogy a szolgáltatók rendszere a túlterheltség miatt képtelen volt fogadni a hívásokat, s akik emiatt kicsúsztak az óraállás közlésére megadott határidőből, becsült számlát kaptak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.